یک درخواست از صدا و سیما و ارتش برای «آسمان غرب»



کارگردان فیلم «آسمان غرب» با اشاره به اینکه فیلمش اثری نیست که تبلیغات ماهواره‌ای داشته باشد، خواستار همکاری بیشتر صدا و سیما و ارتش برای معرفی این فیلم شد و گفت: فیلمی همچون «آسمان غرب» احتیاج دارد که برای پخش تیزر ساعت پخش خوب و شبکه‌های متعدد و متنوع‌تری را داشته باشد.

فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد با روایتی از زندگی شهید علی اکبر شیرودی و همرزمانش در آغازین روزهای جنگ از آثار راه یافته به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود که نوروز ۱۴۰۳ در سبد اکران نوروزی سینماها قرار گرفت. محمد عسگری، کارگردان این فیلم در گفت‌وگویی با ایسنا درباره شرایط ساخت و اکران این فیلم سینمایی که مثل دیگر فیلم‌ها در رقابت با کمدی‌ها قرار گرفته، نکاتی را مطرح کرده است.

او در صحبت‌های خود به انتقاد از سازمان‌های فرهنگی و هنری شهرداری تهران و صدا و سیما پرداخت و تاکید کرد:‌ وقتی تلاشی در عرضه یک کالای فرهنگی وجود نداشته باشد، تولید آن تاثیری ندارد.

مشروح اظهارات این کارگردان را در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از شرایط اکران فیلم سینمایی «آسمان غرب» که از اول فروردین و با کمی تاخیر نسبت به سایر فیلم‌های نوروزی روی پرده سینماها رفته است، بگویید.

 ما همواره واژه تربیت را در کنار واژگان آموزش و تعلیم می‌بینیم که این نشان از اهمیت معنی این کلمه در بستر جامعه و خانواده ما است. از سوی دیگر باید تربیت در حوزه مخاطب سینما هم مورد توجه قرار بگیرد که ارتباطی مستقیم با مسئولانی دارد که ریل‌گذار سینمای ایران در سیاست کلی هستند. باید تربیت مخاطب به گونه‌ای باشد که به دیدن آثار در ژانرهای مختلف برود، همانگونه که در حال حاضر به دیدن فیلم‌های کمدی عادت کرده است. گاهی فیلمی غیرکمدی که محتوا و کیفیت مناسبی دارد، فدای یک فیلم کمدی می‌شود که به لحاظ کیفی و محتوایی آنچنان امتیاز قابل قبولی ندارد. بنابراین اهمیت کلمه تربیت در نوع تربیت مخاطب برای رفتن به سینما بسیار اهمیت دارد اما به فراموشی سپرده و صرفا فروش مهم شده است. من معتقدم که فروش فیلم اهمیت زیادی دارد اما قطعا همه چیز نیست.

چرا «آسمان غرب» دیرتر از فیلم‌های دیگر وارد چرخه اکران شد و این تاخیر چه اثری در میزان فروش فیلم داشت؟

ابتدا قرار بر این بود که «آسمان غرب» از ۱۵ اسفند به نمایش عمومی دربیاید اما از آنجا که هم ما و هم سرمایه‌گذاران می‌خواستیم فیلم با کیفیت مناسبی روی پرده سینما برود، این تاریخ جا به جا شد. به هر حال برطرف کردن مشکلات فنی از جمله جلوه‌های ویژه بصری و اصلاح رنگ نیازمند زمان ۶ تا ۷ ماهه بود اما در نهایت سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند که بلافاصله بعد از پایان جشنواره فجر ۴۲ فیلم به اکران عمومی درآید و ما زمان کمی را برای اصلاح نواقص نسخه اکران شده در جشنواره فجر داشتیم. بنابراین این فیلم با تاخیر ۱۵ روزه به چرخه اکران نوروزی پیوست و این مساله هم مشکلات زیادی را به همراه داشت.

 چه عواملی در میزان فروشی یا عدم فروش فیلم‌هایی همچون «آسمان غرب» اثر مستقیم دارند و شما چه میزان از این ظرفیت‌ها را در اختیار داشتید؟

متاسفانه چون آغاز اکران ما همزمان با تعطیلات نوروز بود، ما همکاری جدی از سمت تلویزیون برای پخش تیزر را شاهد نبودیم و تیزرهای فیلم به صورت محدود و در مقطع کوتاهی پخش شد، همین موضوع باعث شد نتوانیم شروع پر قدرت و معرفی کافی داشته باشیم؛ هرچند همین تعداد پخش تیزر هم اگر ادامه‌دار بود می‌توانست  اکران موفق‌تری را به همراه داشته باشد. در  ادامه اکران اوضاع بهتر شد و در حال حاضر هم فیلمی چون «آسمان غرب» احتیاج دارد که برای پخش تیزر ساعت پخش خوب و شبکه‌های متعدد و متنوع‌تری را داشته باشد.
من گله‌مندم از سازمان‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران و صداوسیما که چرا از فیلمی که قهرمانان ملی یک رخداد ماندگار را در تاریخ این مملکت رقم زده‌اند، حمایت آنچنانی نمی‌کنند. به نظرم رسالت فرهنگی ارگان‌ها و سازمان‌ها در اینجا مشخص می‌شود؛ یک بخش رسالت فیلم، تولید و بخش دیگر حمایت از فیلم در پخش اثر است. تبلیغات فقط در دنیای مجازی جواب نمی‌دهد بلکه باید بیلبوردها و تبلیغات شهری در مکان‌های بهتری قرار بگیرند و صداوسیما پی‌درپی آگهی‌های فیلم را پخش کند تا مردم متوجه شوند که فیلمی درباره «شهید علی‌اکبر شیرودی» در حال اکران است؛ شخصیت بزرگواری که عملیات قهرمانانه بی‌نظیری را در تاریخ این کشور انجام داده است.

 سازمان سینمایی سوره، بنیاد سینمایی فارابی و ارتش از حامیان ساخت این فیلم سینمایی با روایت شهید علی اکبر شبرودی هستند، چه میزان حمایت این ارگان‌ها را در زمان اکران فیلم به  همراه داشتید؟

من معتقدم تولید ۴۰درصد از پروسه ساخت یک فیلم و بخش مهم دیگر مربوط به پخش آن است و آنقدر اهمیتش بالاست که من ۶۰درصد  فیلم را به این موضوع اختصاص می‌دهم. وقتی تلاشی در عرضه این کالای فرهنگی نباشد، تولید اثر اصلا تاثیری ندارد. بنابراین درباره تولید می‌توانم بگویم که همه سرمایه‌گذاران تلاش خود را تا جایی که امکان داشت انجام دادند اما در پخش این فیلم ارتش ضعیف عمل کرد. ما یک خانواده بزرگ به نام ارتش جمهوری اسلامی ایران داریم که فیلم مربوط به آن‌ها و یک شخصیت ارزشمند ارتشی است. به نظر من باید شرایطی فراهم شود که این فیلم توسط خانواده‌های ارتش دیده شود چراکه این فیلم پس از سال‌ها برای ارتش ساخته شده و مربوط به عملیات جانانه مقامات ارتش است.

 با توجه به ژانر دفاع مقدسی فیلم و شناخت شهدای دلاورمرد ما در این برهه زمانی به سنین نوجوان و جوان، تلویزیون برای معرفی این اثر چه میزان در پخش تیزر همراه بود؟

این سوالی است که تهیه‌کننده باید پاسخ دهد اما در جریان هستم که از تعداد تیزرها و ساعت پخش ناراضی هستند. همانطور که دیده شدن فیلم در سینما به ساعتی که سینماداران برای نمایش فیلم در نظر می‌گیرند، بستگی دارد، در تیزر و پخش آن هم اینگونه است. متاسفانه در ساعاتی تیزر فیلم پخش می‌شود که مردم سرکار هستند، این در حالی است که ساعت پیک برنامه‌ها مشخص و من نمی‌دانم چطور در حق «شهید علی‌اکبر شیرودی» اینگونه غفلت می‌کنند؛ مگر قرارست چندبار درباره ایشان فیلم ساخته شود؟  امیدوارم سازمان سینمایی سوره، بنیاد فارابی و ارتش در ارتباطشان با صداوسیما این موضوع را عنوان کنند تا هم تعداد تیزرها بالا برود و هم ساعت پخش تنظیم شود. «آسمان غرب» فیلمی نیست که تبلیغات ماهواره‌ای داشته باشد. در حال حاضر ما فیلم‌هایی داریم که هم در تلویزیون تبلیغات دارند و هم در ماهواره و اگر از صاحبان فیلم بپرسید، ادعا دارند که در جریان نیستند و این کار را نکردند و هرگز هم تبلیغات ماهواره‌ای نخواهند کرد؛ در نتیجه انتظار داریم حمایت‌های بیشتری از «آسمان غرب» که یک فیلم ملی است، بشود. من خواهش می‌کنم که صداوسیما و ارتش پای‌ کار بیایند تا فیلم به نحو احسن برای مخاطب دیده شود. ما هرگز نمی‌توانیم نسلی را که مخاطب اصلی سینما هستند و عموما سن‌شان از ۱۵ تا ۲۸ سال است، نادیده بگیریم. نسلی که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور همواره معترض هستند و دیده نشده‌اند. ما فیلم را برای این نسل ساختیم و متاسفانه همکاری بسیار محدودی برای جذب مخاطب صورت گرفته است.

 پیش‌بینی شما از فروش این فیلم با توجه به استقبال مخاطبان از فیلم‌های کمدی چیست؟

گاهی مخاطب فیلم را می‌بیند و کیفیت و محتوا را نمی‌پسندد، من درباره این موضوع هیچ حرفی ندارم اما زمانی که فیلم دیده شده است و منتقدان درباره‌اش به خوبی می‌نویسند و سیمرغ جایزه ملی به این فیلم تعلق می‌گیرد، پس باید برای دیده شدن بیشتر آن پای کار آمد تا مخاطب جذبش شود. متاسفانه فیلم محدود به تبلیغات مجازی و و رسانه‌ای شده است و نهادهای مربوطه همکاری محدودی در زمینه دادن تیزر و بیلبورد شهری با ما داشتند. من به سازمان‌ها و ارگان‌ها پیشنهاد می‌کنم که اگر قرار است فیلمی ساخته شود که صرفا ساخته شده باشد به نظرم به بیراهه می‌روند. پخش یک فیلم مهمترین بخش این کالای فرهنگی است و متاسفانه در این بخش من اقدام چشمگیری نمی‌بینم و برای این تعداد سالن و ساعت پخش بدی که به فیلم اختصاص داده شده است، افسوس می‌خورم و ناراحت هستم.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، میلاد کی ‌مرام در نقش خلبان علی اکبر شیرودی، امیرحسین آرمان در نقش سرلشکر شهید حسین ادبیان، از فرماندهان نیروی زمینی ارتش از بازیگران این فیلم هستند که جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی (سیمرغ زرین) را که به یاد شهید سلیمانی چند سالی است به جشنواره فجر اضافه شده، دریافت کرد و همچنین بهمن اردلان برای صداگذاری آن سیمرغ گرفت.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا