همدانی‌ها به گردشگری اعتقاد ندارند


ایسنا/همدان یک فعال ‌ای گفت: علاوه بر اینکه باور مسئولان همدان گردشگری نیست مردم نیز به گردشگری اعتقاد ندارند.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، مهرداد حمزه در نشست “ارزیابی عملکرد شورای اسلامی شهر همدان در حوزه و گردشگری”، با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند، افزود: تا زمانی که نگرش مردم به گردشگری مثبت نشود هر چقدر هم زیر ساخت آماده کنیم اتفاقی نخواهد افتاد.

جای خالی آموزش شهروندی در حوزه گردشگری

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر هیچ اقدامی مبنی بر آموزش مردمی و شهروندی در حوزه گردشگری صورت نگرفته و فقط آمارهایی مثل برگزار کردن کلاس ارائه می‌شود که هیچ خروجی ندارد.

حمزه با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری باید بستر نظام پیشنهادات هدفمند و قانونمند را فراهم کنند، اظهار کرد: اگر این سیستم راه‌اندازی شود می‌توان از پیشنهادات مردمی در این زمینه استفاده کرد.

از تجربیات استان‌های موفق در حوزه گردشگری بهره ببریم

وی در ادامه استفاده از تجربیات استان‌های موفق در حوزه گردشگری را امری ضروری دانست و گفت: به کارگیری تجربه‌های موفق در حفظ میراث فرهنگی و رونق گردشگری می‌تواند از دوباره کاری جلوگیری کند، به عنوان مثال در بحث نگهداری از بناهای تاریخی، شنیدن حرف مالکان می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

این فعال حوزه گردشگری هدفگذاری‌های شورای ششم در حوزه گردشگری را مثبت و عملی شدنشان را با اما و اگر عنوان کرد و افزود: مثلا ساخت و ساماندهی سرویس‌های بهداشتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین معضلات همدان و کشور اتفاق خوبی است.

را استانی ببینیم

حمزه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به گردشگری مذهبی گریزی زد و خاطرنشان کرد: شهر همدان ظرفیت‌ ویژه‌ای در این خصوص ندارد و این امر باید استانی دیده شود، به عنوان نمونه امامزاده محسن(ع) و مسیر گردشگری آن و آرامگاه حبقوق نبی(ع) از پتانسیل‌های گردشگری استان هستند.

تفاوت زیاد طرح‌های مطالعاتی با پروژه‌های اجرایی

وی همچنین به پروژه‌های مطالعاتی حوزه گردشگری و شهری اشاره کرد و توضیح داد: با وجود صرف زمان و هزینه برای این‌گونه مطالعات اما نتیجه پروژه‌ها با طرح‌های مطالعاتی تفاوت زیادی دارد در حالی‌که طرح باید به صورت دقیق اجرا شود و خروجی مناسبی داشته باشد، به عنوان مثال پروژه‌های بلوار ارم و دامنه شمالی الوند از جمله این موارد هستند.  

پیاده‌راه اکباتان به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

حمزه در مورد پیاده‌راه اکباتان و جداره‌سازی آن هم گفت: اگر فضاسازی این خیابان را به شکل دهه ۵۰ یا ۶۰ همان خیابان برگردانیم و بعضی از تابلوهای قدیمی و سردرها را حفظ کنیم همخوانی بیشتری با پیاده‌راه دارد، از طرف دیگر برخی مشاغل جوابگوی این پیاده‌راه نیست و باید فرهنگ‌سازی شده و به کاربری متناسبی مانند گذر صنایع‌دستی تغییر کند.

شهر از یک بی‌قانونی پیروی می‌کند

این فعال رسانه‌ای در ادامه با بیان اینکه به نظر می‌رسد شهر از یک بی‌قانونی پیروی می‌کند، مطرح کرد: در کنار بلوار فرودگاه فضای سبز تعریف شده اما شهرداری قسمتی از آن را به فضای تجاری تغییر داده است و با وجود اینکه استانداری دستور توقف داده کار به صورت شبانه ادامه دارد.

مقبره نمادین عین‌القضات ظرفیت مغفول گردشگری همدان

وی همچنین ضمن درخواست سر و سامان دادن معاونت گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری، یادآور شد: در کنار راه‌اندازی موزه در مجموعه عین‌القضات که اتفاق خوبی است می‌توان از مقبره نمادین این عارف نامی نیز در راستای رونق گردشگری بهره برد.

عملکرد ضعیف سازمان سیما و منظر شهرداری در نوروز

حمزه در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر ساماندهی ورودی‌های شهر تاکید و عنوان کرد: امسال سازمان سیما و منظر شهرداری در بحث نوروز بسیار ضعیف بود و علاوه بر این در موارد دیگر نیز عملکرد خوبی نداشت، همچنین باید توجه کنیم که اقدامات این سازمان در تقویت گردشگری اهمیت زیادی دارد.

ایجاد حاشیه امنیت برای مسکن و شهرسازی در حفظ بافت تاریخی  

این فعال گردشگری در پایان بر اهمیت حفظ بافت تاریخی شهر تاکید کرد و گفت: در مورد موضوع حفظ بافت، حاشیه امنیتی برای مسکن و شهرسازی ایجاد شده در صورتی که احیای محله‌های قدیمی کار این دستگاه است و بودجه‌ای نیز برای آن دارد بنابراین باید از مسکن و شهرسازی مطالبه‌گری شود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا