چه شوخی بگویی چه جدی همیشه عده‌ای ناراحت‌اند



عباس محبی که این روزها برنامه طنز و موزیکال «نیشتر» را با رویکرد انتقادی برای رادیو گویندگی و نویسندگی میکند، می‌گوید: همیشه افرادی هستند که چه جدی بگویی و چه شوخی، ناراحت می‌شوند و البته کسی که انتقادها را به خودش می‌گیرد، حتما در آن موضوع ایراداتی دارد!

عباس محبی – گوینده و بازیگر برنامه‌های طنز رادیو – که مدتی است با برنامه طنز «نیشتر» در رادیو سلامت سراغ موضوعات پزشکی و سلامت رفته است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این برنامه توضیح داد: سعی می‌کنیم محتوا عامیانه و قابل فهم باشد تا همه بتوانند از این برنامه استفاده کنند. «نیشتر» بهانه‌ای است برای اینکه هم به جامعه پزشکی و هم بیماران هشدار دهیم. خط‌قرمزها را هشدار دهیم و به بیمارستان ها و مراکز درمانی از اتاق عمل گرفته تا مدیرت بیمارستان و مدیریت بهداشتی جامعه  نیشتر بزنیم؛ سعی می‌کنیم زخم‌هایی که بر گرده این سیستم هست را بشکافیم، عیب‌یابی کنیم و عیب‌هایش را در قالب طنز بگوییم.

محبی درباره وجه تسمیه برنامه رادیویی «نیشتر» توضیح داد: عنوان برنامه «نیشتر» است؛ در قدیم با استفاده از نیشتر دمل‌های چرکی را می‌شکافتند و بعد از شکافتن و مشخص شدن میزان بیماری، برای بیمار دارو تجویز می‌کردند. این برنامه به خاطر چنین موقعیتی که برای خودش درست کرده، «نیشتر» نامگذاری شده است.

این هنرمند قدیمی که نویسندگی برنامه «نیشتر» را نیز عهده‌دار است، درباره اینکه ممکن است با نگاه طنز به معضل کرونا، پیامی که باید، به مخاطب القاء نشود؟ عنوان کرد: به عنوان نویسنده برنامه، با کارگردان (خانم خواجه نصیر) و دیگر نویسندگان صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که  اگر بخواهیم در یک برنامه‌ی طنز، جدی صحبت کنیم دیگر اصلا طنز نیست؛ کار طنز همین است؛ به قول یکی از دوستان کار طنز مانند کپسولی است که درونش داروی تلخی دارد اما روکش شیرینی روی آن کشیده‌اند تا بیمار تناولش کند و از گزند تلخی دارو در امان مانده و حالش خوب شود. در عالم طنز تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم هشدارگونه عمل شود. در ترانه‌هایی که اکثرا خود بنده می‌نویسم سعی می‌کنم دیدگاه‌های پزشکی و مسائلی که پزشکان خیلی روی آن تاکید دارند را لحاظ کنیم تا اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود. سعی می‌کنم هشدارهای پزشکی و آموزش‌های پزشکی لحاظ شود و در عین حال جنبه طنز کار هم از بین نرود و خنده بر لب بیاورد، البته تا جایی که قبح مساله نریزد.

این گوینده با بیان اینکه  در حوزه‌های مختلف در شبکه‌های مختلف فعال است و کم‌تحملی از طنزهای انتقادی در زمینه‌های مختلف را شاهد بوده است، ادامه داد: بعضی‌ها هر کاری کنی چه جدی بگویی و چه شوخی بگویی ناراحت می‌شوند و کلا اهل نقد نیستند. متاسفانه همه ما ایرانی ها توان نقد پذیری‌مان کم است. از بازتاب برنامه‌ها و تماس‌هایی که گرفته می‌شود متوجه می‌شویم که بعضی‌ها دوست ندارند و می‌گویند چرا مدام  می‌خواهید ما را نصیحت کنید. درباره محیط زیست و عبور از چراغ قرمز و ترافیک هم همین عکس‌العمل را داریم. بعضی‌ها دوست دارند جبهه بگیرند و مقابل آدم بایستند؛ حالت تدافعی به خود می‌گیرند و فکر می‌کنند ما مسخره‌شان می‌کنیم.

محبی افزود: فردی که کنایه‌های طنز را به خودش می‌گیرد حتما خودش رعایت نمی‌کند حالا چه کرونا باشد چه ترافیک و چه موارد دیگر. اگر ما نقدپذیر باشیم و به حرف هم گوش دهیم و خود را اصلاح کنیم این مشکلات به وجود نمی‌آید یا کمتر به وجود می‌آید. سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم لبخندی بر لب آورده و حرفمان را هم بزنیم.

گوینده و نویسنده برنامه رادیویی«نیشتر» در عین حال با اشاره به ایرادهای برنامه، خاطرنشان کرد: در برنامه «نیشتر» از نظر محتوایی مشکل داریم. ما در شبکه سلامت کار می‌کنیم که همه در رشته‌های مختلف پزشکی متخصص هستند. من خودم در کسوت نویسنده به مدیریت شبکه این گله را کردم که سر ضبط ما باید یک پزشک متخصص باشد تا وقتی اصطلاحات پزشکی را به کار می‌بریم و درباره موضوعات تخصصی صحبت می‌کنیم، به ما مشاوره بدهد. ما این مشکلات را داریم و می‌پذیریم. نمی‌گوییم برنامه‌مان بی عیب و ایراد است؛ ما همانطور که انتظار داریم مردم انتقادپذیر باشند خودمان هم گوش به فرمان هستیم که برنامه «نیشتر» و سایر برنامه‌ها مورد نقد و بررسی قرار بگیرد تا با همکاری مردم بتوانیم برنامه‌های بهتری را تقدیمشان کنیم.

محبی در پایان درباره فعالیت‌های رادیویی‌اش گفت: علاوه بر برنامه «نیشتر» رادیو سلامت و برنامه «صبح جمعه»، در رادیو فرهنگ هم مشغول به کار هستم و هر هفته به مدت دو ساعت و نیم برنامه‌ای مثل «نیشتر» داریم که در آن به مسایل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌پردازیم. این برنامه  پخش زنده و به صورت موزیکال است. با شنونده‌ها هم از راه‌های مختلفی ارتباط داریم و برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا