عملکرد رسانه‌ها پس از پیروزی انقلاب چگونه بوده؟


ایسنا/همدان بهمن‌ماه که فرا می‌رسد به رسم هر سال تمامی دستگاه‌ها به تلاطم می‌افتند تا دستاوردها و عملکردهای خود را در به سمع و نظر مردم برسانند و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را برای مردم تببین کنند اما در این بین بررسی عملکرد ‌ها موضوعی است که مغفول مانده است.

رسانه‌ها در این شرایط، به عنوان پل ارتباطی حاکمیت با مردم حضور فعال دارند و اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند اما این تنها کارکرد رسانه نیست و باید بررسی شود که رسانه‌ها تا چه اندازه در انتقال مفاهیم انقلاب موفق بودند؟ 

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، نشستی با عنوان “بررسی عملکرد رسانه‌ها در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی” برگزار کرده است تا ابعاد این موضوع را بررسی کند.

حسین صادقیان، رئیس هیات اندیشه‌ورز بسیج رسانه استان همدان در این نشست، اظهار کرد: از سال ۵۶ و یک سال قبل از انقلاب، عمده بحث رسانه در ایران مربوط به نوار کاست بود و بسیاری از فرمایشات امام خمینی(ره) در عراق و فرانسه به وسیله‌ این نوارها به ما منتقل شده است همچنین این صحبت‌ها روی کاغذ پیاده و به بیانیه و اطلاعیه تبدیل و در سطح شهر توزیع می‌شد. در آن زمان کتاب‌ها و آثار هنری نیز نقش مهمی در رساندن پیام انقلاب به مردم داشتند. روزنامه‌های کیهان و اطلاعات نیز از مطبوعات آن دوران بودند که در اواخر پیروزی انقلاب، به انقلابیون پیوستند.

صادقیان تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب نیاز بود که پیام آن به همه برسد چراکه ما دو خلا در این حوزه داشتیم؛ نخستین مساله این بود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۷۰ درصد جمعیت ایران انقلابی بودند و عده قابل ملاحظه‌ای که انقلابی نبودند، طبیعی بود که مخالف باشند و مساله دوم این بود که افراد انقلابی، لایه‌های انقلاب را نمی‌شناختند و با سیر تکاملی آن آشنا نبودند. ماهیت انقلاب ما به صورتی است که دائما نیاز به پیشرفت و اصلاح دارد.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب باید پیام آن را به وسیله رسانه‌ها به مردم می‌رساندیم و از طرفی آرمان‌های انقلاب را عمق بخشی می‌کردیم. رادیو و تلویزیون در آن زمان نقش مهمی داشتند و از نظر محتوا نیز کمبودی نداشتیم اما ابزارهایی که در اختیار داشتیم، کم بودند. 

رئیس هیات اندیشه‌ورز بسیج رسانه استان همدان با بیان اینکه انقلاب اسلامی مطبوعات را توسعه داد، مطرح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزنامه‌ها متنوع شدند و اکثر گروه‌ها حتی توده‌ای‌ها و فدائیان خلق برای خودشان روزنامه و هفته‌نامه داشتند و مردم با توجه به علاقه‌ای که داشتند، انتخاب می‌کردند.

صادقیان در رابطه با موفقیت یا عدم موفقیت رسانه‌ها در انتقال پیام انقلاب، مطرح کرد: تعریف موفقیت متفاوت است. کشور ما همواره با مزاحمت مستکبرین مواجه بوده و دشمنان همواره سعی کردند امنیت را از ما بگیرند. رسانه‌ها با بضاعتی که داشتند بسیار تلاش کردند و سختی زیادی را متحمل شدند اما به علت مزاحمت داخلی و خارجی دشمنان در انتقال مفاهیم انقلاب موفق نبودند. رسانه‌های ما از جهت انتقال اخبار سطحی موفق بودند اما از نظر انتقال محتوای عمیق موفق عمل نکردند. همه رسانه‌ها دستاوردهای انقلاب را از جهت کیفیت خوب تشریح نکردند. چند درصد از مردم ارزش استقلال و عزت را می‌دانند؟ 

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید افراد آزادفکر را به میدان بیاورند تا دستاوردها را تبیین کند چراکه پذیرش آنها برای مردم راحت‌تر است و افراد آزاده و خارج از بدنه حاکمیت تاثیرگذاری بیشتری دارند. عدم توجه مردم به رسانه‌ها این است که از کارشناسان مجیزگو در برخی رسانه‌ها استفاده می‌شود. باید برای مردم تبیین شود که در حال حاضر ما ۴۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و موشک نقطه‌زن داریم در حالیکه قبلا سیم‌خاردار را از خارج کشور وارد می‌کردیم.

رئیس هیات اندیشه‌ورز بسیج رسانه استان همدان با بیان اینکه در رابطه با تاکنون خیلی موفق نبودیم، اظهار کرد: رسانه‌ها باید آورده‌های انقلاب را در ذهن مردم روشن کنند. روز به روز نقش رسانه‌ها مهمتر شده تا جایی‌که الان می‌گوییم جنگ‌، جنگ رسانه‌هاست. رسانه‌ها باید مورد حمایت مالی و امکانی قرار بگیرند، از طرفی نخبگان بخش‌های مختلف باید برای تولید محتوا در اختیار رسانه‌ها باشند. 

علی‌اکبر یاری، روزنامه‌نگار پیشکسوت استان همدان نیز با حضور در دفتر ایسنا، مطرح کرد: پس از انقلاب اسلامی، در رابطه با رسانه و اطلاع‌رسانی نیز یک انقلاب در ایران رخ داد. پیش از انقلاب، فقط روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، رستاخیز و آیندگان در کشور منتشر می‌شد اما امروز در کشور ما تعداد زیادی روزنامه منتشر می‌شود و با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و همین مساله کثرت رسانه‌ها باعث شده که توجه و حمایت از مطبوعات کم باشد.

یاری با بیان اینکه خبر باارزش‌ترین کالای تولید شده در دهکده جهانی است، گفت: مطبوعات ما امروزه پیام دهنده و تصمیم‌گیرنده هستند و مدیران مطبوعات به جایی رسیدند که رجل سیاسی شدند.‌

وی در رابطه با وضعیت اثرگذاری رسانه‌ها در جامعه، بیان کرد: رسانه‌های ما اثرگذار هستند اما باید در نظر گرفت که ۳۰۰ شبکه خارجی علیه ما کار می‌کنند و رسانه‌ها با امکانات کم و عدم حمایت‌ها نمی‌توانند با آنها مقابله کنند و همین مساله باعث شده تا روند حرکت ما کند باشد. فقط نباید از رسانه‌ها انتظار داشته باشیم، تا زمانی که رسانه‌ها تامین نشوند، نمی‌توان از آنها انتظار داشت. 

این روزنامه‌نگار در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) گفتند که اقدامات انجام شده باید به اطلاع مردم برسد اما مسئولان توجهی به این موضوع ندارند و برای پروژه‌های خود، پیوست رسانه‌ای در نظر نمی‌گیرند.

زهره پوروهابی، دیگر روزنامه نگار با سابقه استان همدان در این نشست، با بیان اینکه در اوایل انقلاب وقتی امام خمینی(ره) به دنبال نظام‌سازی بودند به مطبوعات نیز پرداختند و آن را هدایتگر جامعه دانستند، توضیح داد: این بیانات، نگاه یک دین پویا و یک فقیه را نسبت به مطبوعات نشان می‌دهد. امام خمینی(ره) برای ما مشخص کردند که اگر قلم می‌زنیم باید پس‌زمینه ذهنمان این باشد که ما مربیان جامعه هستیم چراکه نگاه توحیدی فقیه، رسانه را در قامت تربیت‌کننده و ضامن فلاح یا ضلالت جامعه در نظر گرفته است. 

پوروهابی با اشاره به اینکه انعکاس رویدادها کمترین کار رسانه‌هاست، بیان کرد: اگر با پارادایم امام خمینی(ره) به رسانه‌ها نگاه کنیم باید بدانیم که انقلاب و جمهوری اسلامی به رسانه‌ها نگاه توحیدی دارد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب سه گروه بودند که رسانه داشتند، اظهار کرد: گروه اول طیفی بودند که به نظام نزدیک بودند و نشریات رستاخیز و زن روز را منتشر می‌کردند، گروه دیگر چپ‌های مارکسیست بودند و گروه سوم نیز شامل افراد ملی‌-مذهبی بود. در آن زمان، گروه‌های انقلابی و مذهبی رسانه نداشتند بنابراین در آن زمان نگاه توحیدی وجود نداشت و همه چیز فردمحور بود. این نگاه، هر چیزی را ابزاری برای فرد می‌داند. 

این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: ویژگی خاص انقلاب در حوزه رسانه این است که باید نگاه توحیدی را شکل داد. پس از انقلاب، خانم‌ها در رسانه به جای کالایی برای تبلیغ کالاهای دیگر، افراد اثرگذاری هستند و زنان بسیاری در رسانه‌ها حضور دارند. 

پوروهابی ادامه داد: رودیکرد انقلاب نسبت به رسانه‌ها باعث شده که افراد صاحب فکر وارد مطبوعات شوند و به دنبال جریان‌سازی باشند. رسانه‌های ما پای کار انقلاب و مردم ایستادند و در گام اول، گام دوم و تبیین انقلاب، نمره قبولی می‌گیرند. رسانه‌ها به خوبی توانستند پیام انقلاب را صادر کنند و به همین علت است که گروه‌هایی در اقصی نقاط جهان، پیگیر آرمان‌های انقلاب هستند.

وی یادآور شد: رسانه‌های دنیا بر حسب نیاز صاحبان زر و زور، واقعیت‌ها را کتمان می‌کنند و بسیاری از جنایات را نادیده می‌گیرند اما انقلاب اسلامی نگاه اخلاق‌مدارانه در رسانه‌ها را مطرح کرد البته تا نقطه مطلوب، فاصله زیادی است.  

این روزنامه‌نگار در رابطه با عملکرد رسانه‌ها به منظور جهاد تبیین، گفت: از نظر جهاد تبیین، ما نیاز به محتوا داریم اما با مشکلاتی در این حوزه مواجه هستیم و ادارات، اطلاعات کافی را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، از طرفی بسیاری از کارشناسان، حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند. ما نیاز به حمایت مالی و اقتصادی داریم اما همچنان پای کار هستیم هر چند لازم است مسئولانی که از جهاد تبیین صحبت می‌کنند، فرصتی فراهم آوردند که رسانه‌ها به اطلاعات دست اول، دسترسی داشته باشند. 

 انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا