کارگاه آموزشی محیط زیست و رسانه برگزار شد



ایسنا/قم کارگاه آموزشی « و » با مشارکت اداره‌کل حفاظت محیط زیست و خانه مطبوعات استان قم برگزار شد.

کارگاه آموزشی «محیط زیست و رسانه» با مشارکت اداره‌کل حفاظت محیط زیست و خانه مطبوعات استان قم با حضور احسان محمدی مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم به عنوان استاد جلسه و سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم پپش از ظهر امروز پنج‌شنبه ۱۳ مردادماه در سالن جلسات اداره‌کل محیط زیست استان قم برگزار شد.

گفتنی است، در ابتدای این کارگاه که با حضور اصحاب رسانه، فعالان محیط زیست و بخشی از کارکنان اداره‌کل محیط زیست استان قم برگزار شد، سید رضا موسوی مشکینی دقایقی به ایراد سخن پرداخت.

موسوی مشکینی مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان قم ضمن بررسی توجه مردم به محیط زیست از گذشته تا کنون، اظهار کرد: امروز مردم نسبت به موضوع محیط زیست دغدغه‌مندتر شده‌اند و این نکته ظرفیت ویژه‌ای برای فعالیت در عرصه محیط زیست ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست باید در تصمیم‌گیری‌های کشور تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: رسانه یکی از ارکانی است که می‌تواند توجه بسیاری از مسئولین را به موضوع محیط زیست جلب کند.

مدیرکل حافظت از محیط زیست استان قم در راستای معرفی چالش‌ها و مشکلات محیط زیستی استان، با اشاره به اینکه امسال در تیرماه، ۲۳ روز پدیده گردوغبار در شرایط ناسالم داشتیم، یادآور شد: کانون‌های فعال گرد و غبار در فاصله ۲۰ کیلومتری قم، افت سفره‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و توسعه صنعتی استان از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق هستند.

سپس احسان محمدی پیشکسوت رسانه و استاد این کارگاه، به بیان اثرگذاری‌های مشکلات محیط زیست در سطح جامعه پرداخت و گفت: محیط زیست مشکل یک اداره نیست بلکه مشکل تمام مردم جامعه است و امروز مشکلات محیط زیستی به حدی اثرگذار شده‌اند که می‌توانند یک شهر را تعطیل کنند.

وی در ادامه چرایی عدم توجه و استقبال مردم از اخبار محیط زیستی را بررسی کرده و افزود: به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود دارد مردم استقبال بالایی از سرگرمی دارند ولی اصحاب رسانه باید توجه داشته باشند این سرگرمی‌ها بر مشکلات مردم غلبه نکنند.

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم همچنین نکاتی را به خبرنگاران گوش‌زد کرد که با استفاده از آن‌ها بتوانند فعالیت حرفه‌ای خود را با جدیت بیش‌تری دنبال کنند.

وی در این راستا با اشاره به اینکه تیتر جذاب یکی از راهکارهای جذب مخاطب است، اظهار کرد: همچنین در مطلبی که منتشر می‌شود باید به عکس نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم چراکه عکس به عنوان اصلی‌ترین جلوه مطلب باید از عنصر جذابیت برخوردار باشد.

محمدی با بیان اهمیت چگونگی برخورد اهالی رسانه در مواجه با اخبار سازمان‌های مردم نهاد، عنوان کرد: در رسانه‌ها باید مراقب باشیم زیاد به نکات انتقادی و سیاه نمایی نپردازیم و همچنین نکات و اتفاقات مثبت را هم نشر دهیم.

وی با اشاره به اینکه فقدان سواد رسانه‌ای به یک چالش ملی تبدیل شده است، مطرح کرد: در اخباری که منتشر می‌کنیم باید تفاوت میان ترس متوسط و وحشت را درنظر بگیریم.

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم ادامه داد: در مواردی مانند محیط زیست به دلیل اینکه می‌تواند وحشت آفرین باشد، در مقابل تک تک کلمات باید مراقبت داشته باشیم و در گفت‌وگوها از کارشناسان تخصصی استفاده کنیم.

وی با اشاره به پیشینه محیط زیست در جوامع بشری، خاطرنشان کرد: محیط زیست در ابتدا به شکار خلاصه می‌شد و نام این سازمان نیز شکارگاه بوده است اما پس از گذر زمان و شهرنشینی به تدریج دغدغه‌هایی مانند آلودگی هوا و پسماند توانست سازمان میحط زیست را تشکیل دهد.

محمدی با بیان اینکه یکی از چالش‌های این عرصه کمبود افراد متخصص که آمادگی گفت‌وگو داشته باشند، است، تصریح کرد: در رسانه‌ها باید نسبت به افرادی که مصاحبه می‌کنند حس امنیت بدهیم.

وی با اشاره به اینکه فرآیند محوری در کنار رویداد محوری باید جدی گرفته شود، یادآور شد: امروز بزرگ‌ترین کشور جهان فضای مجازی و اینستاگرام شده است و رسانه‌ها باید از این ظرفیت و حوزه به بهترین شکل استفاده کنند.

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم در پایان با بیان اینکه نیازمند برگزاری کارگاه‌های تخصصی فعالیت در اینستاگرام هستیم، تاکید کرد: برگزاری این کارگاه‌ها اهمیت بسیاری دارد چراکه علاوه بر آن که تلفن‌های همراه به اعتیاد مدرن تبدیل شده‌اند، تاکنون چیزی شبیه به ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در جهان وجود نداشته است.

لازم به ذکر است، علاوه بر صدور گواهی آموزشی ویژه افراد حاضر در جلسه، مراحل ثبت نام جهت شرکت در اردوی فرهنگی-آموزشی محیط زیست نیز در پایان کارگاه آموزشی محیط زیست و رسانه انجام شد.

همچنین، اهالی رسانه که در این جلسه حضور داشتند به اتفاق از مطالب عنوان شده رضایت داشته و از هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم درخواست کردند که در راستای برگزاری جلسات این چنینی با همکاری ادارات و سازمان‌های مختلف اهتمام لازم را داشته باشند چراکه می‌تواند خبرنگاران تخصصی در هر بخش استان را افزایش داده و درنتیجه در راستای پیشبرد اهداف استان عملکرد موفقیت آمیزتری داشت.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا