۱۷۰۰۰ دروغ در چهار هفته اخیر گفته شده است



یک کارشناس با اعتقاد بر اینکه فضای امن مجازی را جدی بگیریم، هشدار داد که مزارع ترول و اخبار جعلی نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند و در عین حال گفت: «طبق افکارسنجی رسانه‌های بزرگ داخلی، ۱۷۰۰۰ دروغ در چهار هفته اخیر گفته شده که به جریانات و حوادث جهت داده است.»

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، محمد لسانی ـ کارشناس حوزه رسانه ـ درباره تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در حوادث اخیر و عمکرد آنان در این جریان و فرصت پیش‌روی پیام‌رسان‌های داخلی گفت: برای بررسی این مسئله باید به سه مورد اشاره کرد. مفهوم اول بحث مزارع ترول است. ترول (troll) به معنای هتاکی و ناسزاگویی در فضای مجازی است. ترول ها به دنبال افرادی هستند که از مضامین و کشور خود دفاع می‌کنند و با نشانه گیری به آنها هجوم برده و صدایشان را خفه می‌کنند.  

او ادامه داد: دومین مورد دشمنان جمهوری اسلامی هستند. طبق مقاله جدیدی که پایگاه خبری تحت عنوان جنگ روایت‌ها منتشر کرده به بررسی چهار دسته از افرادی که به دنبال تخریب جمهوری اسلامی ایران هستند پرداخته می شود. دسته اول جناح محافظه‌کار ایالات متحده آمریکا، دسته دوم رژیم صهیونیستی، دسته سوم آلبانی و دسته چهارم را مهاجران ایرانی خارج از کشور هدایت می‌کنند.  

این کارشناس حوزه رسانه که در برنامه «» حاضر شده بود، گفت: در این بین به نظر می‌رسد مزارع ترول و اخبار جعلی نقش ویژه‌ای را ایفا می کنند. طبق افکارسنجی رسانه‌های بزرگ داخلی، ۱۷۰۰۰ دروغ در چهار هفته اخیر گفته شده که به جریانات و حوادث جهت داده است. مورد سوم و آخر بحث عملیات تاثیر است. در عملیات تاثیر تاکید به ساماندهی گروه‌هایی تحت عنوان گروه‌های مردم‌نماست تا به وسیله آن بتوانند در افکار عمومی حاضر در شبکه‌های اجتماعی رسوخ کنند و مردم را به سوی کارهای افراطی و خشونت‌زا سوق بدهند.

وی افزود: رکورد تاریخی شبکه اجتماعی با این عملیات مجازی شکسته شده و این نشان از مسلح شدن گروه‌ها برای ایجاد یک فضای روانی ناامن دارد. ما باید حصار امن مجازی را گسترده کنیم.

لسانی با تاکید بر حمایت از شبکه‌های اجتماعی که مالکیت آنها در ایران است، گفت: باید  محیط امنی برای پالایش محتوا وجود داشته باشد. می‌توانیم از نرم‌افزارهای خارجی که به محیط امن و قوانین کشور را محترم می‌دانند استفاده کنیم. چرا درباره جمهوری اسلامی اینگونه نیست؟ چرا در ترکیه و هند اپلیکیشن‌ها احترام به محیط بومی و قوانین آن کشور را رعایت می کنند ولی در ایران خیر؟

وی در پایان تاکید کرد: ما وقتی به عملکرد پلتفرم‌های داخلی نگاه می کنیم متوجه فعالیت خوب چند برنامه می شویم. ایجاد محیط امن در فضای مجازی به معنای امنیتی کردن فضا نیست بلکه حفظ و حراست شهروندان است. دزدی‌هایی که در پلتفرم های خارجی می دهد امنیت اقتصادی مردم را نقض می کند.  

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا