ذاکر: صداوسیما وضعیت دریاچه ارومیه را اطلاع رسانی کند



نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌ها و سیاست های چندین ساله در حوزه و متناسب با نیازها و انتظارت مردم نبوده و به همین دلیل آثار تلخ آن خشک شدن دریاچه ارومیه را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، سیدسلمان ذاکر در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامه ها و سیاست های چندین ساله در حوزه کشاورزی و آب متناسب با نیازها و انتظارت مردم نبوده است و به خاطر همین موضوع آثار تلخ آن خشک شدن دریاچه ارومیه را در پی داشته است. برنامه ها چه بود؟ برنامه این بود که تغییر الگوی کشت داشته باشیم، اما نه تنها بی رویه افزایش پیدا کرده بلکه توقع از محصولات زراعی و باغی هم بیشتر شده است.

باید تعیین سیستم آبیاری داشته باشیم

وی در ادامه افزود: باید تعیین سیستم آبیاری داشته باشیم و باید انجام می دادیم، اما متاسفانه نه تنها آبیاری قطره ای و تحت فشار را اجباری نکردیم بلکه مسیر درگیری با کشاورزان را پیش گرفتیم. قرار بود اصلاح گونه ها با بهره برداری بالا را به ارمغان بیاوریم اما نه تنها از واحدهای تولیدی و مراکز تحقیقاتی نهال ها و اصلاح نهال ها حمایت نکردیم، بلکه گران هم به مردم فروختیم. پس مقصر چه کسی است؟ و اشکال کار کجاست؟ مسئولان این موضوع را به گردن چه کسی انداختند؟ گفتند اقلیم مقصر است و در نهایت به گردن خداوند انداختیم. به جای اینکه ضعف مدیریت و فقر خودساخته را پیگیری و علاج کنیم به دنبال تغییرات اقلیمی رفتیم و به گردن دیگران انداختیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: مگر ترکیه دریاچه نداشت؟ بیش از ۵۰ دریاچه دارد و ۶۰۰ سد احداث کرد، مگر دریاچه وان ترکیه کاهش آب چشمگیری داشته است؟ مگر آنها مدیریت نکردند؟ قطعا این کار را انجام داده اند پس ما باید چکار کنیم؟ راه علاج این است و به ابرقدرت های اقتصادی مثل شستا، ایمیدرو، ایدرو و… هشدار می دهم که رویکرد را تغییر دهید. رویکرد صنعتی شود و تحولات صنعتی را در پیش بگیریم. صنعت خودروسازی، تراکتورسازی، ماشین سازی و… بیایید احیای معادن داشته باشیم و صنایع معدنی مانند تیتانیوم، طلا و سنگ را راه اندازی کنیم.

ذاکر با اشاره به اینکه سومین استان معادن کشور هستیم، گفت: باید زیرساخت های توریستی و گردشگری را فراهم کنید، بیایید بازارچه های مرزی و پایانه ها را تقویت کنیم و کمی کشاورزی را تعدیل کنیم.

وضعیت دریاچه ارومیه را اطلاع رسانی کند

وی ضمن  تشکر از رئیس جمهور و وزیر نیرو گفت: واقعا برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه آستین ها را بالا زده اند و قرار است بیایند و از نزدیک وضعیت را مشاهده کنند. صدا و سیما باید شفاف سازی کند، ۳۶ کیلومتر تونل آبرسانی را اگر عیب و ایراد دارد به مردم اعلام کند، چرا اتفاقی که در کشور و جهان می افتد ۳ یا ۴ روز آن را پخش می کنید، اما وضعیت دریاچه ارومیه را نشان نمی دهید.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: اجلاسیه های روسای محیط زیست برای گرد و خاک را نشان می دهید، اما چرا طوفان نمک دریاچه ارومیه را پخش نمی کنید؟ بدانید فاجعه بزرگ زیست محیطی در کشور در حال انجام است و آن انفجار بمب ۱۰ میلیارد تنی نمک دریاچه ارومیه از ساحل ۶۰۰ هزار هکتاری خشک شده دریاچه ارومیه در حال وقوع است.

ذاکر خاطرنشان کرد: امروز دغدعه و غم و غصه همه ملت ایران و آذربایجان دریاچه ارومیه است. با صدای بلند می گویم ملت آذربایجان وفادار به نظام است و انقلابی هستند اما بدانید ما محکوم به نجات دریاچه ارومیه و احیای دریاچه ارومیه هستیم، کوتاهی در این راستا قابل عفو نیست. برداران! ما نمک نمی خواهیم بلکه آب و دریا می خواهیم و خائنان به دریاچه ارومیه را باید محاکمه کرد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا