کنترل اخبار غزه از دست رسانه‌های جریان اصلی خارج شده است



مجری برنامه «سیاست خارجی» با بیان اینکه کنترل از دست رسانه‌های خارجی برای تصویر مظلومیت فلسطین خارج شده است، تاکید می‌کند: خوشبختانه آگاهی افکار عمومی این روزها به شدت بالا رفته و از طرفی شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال‌تر شده‌اند.

که در سه هفته گذشته، اجرای برنامه «سیاست خارجی» با موضوع تحلیل وقایع فلسطین اشغالی را برعهده دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فعالیت رسانه‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی در جنگ اخیر فلسطین و رژیم صهیونیستی سخن گفت.

او ابتدای این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که چرا در جنگ اخیر میان اسرائیل و فلسطین، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی مانند گذشته از این رژیم حمایت نکردند، تاکید کرد:‌ اتفاقی که در رسانه‌های خارجی می‌افتد تقریباً خیلی تغییر نکرده است و اگر هم تا یک حدی مشکلات مردم فلسطین و را نشان می‌دهند واقعاً تاثیر و فشار افکار عمومی است و من فکر می‌کنم قدرت شبکه‌های اجتماعی و فعالان و خبرنگاران خود فلسطین را نباید دست کم گرفت.

کنترل از دست رسانه‌های جریان اصلی خارج شده

عابدینی در این زمینه یادآور می‌شود: یک بار دیگر هم در موضوع محله «شیخ جراح» در یک مقیاس کوچکتر این اتفاق را دیدیم؛ یک خواهر و برادر (منی و محمد الکراد) آن زمان شروع کردند به زنده نشان دادن این ماجرا که رژیم صهیونیستی می‌خواهد خانه‌هایشان را خراب کند و تاثیر شبکه‌های اجتماعی را دیدیم تا حدی که رژیم صهیونیستی مجبور به عقب‌نشینی از برنامه‌ای که داشت، شد.

عدم علاقه رسانه‌های خارجی برای نشر محتوا درباره تجاوزهای اسرائیل در جنگ اخیر، خیلی با قبل تغییر نکرده اما تاثیر و فشار افکار عمومی متفاوت شده است. قدرت شبکه‌های اجتماعی، فعالان و خبرنگاران فلسطین را دیگر نباید دست کم گرفت!

وی با اشاره به وضعیت رسانه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: الان ابعاد گسترده‌تری از ماجرای تجاوزهای اسرائیل را می‌بینیم که چطور فعالان فلسطینی حاضر در غزه و خبرنگاران، اول از همه تصاویر را منتشر می‌کنند و دیگر کنترل از دست رسانه‌های بین‌المللی خارج شده است! البته رسانه‌های اصلی باز هم تا جایی که می‌توانند چیزی بازنشر نمی‌کنند اما افکار عمومی به اندازه خیلی خوبی آگاه شده است.

قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیریم

مجری «سیاست خارجی» در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تولید محتواهای زیاد در پلتفرم‌های بین‌المللی درباره فلسطین، گفت: فکر می‌کنم حداقل در این ۱۰ سال اخیر که شخصاً بررسی کرده‌ام، این بار واقعاً تعداد محتوا خیلی بیشتر است که بخش زیادی از وایرال شدن آن‌ها، به دلیل قدرت و گسترش شبکه‌های اجتماعی است. در همه جای دنیا رسانه‌های جمعی و سنتی تا حدی مخاطبانشان کمتر شده و بیشتر همه با تلفن همراه موضوعات را دنبال می‌کنند.

وی افزود: در چنین فضایی، حتی رسانه‌های جمعی هم تلاش می‌کنند مطالبشان را در شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک بگذارند. حتی در شبکه‌های BBC و CNN هم مخاطب، ۲۴ ساعته نمی‌نشیند که آنها را رصد کند.

الهام عابدینی در پایان و در جمع‌بندی سخنانش، به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز اشاره و تاکید کرد که دیگر نباید شبکه‌های اجتماعی را دست‌ِ کم گرفت. 

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، «سیاست خارجی» از برنامه‌های تحلیلی ست که به طور زنده برای پوشش‌ اتفاقات مهم جهان با فناوری‌های بین‌المللی طراحی شده و تاکنون حدود ۲۰۰ قسمت از این برنامه روی آنتن رفته است. به گفته الهام عابدینی، مجری «سیاست خارجی»، این برنامه حدود ۲۴ روز است که هر شب به موضوع فلسطین و غزه می‌پردازد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا