فرهنگ و رسانه تأثیرپذیر از یکدیگر هستند



ایسنا/اردبیل پیش‌کسوت ‌ای اردبیل گفت: و رسانه هر دو قابلیت تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از یکدیگر را دارند.

زعفر احدزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر دو می‌توانند در فرایند فرهنگ گرایی و فرهنگ‌پذیری با تبیین یا تغییر علایق و منافع اجتماعی، به فرهنگ‌سازی مبادرت ورزند.

وی اضافه کرد: رسانه‌های گروهی یکی از عوامل و ابزارهای مهم جامعه‌پذیر کردن افراد و رشد فرهنگ آنها است که نقش بسزایی در تحول و ارتقای کیفیت جنبه‌های گوناگون زندگی ایفا می‌کند.

به گفته احدزاده، امروزه شهروندان در معرض نهادهای رسانه‌ای متولد می‌شوند، می‌اندیشند، دنیا را از این منظر می‌بینند و شکل‌گیری فرهنگ در جوامع انسانی تحت‌تأثیر مستقیم رسانه‌های گروهی قرار دارد و این ابزارها، الگوهای رفتاری و فرهنگ زندگی آنان را شکل می‌دهد.

مدیرکل پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل تصریح کرد: باتوجه‌به کارکرد رسانه در تعریف رسانه‌ها به‌عنوان  واسطه عینی و عملی در فرایند برقراری ارتباط؛ محل پیام و گیرنده پیام با مخاطب بوده و همچنین برقرارکننده جریان ارتباط و شکل‌دهی رفتار است.

این فعال فرهنگی تشریح کرد: نفوذ و تأثیرگذاری رسانه‌ها در میان اعضای جامعه و مخاطبان خود مقوله مهمی است که رسانه‌ها با ترغیب، تشویق، تبلیغ و حتی ارعاب، مخاطبان را وا می‌دارند به قواعد دلخواه صاحبان رسانه اعتقاد پیدا کنند بنابراین رسانه‌ها یکی از عوامل مهم فرهنگ‌سازی و البته تجلی فرهنگ در جامعه است و فعالیت رسانه‌ای، خود یک کنش فرهنگی محسوب می‌شود.

احدزاده اضافه کرد: اساساً یکی از کارکردهای مهم رسانه‌ها طبق نظریه‌های معتبر علوم ارتباطات، انتقال میراث‌فرهنگی است و رسانه در این فرایند به‌واسطه تجهیزات ارتباطی و جذابیت‌های صوتی – تصویری از قابلیت و ظرفیت بیشتری در فرهنگ‌سازی برخوردار است.

این پیش‌کسوت رسانه‌ای اردبیل تصریح کرد: رسانه‌های جمعی به‌عنوان نیرویی تأثیرگذار می‌توانند ضمن تثبیت افکار، اعتقادات، اصول معانی، ارزش‌ها، هنجارها و اخلاقیات، موجبات اصلاح در نگرش‌های عمومی نسبت به سنت‌ها، آداب‌ورسوم اجتماعی، روندها و رویه‌ها، تفریح و کار، رفتارها، ابداعات، دانش‌ها، ابزارها، فناوری‌ها، مهارت‌ها، سبک‌های زندگی، زبان، هنر، قوانین، نمادها و نهادهای اجتماعی را فراهم آورند.

این مؤلف بیان کرد: در واقع رسانه‌های جمعی از طریق الگوهای رفتاری، اصلاح تفاسیر شناختی، جامعه‌پذیری ارزش‌ها، جهت‌دهی به افکار عمومی، شکل‌دهی به باورها، تصاویر و ذهنیات اجتماعی، از توان مهندسی فرهنگی برخوردارند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا