هادی حجازی‌فر در فیلم ـ سریالش از چه پرسشی گریخته است؟


«حجازی‌فر سینما را می‌شناسد و رزومه موفقی در سینما دارد. اما اینکه جنگ را می‌شناسد و یا نه؟ پرسشی است که حجازی‌فر از زیر بار پاسخ به آن، هوشمندانه گریخته است. او به‌جای پرداخت مستقیم به جنگ، به دنیایی پرداخته که جنگ بخشی از آن است، نه همه چیز آن.»

محمدحسین قاسمی ـ تهیه‌کننده سینما ـ که سریال «سووشون» را در دست تولید دارد، در یادداشتی که آن را به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری ایسنا گذاشته، آورده است:

“«موقعیت مهدی» مطمئنن یکی از سهل و ممتنع‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران است. فیلمی که مفاهیم پیچیده‌ای مانند جنگ، عشق، شهادت و رفاقت را به‌واسطه جزییات ساده و پیش پا افتاده به تصویر می‌کشد و بی‌ادعا و بی‌تکلف تمرکزش را بر خطوط داستانی‌اش می‌گذارد.

برای ساختن یک فیلم خوب دفاع مقدس، شناخت دقیق از دو چیز ضروری است؛ یکی خود سینما و دیگری دفاع مقدس. 
حجازی‌فر سینما را می‌شناسد و رزومه موفقی در سینما دارد. اما اینکه جنگ را می‌شناسد و یا نه؟ پرسشی است که حجازی‌فر از زیر بار پاسخ به آن، هوشمندانه گریخته است. او به‌جای پرداخت مستقیم به جنگ، به دنیایی پرداخته که جنگ بخشی از آن است، نه همه چیز آن. به نظر می‌آید این چیزی است که حجازی‌فر از آن شناخت دارد. او که کودکی و نوجوانی‌اش را در دوران جنگ گذرانده، می‌داند جامعه‌ای که درگیر جنگ است، ازدواجش، عشقش، رفاقتش، برادری‌اش، تاکسی‌هایش و حتی موزاییک‌های حیاط خانه‌هاش، حس و حال خاص خودش را دارد. همین حس و حال ثابت مهمترین نکته قابل تقدیر در «موقعیت مهدی» در سینما و سریال «عاشورا» در تلویزیون است که همه جای کار دیده می‌شود؛ چه وقتی در مرکز میدان جنگ صحنه‌های عملیات خیبر و با بدر را روایت می‌کند، چه وقتی لحظه‌های عاشقانه را به تصویر می‌کشد، بواسطه همان حس و حال ثابت، واحد بودن دنیای تمام این صحنه به خوبی دیده می‌شود. 

حجازی‌فر قاب محدود دوربین را مقابل دفاع مقدس گرفته و هرچیزی که خارج از این قاب قرار بگیرد را کنار گذاشته است. نه به دنبال حماسه‌سازی می‌رود، نه روایت تاریخ، نه روضه‌خوانی و نه حتی تکرار شعارهایی که خیلی وقت است تاریخ مصرف‌شان در سینما و تلویزیون سرآمده. 

اما آنچه بیش از همه فیلمساز بودن هادی حجازی‌فر را در «موقعیت مهدی» [نسخه سینمایی] و «عاشورا» [نسخه تلویزیونی] به رخ می‌کشد، به اندازه بودن عناصر سینمایی آن است. حجازی‌فر به هرچیز به اندازه‌ای مجال می‌دهد که در خدمت همان حس و حال ثابت باشد و حتی از بدعت‌های تدوینی در این زمینه ابایی ندارد. او دقیقا می‌داند به دنبال چه چیزی است و این مهمترین دانشی است که یک کارگردان باید داشته باشد.”

در این زمینه بخوانید:

حرف‌های بی‌تعارف بهمن دان درباره فیلم ـ سریال هادی حجازی‌فر

هادی حجازی‌فر در فیلم ـ سریالش از چه پرسشی گریخته است؟

 به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» و نسخه سریال آن که با نام «عاشورا» در تلویزیون پخش شد، اولین اثر هادی حجازی‌فر به عنوان کارگردان است.

نسخه سینمایی این اثر، در جشنواره فجر جوایز مختلفی از جمله بهترین فیلم (تهیه‌کننده) و بهترین فیلم (کارگردان) را دریافت کرد.
همچنین نسخه سریال هفت قسمتی آن با نام «عاشورا»، جمعه هفته گذشته به پایان رسید.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا