دشواری و جذابیت های ساخت برنامه ورزشی در دوران کرونا


یک تهیه کننده برنامه‌های ورزشی برنامه سازی در دوران کرونا را سخت و در عین حال جذاب توصیف می‌کند و معتقد است که رعایت اصل بی طرفی و انتقال حقایق به مخاطبی که در این دوران امکان تماشای مسابقات را از نزدیک ندارد، بسیار مهم است.

پژمان ماندگاری ـ تهیه کننده برنامه «ورزشگاه» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تغییراتی که کرونا در مسابقات و برنامه ‌های ورزشی ایجاد کرد، توضیح داد: برنامه سازان شبکه‌های تلویزیونی همیشه سعی دارند در پوشش مسابقات و حواشی، بالاترین استانداردهایشان را برای جذب مخاطب بیشتر رعایت کنند. با توجه به شیوع کرونا طبیعی است که خیلی از تماشاگران امکان حضور در استادیوم ها و تماشای مسابقات از نزدیک را ندارند و این مساله باعث می‌شود مخاطب بیشتر سمت تلویزیون و دیگر رسانه ها برود.

او ادامه داد: دنبال کردن مسابقات ورزشی و نقد و تحلیل آنها از تلویزیون، می‌تواند فرصتی باشد برای برنامه سازان تا از آن برای جلب رضایت بیشتر مخاطبان و اعتمادسازی بیشتر استفاده کنند. می‌توانیم با پوشش مسابقات همراه با استانداردهای ویژه، رضایت مخاطب را جلب کنیم؛ همان طور که الان هم دارد اتفاق می‌افتد و تعداد دوربین‌ها در حد توان صداوسیما و برنامه سازان بیشتر می‌شود تا بیننده جلب رضایت بیشتری داشته باشد و این می‌تواند در آینده به جذب مخاطب بیشتر به تلویزیون کمک کند.

ماندگاری در عین حال یادآور شد: البته این شرایط بار مسوولیت بیشتری را هم بر دوش برنامه سازان می‌گذارد و جلسات و اتاق فکرهای بیشتری برگزار می‌شود و حساسیت بیشتری وجود دارد تا استانداردها رعایت شود.

این تهیه کننده درباره لزوم رعایت اصل بی طرفی در برنامه‌های ورزشی، به ویژه درباره حاشیه هایی که برای برخی از مسابقات ورزشی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: وارد هر سانه‌ای که می‌شوی و می‌خواهی شروع به کار کنی، اولین نکته ای که به تو آموزش می‌دهند، بی طرف بودن و گفتن حقایق است. در برنامه‌های تلویزیونی هم باید همیشه بی طرف بود و در بیان موضوعات مختلف عادلانه ترین لحن ممکن را استفاده کرد. مخاطب باهوش است و ما وقتی پیام های مخاطبانمان را می‌خوانیم می‌بینیم که چقدر کارشناسانه و زیرکانه به موضوعات نگاه می‌کنند. این امر، مسوولیت را برای ما سخت تر می‌کند. به نظر من برنامه‌ها و رسانه‌هایی موفق هستند که اصل عدالت و بی طرفی خود را به مخاطبشان القاء کرده باشند.

ماندگاری با اشاره به برنامه «ورزشگاه» خاطرنشان کرد: همیشه مهمترین دغدغه ما زیرکی مخاطب است و دقت می‌کنیم که به نحوی به موضوع ورود کنیم که بحث اعتمادسازی هم انجام شود. در مورد حاشیه ها و اخلاف ها هم این اصل را رعایت کردیم و سعی کردیم تا با دو طرف موضوع گفت‌وگو داشته باشیم و جمع بندی موضوع را همیشه بگذاریم بر عهده خود مخاطب. هیچوقت نخواستیم چیزی را به مخاطبان القاء بکنیم و بگوییم این درست است یا اشتباه؛ زیرا مخاطب بهترین کارشناس است و می تواند موضوعات را جمع بندی کند. خیلی وقت‌ها پیش آمده که یک طرف دعوا حاضر نشده است که گفت‌وگو کند، ما در این شرایط سعی می‌کنیم آخرین نقل قول‌ها و اظهار نظرها از سوی طرفی که حاضر به گفت‌وگو نشده را از خبرگزاری های موثق جمع‌ آوری و بیان کنیم تا حق طلب را تا جایی که بتوانیم به بهترین نحو ادا کنیم. سعی می‌کنیم اعتماد مخاطب را از دست ندهیم. اعتمادسازی کار خیلی سختی است اما با کوچکترین اشتباه می‌توان اعتماد به دست آمده را از دست داد.

تهیه کننده برنامه «ورزشگاه» در پاسخ به اینکه چطور می‌توان حساسیت‌هایی که نسبت به گوینده‌ها و مجری‌های ورزشی وجود دارد را کنترل و از بروز سوءتفاهم ها جلوگیری کرد؟ گفت: نظر شخصی من این است که وقتی برنامه شروع می‌شود مخاطبی که پای تلویزیون نشسته و برنامه را تماشا می‌کند انتظار هیچ گونه گاف و تپقی را از ما ندارد؛ هر چقدر هم که یک پروژه سنگین باشد و گوینده خستگی و استرس داشته باشد اما باز هم اشتباه قابل توجیه نیست و بیننده انتظار دارد همیشه برنامه به صورت صد درصد آماده پخش شود. البته پیش می‌آید که مجری سوتی یا تپق داشته باشد اما باید خیلی کم بشود و اگر هم پیش آمد مجری‌های ما باید آنقدر شهامت داشته باشند تا اشتباهشان را سریع داخل همان برنامه اصلاح کنند و ترسی از اینکه بگویند اشتباه کرده‌اند نداشته باشند. اگر این کار را بکنند شاید اتفاقات و حاشیه‌های بعد از برنامه را کمتر شاهد باشیم اما خیلی وقت‌ها می بینیم مخصوصا دوستان جوان تر ما حاضر نیستند اشتباهشان را بپذیرند و گاهی فکر می‌کنند یک چیزی گفته‌اند و بیننده نفهمیده است اما باید همان لحظه اشتباه را اصلاح کنند و شهامت عذرخواهی داشته باشند، در این صورت بیننده هم می‌تواند بپذیرد اشتباه شده است. اگر اشتباهی شد اصلاح باید داخل همان برنامه باشد نه اینکه بعدا بیانیه یا ویدیوئی درباره آن منتشر شود.

ماندگاری در پایان گفت وگو با ایسنا سختی‌های برنامه سازی در دوران کرونا را اینگونه تبیین کرد: این دوران کار را برای برنامه سازان تلویزیونی سخت کرد اما از طرفی جذاب هم بود. اولش برای همه گنگ بود و در همه دنیا وضعیت به همین منوال بود. کم کم برنامه سازان را به سمت دیگری در برنامه سازی برد. سختی آن از این جهت بود که خیلی از برنامه ها دیگر امکان داشتن تماشاگر را نداشتند و برنامه‌ها به سمت ارتباطات زنده تصویری رفتند؛ کم کم این یک سبک شد و این اتفاق جهشی در نحوه ساخت برنامه بود. در مجموع کار، خیلی سخت شده و تمام پروتکل‌ها باید رعایت شود اما این سختی جذابیت‌های خاص خودش را هم برایمان داشته است.

«ورزشگاه» یک برنامه ترکیبی زنده در حوزه ورزش است که تمامی رویدادهای رشته‌های ورزشی کشور را پوشش می‌دهد. این برنامه در هر قسمت با دعوت از مهمانان (ورزشکاران، قهرمانان، کارشناسان، مسؤولان و…) موضوع روز و مهم ورزش را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.این برنامه چهارشنبه هر هفته حوالی ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا