هنرمندان با آثار خود فرهنگ و هنر جامعه را توسعه می‌دهند



ایسنا/ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل ، گفت: پیشکسوت عرصه فرهنگ و هنر با پیشکسوت عرصه صنعت و اقتصاد متفاوت است، هنرمندان الگوسازی، انسان‌سازی، انگیزه‌بخشی، جامعه‌سازی و تحول‌سازی می‌کنند.

سیدمجید پوراحمدی شامگاه روز گذشته (۲ آبان‌ماه) در آیین تجلیل از پیشکسوتان هنر استان زنجان، با بیان اینکه استان زنجان دارای ویژگی‌های متعددی است، این شهر به مردم علاقمند به فرهنگ و هنر معروف است و شاهد آثار بزرگ و ارزشمند تعداد زیادی از فعالان این عرصه در استان هستیم، همچنین این استان زادگاه بزرگان علم، دانش، فرهنگ و هنر است که در کشور نامدار و تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: شاید یکی از بارزترین صفات مردم زنجان اتحاد و تصویر نمایش اتحاد همدیگر است، نمونه بارز آن در ۸ محرم معروف به یوم‌العباس است که همگی ذیل یک پرچم هستند و این رویداد یک اتحاد است که در خیلی از نقاط کشور علی‌رغم آیین مشترک به این شدت وجود ندارد، این اتفاق در استان یک الگو است.

وی با بیان اینکه معتقد هستم که اگر بستر و زیرساخت در عرصه هنر را فراهم کنیم استعدادهای بزرگی که در کشور و این استان حضور دارند می‌توانند در رده جهانی و تاثیرگذار باشند، افزود: استان زنجان با همه ظرفیت‌های موجود می‌تواند یک روز ویژه داشته باشد، ۸ مرداد در سال‌جاری به عنوان روز زنجان به ثبت رسید ولی پیشنهاد می‌کنم در شورای فرهنگ عمومی، روزی به عنوان فرهنگ و هنر زنجان ثبت شود؛ چراکه این استان دارای افراد علاقمند هنر و بزرگان هنر است.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت‌های گسترده‌ای در صندوق اعتباری هنر در حال اتفاق افتادن است، اساس کار آن براساس نگرش مردمی و توجه به اقشار مردم در نقاط مختلف کشور و عدالت فرهنگی است که ذیل برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به معشیت و توانمند سازی هنرمندان و فعالان هنر است، تصریح کرد: صندوق در آغاز شروع فعالیت ۱۰ خدمت به هنرمندان ارائه می داد، در حال حاضر این خدمات به بیش از ۳۰ خدمت در حوزه‌های مختلف رسیده است.

پوراحمدی با اشاره به وضعیت مسکن هنرمندان و آغاز پروژه شهرک هنر در شهر پرند و بیان اینکه بیش از ۸ هزار هنرمند ثبت‌نام کردند که از این تعداد بیش از ۵ هزار حائز شرایط بودند، ادامه داد: در استان زنجان حدود ۵۷ نفر در طرح مسکن ثبت‌نام کرده‌ و حائز شرایط هستند که طبق قول استاندار زنجان هرچه سریع‌تر زمین مناسب فراهم خواهد شد و ما نیز علاوه بر تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در تلاش هستیم تسهیلات ویژه‌ای را از طریق صندوق برای مسکن هنرمندان داشته باشیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در استان زنجان بیش از ۱۰۳۰ نفر عضو صندوق هنر هستند، گفت: در استان زنجان بیش از ۵۰۰ نفر بیمه هستند که بیش از ۶۰ درصد سهم بیمه توسط صندوق پرداخت می‌شود و کارگروهی نیز در استان تشکیل شده است تا به عضویت‌ها سرعت عمل بیشتری داده شود. همچنین صندوق اعتباری هنر مرجع‌ترین مجموعه حمایتی از فعالان فرهنگ و هنر کشوراست که بیش از ۶۰۰ نفر از افراد دارای درجه یک هنری از طرح تکریم استفاده می‌کنند و بیش از ۳ هزار نفر نیز تحت پوشش مستمری مجموعه هستند که متاسفانه در این استان آمارها پایین و حدود ۲۸ نفر است.

وی بیان ‌کرد: میلاد مفاخر استان باهدف عدالت در برگزاری رویدادها، تقدیرها و جشنواره‌ها است، این برنامه‌ها به ندرت در استان انجام و به صورت متمرکز در مرکز تهران صورت می‌گرفت که برنامه میلاد مفاخر استان‌ها با هدف تجلیل از هنرمندانی که تاثیر فعالیت و هنرشان در عرصه انسان سازی بسیار بوده است اجرا می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه پیشکسوت در عرصه فرهنگ و هنر از دید ما با پیشکسوت عرصه صنعت و اقتصاد متفاوت است، هنرمندان الگوسازی، انسان‌سازی، انگیزه بخشی، جامعه‌سازی و تحول‌سازی می‌کنند، اضافه کرد: هنرمندان با آثار خود فرهنگ و هنر جامعه را توسعه می‌دهند و ما نیز در تلاش هستیم با حمایت لازم انگیزه‌ای در جوانان ایجاد کنیم.

در ادامه مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه استان زنجان زادگاه شیخ اشراق، اصیل الدین ابهری و بزرگان دیگری در قرن‌های قبل یا عصر حاضر است، اظهار کرد: استان زنجان با وجود هنرمندان بسیار تنها یک درجه هنری دارد، چهره‌هایی که امروز از آن‌ها تجلیل می‌شود در حد درجات هنری هستند، در استان خود این توانایی را داریم که در رشته‌های مختلف در دانشگاه رشته ایجاد شود و کسب درجه‌های هنری در برخی رشته‌ها قطعاً در ایجاد رشته‌های هنری در دانشگاه‌ها مؤثر خواهد بود.

امرالله حسنی با بیان اینکه در چند روز گذشته برنامه‌های هنری مختلفی در استان اجرا شده و در آینده نیز اجرا خواهد شد که این برنامه‌ها به دلیل ظرفیت بالای جامعه فرهنگ‌ و هنر زنجان است، خاطرنشان کرد: تقاضا داریم ظرفیت‌های صندوق در استان را زیادتر کنید. همچنین برای ساخت فیلم سینمایی در زنجان توانایی داریم ولی در حوزه بودجه‌ای مشکل داریم که تقاضا داریم تا در این حوزه نیز اقداماتی صورت گیرد تا از تسهیلات برای رشد هنرمندان استفاده کنیم.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا