روسیه مجوز روزنامه سردبیر برنده صلح نوبل را باطل کرد



دادگاهی در مسکو در رسیدگی به درخواستی از سوی مقام‌های روسیه، مجوز مطرح و مستقل این کشور را که مدت‌ها منتقد کرملین بود، باطل کرد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جدیدترین اقدام از سوی دولت مسکو در سرکوب چندین ماهه علیه رسانه‌های مستقل و فعالان اپوزیسیون گروه‌های حقوق بشری محسوب می‌شود.

این حکم علیه روزنامه مستقل “نوایا گازتا” در میانه کمپین نظامی روسیه در اوکراین و تلاش‌های کرملین برای خاموش کردن منتقدانی است که این اقدام را “عملیات ویژه نظامی” بر نمی‌شمرند.

دیمیتری موراتف، برنده امسال و سردبیر این روزنامه این حکم را سیاسی خوانده و گفته که هیچ پایه و مبنای قانونی ندارد و وعده داده که علیه آن اقدام می‌کند و آن را به چالش می‌کشد.

اداره تنظیم مقررات اینترنت و رسانه‌های روسیه در دادخواست خود از دادگاه خواسته بود تا مجوز این روزنامه را لغو کند و آن را به عدم ارائه چارتر تحریریه در موعد مقرر به مقام‌های روس متهم کرد.

تیم این روزنامه یک پروژه جدید را با عنوان “نوایا گازتا اروپا” در خارج از روسیه آغاز کرده و به انتقاد از فعالیت‌های روسیه در اوکراین ادامه می‌دهد.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، بسیاری از رسانه‌های مستقل این کشور از فعالیت منع شده و دیگر رسانه‌ها نیز گزارش‌های مرتبط با اوکراین را تعلیق کرده‌اند.

در این میان، دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز حکم روز دوشنبه دادگاه مسکو را درباره این روزنامه محکوم کرد و سخنگوی این نهاد گفت: این حکم علیه روزنامه مذکور یک ضربه دیگر بر پیکر رسانه مستقل روسیه است که فعالیت‌هایش به واسطه محدودیت‌های حقوقی و افزایش کنترل دولتی ناشی از حمله روسیه به اوکراین بیش از پیش محدود شده است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا