نهادهای میانجی به‌درستی علم و سیاست را پیوند نزده‌اند



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، نشست خبری حمایت از طرح‌های پژوهشی – سیاستی دیروز سه‌شنبه ۲۸ آذر با حضور قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اشکال بزرگی که در نظام دانشگاهی کشور وجود دارد این بوده که هنر برای هنر و ظاهراً در دانشگاه علم برای علم شده است. به این معنی آنچه به دانشجویان آموزش داده می‌شود تا راهگشا برای حل مشکلات جامعه باشد، فاصله دارد. در این آموزش‌ها جامعه فراموش شده است زیرا علم روی تخته سیاه می‌ماند.

وی ادامه دارد: سیاست گذاری فرهنگی یعنی توجه بیش از پیش به جامعه است. مسائلی که روی میز سیاست گذاری قرار می‌گیرد، جعل مسأله است و این موضوع هیچ کمکی به حل مشکلات جامعه نمی‌کند. بسیاری از معضلات فرهنگی که شاهدش هستیم، به همین دلایل است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ جایی است که تنفس می‌کنیم و تنفس در هوای آلوده نمی‌گذارد تا به تولیدات فرهنگی فکر کنیم.

وی افزود: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سابقه بیش از سه دهه در حوزه ارتباطات و روزنامه نگاری دارد. پیش از آنکه این موضوعات در دانشگاه وارد شود، در دفتر مطالعات بررسی می‌شد. ما پیشنهاد حمایت از طرح‌های پژوهشی – سیاستی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص وزیر آقای اسماعیلی ارائه کردیم و با درخواست مان موافقت شد.

آقاسی گفت: در این طرح چهار حوزه مفهومی را در نظر گرفتیم که بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور و شاخص‌های رسانه تراز انقلاب اسلامی از جمله این موارد است. ۱۳ بهمن سال گذشته یادواره قلم مقدس را برگزار کردیم و امسال هم دومین دوره این یادواره را برگزار می‌کنیم. همچنین هفتم دی همایشی را برگزار کردیم که در آن همایش در خصوص بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور و رسانه تراز انقلاب اسلامی صحبت کردیم. نظام حکمرانی کشور در بازآرایی نظام رسانه‌ای به ضرورت‌هایی نیازمند است.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی دیگر مفهومی است که در این طرح مدنظر قرار داریم. چهارم تیر امسال براساس فرمایشات مقام معظم رهبری همایش هوش مصنوعی، رسانه و ضرورت‌های تولید محتوا را برگزار کردیم و البته قرار است ۲۴ دی همایش دیگری با محوریت ضرورت‌های حکمرانی و بایدها و نبایدها را برگزار کنیم. همچنین دبیرخانه آن را تشکیل داده‌ایم و چاپ سه عنوان کتاب از دیگر اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود. حوزه هوش مصنوعی برای دفتر مطالعات وزاتخانه بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در موضوع هوش مصنوعی ۵ زیر عنوان مدنظر داریم که می‌توان به آینده سازان خبری، آینده اعتماد رسانه‌ای و اخبار جعلی اشاره کرد. یعنی هوش مصنوعی چه تأثیری بر اخلاق رسانه‌ای می‌گذارد و یا آینده رسانه و تغییراتش از پس هوش مصنوعی چه می‌شود؟ حتی هوش مصنوعی چه تأثیری بر آینده رسانه و بازاریابی تبلیغات می‌گذارد؟

وی ادامه داد: موضوع دیگرمان رسانه‌های محلی و تأثیرگذاری های ملی است. زیرا رسانه‌های محلی آینده رسانه‌ها را می‌توانند تغییر دهند. موضوع پایانی سیاست گذاری و قوانین رسانه‌ای است که در این موضوع دو مطلب تنظیم گری رسانه در زمان دیجیتال و تأثیر حوزه هوش مصنوعی در سیاست گذاری رسانه جای می‌گیرد.

آقاسی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه چرا تا کنون شاهد کاربردی شدن پژوهش‌های حوزه فرهنگ در سطح جامعه نبودیم، گفت: فرهنگ موضوع پیچیده‌ای دارد و در دنیای جدید چند لایه‌ای و چند سطحی شده است. در جاهایی همچون دفتر مطالعات که باید میان نهاد علم و سیاست میانجی باشند و میانجی به معنای آنکه دو ساحت را به هم گره بزنند، این اتفاق نیفتاده است. هم اکنون تلاش مان این بوده تا بتوانیم میان حوزه ارتباطات و سیاست ارتباط و آشتی علمی برقرار کنیم و اساتید و پژوهشگران به حوزه دولتی متصل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مؤثری که می‌توانیم انجام دهیم این است که پژوهشگران و اساتید پژوهش‌های خوبی را انجام دهند و ما بتوانیم آن را روی میز سیاست گذاری بگذاریم و مسائل را حل کنیم. اقدام علمی این است که در کنار همکاران پژوهشگاه و محورهای اعلام شده راهکارهایی برای حل مشکلات فرهنگی روی میز سیاستگذاران بگذاریم.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیش بینی مان است که هرجا به نقش مردم توجه کردم و منظور از مردم دانشگاهیان و دانشجویان است، در رفع معضلات توفیقاتی داشته‌ایم. معتقدم اگر این فرآیند به خوبی طی شود، توفیقات بیشتری را شاهد هستیم. ما نیازمند تئوری‌های جدید در حوزه فرهنگ هستیم و باید دقیق به آینده توجه کنیم.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا