نشست صمیمی جمعی از خبرنگاران استانی با مدیر کل مطبوعات



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، نشست بررسی مشکلات ان استانی، به میزبانی گروه مجله مهر در دومین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور «ایمان شمسایی» مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی برگزار شد.

تعدادی از خبرنگاران استانی که در این رویداد شرکت کرده بودند نیز با حضور در این نشست از چالش‌های فعالیت خبری در نقاط دور از پایتخت گفتند.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در پرسش و پاسخ با خبرنگاران و بعد از شنیدن گلایه‌های آنها، گفت: «منظور از خبرنگار حرفه‌ای کسی است که حرفه و منبع درآمد اصلی او خبر و روزنامه‌نگاری است. در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۲ هزار نفر به عنوان خبرنگار حرفه‌ای مشغول به کار هستند.»

مدیر کل مطبوعات ایران با تاکید بر اینکه هر کسی که صرفاً مطلبی را منتشر کرده خبرنگار شناخته نمی‌شود، بیان کرد: «اغتشاشات سال گذشته شخصی آمد و و ادعا کرد همسرش که یک روزنامه‌نگار است را دستگیر شده، پس از بررسی‌ها متوجه شدیم همسر او تنها یک مطلب که آن هم سیاسی نبوده در یک سایت منتشر کرده است.»

او یکی دیگر از چالش‌های صنف خبرنگاری را «نداشتن تشکل‌های واحد» دانست و توضیح داد: «در خودِ شهر تهران خانه مطبوعات نداریم و آنچه که وجود دارد برای استان تهران است. قصد ندارم بگویم تهران شهری ویژه است ولی دست کم، به اندازه دیگر شهرها که خانه مطبوعات دارند مهم است.»

شمسایی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها بر اساس ماده ۴۶ قانون اساسی باید خبرنگاران خود را «بیمه خبرنگاری» کنند افزود: «حمایت‌های وزرات فرهنگ و حاکمیت قانون منحصر به رسانه‌ای است که نیروی خود را بیمه می‌کنند. در ماده ۴۶ قانون اساسی تصویب شده که صاحب امتیاز موظف است نیروی خود را بیمه کند تا خبرنگار از حقوق خود برخوردار شود.»

شمسایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره درآمد حداقلی خبرنگاران حق‌التحریر گفت: «ما باید زیر ساخت را تقویت و چهارچوب‌ها را مشخص کنیم اما قدرت دخالت نداریم. اینکه هر مدیر رسانه قصد دارد چه میزان درآمدی به خبرنگارانش بدهد کاملاً بستگی به خودش دارد و ما صرفاً سقف و حداقلی برای قرارداد مشخص می‌کنیم.»

او در رابطه با مسکن خبرنگاران افزود: «طبق وعده رئیس جمهور در روز خبرنگار حدود ۴۶۰ مسکن در حال انجام شدن بود و ما درخواست افزایش این تعداد را داده‌ایم. این موضوع بازهم به این برمی‌گردد که دقیق مشخص شود چه کسانی به صورت حرفه‌ای و شغلی خبرنگار هستند.»

گفتنی است جزییات این نشست در گزارشی به تفصیل منتشر خواهد شد.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا