در «خانۀ مطبوعات اصفهان» چه خبر بود؟



ایسنا/اصفهان شصت و سومین جلسۀ هیأت مدیرۀ خانه مطبوعات اصفهان که در آستانۀ برگزاری انتخابات این خانه برنامه‌ریزی شده بود، با حرف و حدیث‌های فراوان برگزار شد.

امیراحمد زندآور، مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان در این جلسه که عصر تا شب (دوشنبه-۶ بهمن ماه) در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه هدف ما از برگزاری این نشست ارائه گزارش هیأت مدیره نیست، سخنش را آغاز کرد و گفت: خانۀ مطبوعات اصفهان بالای ۲۰ سال سابقه دارد. خاطرم هست حدود سال ۱۳۸۳، ما با آقای گلناری جلسه ای درباره هیأت موسس خانه داشتیم، پیگیری هایی انجام دادیم، انتخاباتی برگزار شد و نتایجی به عمل آمد تا این خانه، خانه ای با عمرِ بیش از دو دهه شد.

وی ادامه داد: همه به دست خالی خانه مطبوعات، نداشتن امکانات و خواسته های زیاد اعضا استحضار دارند. حقوقی از اعضای مطبوعات باید رعایت می شده که در طول این ۲۰ و چند سال به نحوی از آنجا به این اهداف نرسیده ایم و دلایل خاص خود را هم دارد؛ نه می توانیم آن را تقصیر مدیران بدانیم، نه ارشاد و نه سایر ادارات. باید ببینیم خانه ای که این عمر را دارد، چرا این جای کار است و در آینده به کجا خواهد رسید.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان تصریح کرد: به همین خاطر از حجت الاسلام معتمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان دعوت کردم در این جلسه حضور داشته باشند. نامه ای هم از طرف دوستان تنظیم شده بود و تعدادی از اعضا تحت عنوان بیانیه اعلام کرده بودند که شبهاتی داریم و از جمله نسبت به عملکرد خانه اعتراض و انتقاد داریم.

زندآور گفت: بنده در فضای مجازی به جهات مختلف ورود نکردم، چون می دانستم به جز تنش نتیجه ای ندارد و به هدف خاصی نمی رسیم. عده ای می گفتند چرا مدیر خانه مطبوعات در فضای مجازی وارد نمی شود؛ چون من بالاخره می فهمم که کجا باید وارد شوم و اعضای خانه را هم نگذاشتیم خیلی وارد مبحث فضای مجازی شوند. اینجا خانه است و محلی که اعضا می توانند حرف هایشان را بزنند.

وی افزود: وضعیت خانه مطبوعات طوری است که باید ببینیم جایگاه آن در استان اصفهان کجاست؟ جایگاه اداره کل ارشاد کجاست؟ البته در اساسنامه تعریف و بیان شده اما باید دید جایگاه خانه مطبوعات کشور و دولت کجاست. این از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود تا دوستان بدانند که کجا قرار گرفته اند و آیا خانه مطبوعات باید مستقل باشد یا در اساسنامه مواردی را داریم که میزان وابستگی و غیرمستقل بودن را نشان می دهد؟

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان توضیح داد: همۀ مسائل خانه مطبوعات به دست هیأت مدیره حل نمی شود. رکن اساسی تصمیم گیری در خانه مطبوعات مجمع عمومی است و می تواند هر تصمیمی برای خانه بگیرد. اساس خانه مطبوعات استان اصفهان نیز متشکل از مجمع عمومی، هیأت مدیره، مدیر خانه و بازرسان است و آنها می توانند تصمیم گیری کنند.

زندآور تصریح کرد: پیشنهاداتی با این مضمون داشتیم که جلسۀ امروز را مجمع عمومی کنید، اما مجمع ساز و کار خود را دارد. مجمع گذاشتن کار سختی نیست اما تاریخ و دستور کار می خواهد. یکی از ارکان تشکیل مجمع، به حد نصاب رسیدن اعضاست که ما هنوز چنین چیزی را نداشته ایم.

وی افزود: مطلبی را در یکی از گروه ها خواندم، با این مضمون که کمیته ای درباره مسائلی که قرار است در مجمع بیان شود، تشکیل و بعد از مشورت، این مسائل به سمت مجمع عمومی هدایت شود. این پیشنهاد شدنی و درست است و می توان از این طریق مسائل مطبوعات را پیگیری کرد.

ارشاد بر فعالیت و انتخابات ما نظارت دارد

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ۱۶ وظیفه را به ما محول کرده که باید آن را انجام بدهیم. وظایف ما از طرف ارشاد تعیین می شود و ارشاد بر فعالیت و انتخابات ما نظارت دارد. ما اکنون مجری یک سری برنامه های اداره کل ارشاد استانیم و خودمان هم پذیرفتیم، چرا باید از واقعیت ها شانه خالی کنیم؟ برای شخص بنده هیچ فرقی ندارد اساسنامه را به چه صورت تنظیم کنیم، هر چه تنظیم شد، باید در خانه مطبوعات ساری و جاری و اجرا شود.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان در ادامه، با بیان اینکه جلسۀ امروز یک جلسۀ فرهنگی و رسانه ای است، از حاضران خواست که پیشنهادات و انتقادات خود را در حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات مطرح کنند تا اگر شبهه ای هست بیان شود.

زندآور، خاطرنشان کرد: بنده ارادت ویژه ای به شخصیت حقیقی و حقوقی مدیر کل ارشاد استان اصفهان دارم، اما دوستان ما مسیر را اشتباه رفتند. تنظیم متنی که در آن شبهات و انتقاداتی و پیشنهاداتی در آن بود باید خطاب به هیأت مدیره باشد چون هیأت مدیره نماینده تام الاختیار اعضای خانه هستند.

وی ادامه داد: بنده حدود ۱۷ یا ۱۸ سال است که عضو خانه مطبوعات هستم و تازه کار نیستم. وقتی به خانه آمدم خیلی از دوستان نبودند. افتخار هم می کنم یک فرد رسانه ای اجرایی هستم که ۲۹ سال از عمرم را در این شهر و کشور خدمت کردم و هیچ نقطه سیاهی در کارنامه من نبوده و نخواهد بود.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان تصریح کرد: یکی از دوستان نوشته بود که باید در شورای شهر آینده یک نفر از خانه مطبوعات را بپذیریم و او را عضو شورای شهر کنیم. در حال حاضر بنده عضو شورای شهر و نمایندۀ مردم هستم. خیلی ها به من گفتند چرا خودت را توی دردسر انداخته ای؟ چرا ایستاده ای تا به تو تهمت بزنند و توهین کنند؟ پاسخ دادم که رو در روی من کسی جرات توهین کردن ندارد.

زندآور افزود: بنده هیچ کیسه ای برای مطبوعات ندوخته ام و به جز ۵۰۰ هزار تومانی که در سال های گذشته به ما داده شده نه حقوقی گرفته ایم و نه مزایایی داشتیم.بنده اکنون هم که جایگاهی ندارم و عضو شورای اسلامی کلانشهر اصفهان هستم، افتخار می کنم که همراه دوستان مطبوعاتی هستم و تا توان دارم در این مسیر هم ادامه خواهم داد.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان تصریح کرد: کسانی که اهل منطق باشند، می دانند بنده اینجا به دنبال جایگاه نیامده ام و جایگاه دارم. بنده سیاسی هستم، جناحی هستم، اصلاح طلبم، اما به هیچ عنوان فعالیت سیاسی را در خانه مطبوعات و حوزه شهری دخیل نکرده ام و نخواهم کرد. اینکه در خانه مطبوعات آمده ام به این خاطر بود که احساس کردم توانمندی های ناچیزی دارم و می توانم در خدمت دوستان باشم.

وی پس از ایراد این سخنان از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خواست تا او نیز سخنرانی کند، اما حجت الاسلام معتمدی ترجیح داد ابتدا سوالات حاضران را بشنود.

خبرنگار پایگاه خبری جویا نخستین فردی بود که لب به سخن گشود و خطاب به مدیر خانه مطبوعات اصفهان: فکر می کنم بیشتر از شصت نفر شدیم.

زندآور به او پاسخ داد: شما دنبال این بحث ها نباش. شما نمی خواست درِ خانۀ مطبوعات قفل بزنی. افراد بزرگتر از شما هم هستند. من افتخارم این است که اینجا ۲۷۰ نفر بنشینند. شما باید منظور من را بفهمی که چه گفتم.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان اعلام کرد طبق وقتی که برای دوستان در نظر گرفته ایم، هر کس به اندازه سه دقیقه می تواند پشت تریبون صحبت کند و به اندازه چهار تا پنج دقیقه جواب بگیرد و در ادامه گفت: هیأت مدیره خانه مطبوعات اصفهان ۳ سال پیش تشکیل شده و قبلا هیأت مدیره ۲ ساله بوده است. با تصمیم مجمع عمومی، هیأت مدیره خانه مطبوعات ۳ ساله شده، مراحل ثبت هم انجام شده و اداره ثبت هم پذیرای این موضوع هست.

وی افزود: سه نفر از اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات جابه جا شده و اعضای علی البدل جایگزین آنها شده اند. اسم این اعضای علی البدل در اساسنامه بوده و مورد تایید اداره ثبت هم قرار گرفته است. مراحلی که ما و اداره ارشاد انجام داده ایم را نیز در ادامۀ جلسه بیان خواهم کرد.

زندآور بنا داشت سوالات حاضران را دسته بندی موضوعی کند، اما این شیوه مورد پسند حاضران قرار نگرفت و بنابر این قرار شد که در این بخش، هر کس هر سوالی داشت مطرح کند. مدیر جلسه تاکید کرد که هیچ کس اجازه ندارد به کسی تهمت بزند یا توهین کند و صحبت ها باید منطقی و در جهت رشد و تعالی خانه مطبوعات اصفهان باشد.

دربارۀ انتخابات دغدغه نداشته باشید

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز پیش از شروع بخش پرسش و پاسخ، خطاب به حاضران اظهار کرد: دربارۀ انتخابات دغدغه نداشته باشید. ما برابر با قانون آن را در وقت خود برگزار خواهیم کرد. در مورد خانه مطبوعات هر مسئله ای هست در کمال احترام بیان کنید تا از این جلسه خروجی خوبی داشته باشیم.

زینب هاشمی، مدیر مسئول هفته نامه کیاست با بیان اینکه به نمایندگی از چندین نفر سوالات خود را طرح می کند، به مسالۀ عضوگیری خانه مطبوعات اشاره کرد و گفت: احساس می شود اگر در بحث اساسنامه بند و تبصره ای مبنی بر اینکه افراد برای عضو شدن یک آزمون مقدماتی را طی کنند در نظر گرفته شود تا شخصی که برای عضویت معرفی می شود، صلاحیت لازم را داشته باشد، تمام حواشی حذف می شود.

وی ادامه داد: بازرس هیأت مدیره باید مشخص کند در دورۀ مسئولیت خود قرار است طبق چه دوره زمانی اعلام وضعیت از عملکرد، ورودی و خروجی ها و بازخورد و فعالیت های هیأت مدیره داشته باشد. اگر این بحث در اساسنامه دیده نشده، باید مشخص شود که به صورت فصلی یا شش ماه یکبار این کار را انجام بدهند.

مدیر مسئول هفته نامه کیاست افزود: شائبه ای وجود دارد مبنی بر اینکه یکی از بازرسان هیأت مدیره در یکی از این ادوار به ازای خدماتی، حقوق و مزایا دریافت کرده آیا مسئله صحت دارد یا خیر؟ و دیگر اینکه با دولتی شدن خانه به ما اعلام شده بود که به ازای هر فرد عضو، تحت عنوان یارانه، مبلغی به میزان ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزارتومان برای پیشرفت هیأت مدیره در روند فعالیت ها اختصاص یابد که امسال در قالب کارت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی برای اعضا در نظر گرفته شد، اما مسیر قبلی آن باید روشن شود.

هاشمی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام ادارات و نهادهای دولتی در جلسات شورای فرهنگی استان حضور دارند می شود مصوبات خوبی را برای اعضای خانه مطبوعات گرفت، اما ما نمی دانیم که کدام یک از اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان در جلسات شورای فرهنگی استان به نمایندگی از خانه حضور دارند و به هیچ عنوان در کانال های ارتباطی خانه نیز بیان نشده که از این ظرفیت برای اعضای خانه مطبوعات و خبرنگاران مصوبه ای گرفته شده یا خیر.

وی درخواست کرد که در آینده به صورت ادواری اعضای خانه مطبوعات با هیأت مدیره نشست و گفتگو داشته باشند و در ادامه گلایه کرد: ما سه نفر از منتخبین خود را در مجموعه هیأت مدیره قبلی از دست دادیم که حواشی زیادی داشت و علت واقعی خروج این افراد بیان نشد. ما از اعضای هیأت مدیره تقاضای شق القمر نداریم، اما به عنوان یک عضو در دورۀ قبلی از حمایت های قانونی بهره مند نشدیم و در این دوره نیز باید توضیح داده شود که چه کارهایی در این زمینه انجام شده است.

ساز و کار قرض الحسنه و تامین نیازهای اولیه از دیگر پرسش های مدیر مسئول هفته نامه کیاست بود. هاشمی در ادامه گفت: خیلی از دوستان معتقدند مسکنی که برای اعضای خانه مطبوعات در نظر گرفته شده از لحاظ مالی توان پرداخت اقساط آن نیست و هر کدام از اعضا رای بیاورد باید توان زیادی بگذارد تا از طریق رایزنی ها قسمت اعظم آن را تامین کند.

جذب اعضا با تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان و تهران است

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان در پاسخ به سوال مدیر مسئول هفته نامه کیاست دربارۀ شیوۀ عضو گیری خانه مطبوعات، اظهار کرد: در طول سال های گذشته روند پذیرش اعضای خانه مطبوعات افزایشی بوده است. استان های دیگری مثل بوشهر ۲۲۰ عضو دارند آیا اصفهان باید ۱۹۰ عضو داشته باشد؟ در حال حاضر ما ۲۷۴ عضو در قالب افتخاری و رسمی داریم که هیچ یک از آنها غیرقانونی عضو خانه مطبوعات نشده اند.

وی افزود: جذب افراد با تایید هیأت مدیره و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و تهران بوده و تمام شرایط را داشته اند. با این وجود اگر عضوی را مثال بزنید و بگویید او صلاحیت ندارد و نباید عضو خانه شود، اداره ارشاد و اعضای هیأت مدیره هم حرف شما را بپذیرند، ما قصور را می پذیریم و اصلاح می کنیم.

زندآور به سوالی که دربارۀ بازرس مطرح شده بود چنین پاسخ داد: آقای احدی بازرس خانه مطبوعات است. ما به او حقوق نمی دادیم. اگر بخواهیم حقوق بدهیم باید هفت میلیون به ایشان حقوق دهیم. پول بنزین ماشین ایشان را هم نداده ایم. مدیر خانه و هیأت مدیره اجازه دارند نیرو جذب کنند و حقوق بدهند، اما ما حقوقی نداریم به کسی بدهیم. باید از این بازرس تشکر کنیم. ۱۲۴ کار در هیأت مدیره این دوره انجام شده و همه را همین افراد دویده اند تا رقم خورده است.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان گفت: خدا کند منبع درآمدی داشته باشیم و بتوانیم حقوق بدهیم. از کسانی که وقت گذاشتند تجلیل کنید. کمک شان کنید. اگر امروز من مدیر خانه مطبوعات نباشم بیکار نمی مانم، یا مدیر کل می شوم یا بخشدار و یا شهردار. خواهش می کنم اخلاقی برخورد کنید و کسی که از وقت و زندگی خود زده را تضعیف نکنید.

همه بندهای اساسنامه را نمی توانیم اجرا کنیم

وی در بخش دیگری از پاسخ های خود به سوالات مطرح شده اظهار کرد: اساسنامه می گوید اگر اعضا حق عضویت خود را به مدت دو ماه با اعلام کتبی پرداخت نکنند اصلا عضو خانه نیستند. هیچکدام از شما حق و حقوق را پرداخت نکرده اید پس هیچکدام عضو نیستید. اگر بخواهید مر قانون را پیاده کنید خیلی چیزها را می شود در اساسنامه پیاده کرد. ما همه بندهای اساسنامه را نمی توانیم اجرا کنیم. خودمان هم خجالت می کشیم به خبرنگاری که با کمترین مزایا فعالیت می کند بگوییم حق عضویت بده. نمی توانند. ما مجبوریم اساسنامه را نرم کنیم و پیش برویم.

زندآور گفت: آقای خدادی ۱۰۰ هزار تومان به مناسبت روز خبرنگار برای خبرنگاران در نظر گرفتند که ما هم به آنها تقدیم کردیم. هر کدام از اعضا این پول را نگرفته در بانک است می تواند بیاید و بگیرد. یارانه ای را هم به یاد ندارم که تعلق گرفته باشد و از خانم والی پور، دیگر عضو هیأت مدیره می خواهم در این باره توضیح بدهد.

زهره والی پور، مدیر مسئول هفته نامه والی و عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان پشت تریبون رفت و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ و زمانی که استارت الکترونیکی شدن عضو گیری خورد، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد قول داد که قرض الحسنه ای را به نام افراد باز کنند و مبلغی را در اختیار اعضای خانه قرار بدهند اما متاسفانه عملی نشد.

وی ادامه داد: در سال های گذشته خانه مطبوعات قرض الحسنه ای به نام کوثر داشت که اکنون هم سه میلیون تومان در دفترچه آن هست. آن زمان به خاطر تعاملاتی که آقای گلناری و اعضای هیأت مدیره با مسئولان قرض الحسنه داشتند، کسانی که مشکل داشتند در حد یک یا یک و نیم میلیون می توانستند وام بگیرند و در واقع این قرض الحسنه فقط به نیازهای فوری پاسخ می داد.

والی پور، علت خروج خانم ها یزدانی و راهداری را از عضویت در هیأت مدیره خانه مطبوعات چنین شرح داد: قرارداد خانم یزدانی با رسانه ای که با آن همکاری می کرد تمام شد و از آنجا که عضو هیأت مدیره باید به صورت مستمر فعالیت داشته باشد حضور ایشان در هیأت مدیره جایز نبود. مسالۀ خانم راهداری هم به همین ترتیب بود و اعضای علی البدل جایگزین آنها شدند. اگر خروج آن ها دلیل دیگری داشته من نمی دانم، اما یکی از دلایل همین بود.

عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان دربارۀ بحث مسکن خبرنگاران که گفته شده بود در دورۀ قبلی به حاشیه رفته، توضیح داد: تا جایی که اطلاع دارم آقای ضیایی اطلاع دادند خانم هاشمی و آقای جعفری به دنبال زمینی در شاهین شهر بودند و چند نفری که از این زمین بازدید کرده بودند گفته بودند در شأن خبرنگاران نیست.

شما باید بگویید چرا قفل در خانه مطبوعات زده اید؟

در این لحظه خبرنگار پایگاه خبری جویا قصد داشت سوالی را طرح کند که مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان خطاب به او گفت: من بعدا به شما وقت می دهم که هر چه خواستید بگویید. بنده و مدیر کل ارشاد اصفهان افتخارمان این است که در دادگاه از شما دفاع کردیم. شما باید بگویید چرا قفل در خانه مطبوعات زده اید؟

این خبرنگار اظهار کرد: من فقط یک سوال دارم. یک روز قبل از اینکه انتخابات برگزار شود ساعت ۱۲ شب دکتر زندآور با بنده تماس گرفت و بنده منکر زحمات ایشان نیستم که همسرشان می خواهند با من دعوا کنند. ایشان وظیفۀ خودش را انجام داده است. حرف ما چیز دیگری است. من یک خبرنگارم. الان خبرنگار نان شب ندارد که بخورد چطور بتواند قسط این مسکنی که در نظر گرفته اند را بدهد؟ من نه آمدم به مدیر خانه توهین کنم، نه عملکرد ایشان را زیر سوال ببرم. آقای صادق زاده وکیل پایه یک دادگستری درباره اساسنامه ابهاماتی را مطرح کرده و توضیحاتی را هم در این رابطه داده است.

مدیر خانه مطبوعات اصفهان در اثنای کلام این خبرنگار، گفت: آقای صادق زاده یک وکیل است و خودش می تواند به جای خودش صحبت کند. شما حرف خودت را بزن.

خبرنگار پایگاه خبری جویا تصریح کرد: در اساسنامه ابهاماتی هست، بحث تراز مالی سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ و گزارش عملکرد خانه مطبوعات مشکل دارد، شما باید این مسائل را شفاف کنید. در مورد دادگاه باید بگویم که اگر شما در دادگاه از من دفاع نکنید چه کسی دفاع کند؟ در آن دادگاه حق با بنده بود.

زندآور از این خبرنگار خواست که تمام ابهامات اساسنامه را برای او ارسال کند و در ادامه دربارۀ سوالی که پیرامون حضور اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شده بود توضیح داد: بنده به نمایندگی از اعضای خانه مطبوعات در جلسات شورای فرهنگ عمومی، انجمن صنفی مطبوعات در دادگاه و شورای اسلامی شهر هم به نمایندگی از شما شرکت می کنم و چند بار نطق کرده ام.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان دربارۀ بحث مسکن خبرنگاران اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است که خانه مطبوعات استان اصفهان تشکیل شده و هنوز کسی نتوانسته کاری در زمینه منزل و مسکن خبرنگاران انجام بدهد. ما چند کار انجام دادیم یکی اینکه ۱۰۶ واحد آماده را بررسی کردیم و صحبت کردیم، اما دوستان نپذیرفتند. دو اینکه در شهرک سلامت پیش توافقی کردیم که به شور می گذاریم اگر دوستان توانستند در خدمتشان هستیم. وقتی ما یک مسیری را رفتیم نباید بگویید چرا رفتید. باید بگویید دستتان درد نکند.

استقلال خانه به معنای این نیست که کسی را قبول نداریم

در ادامۀ این جلسه، نوبت به طرح سوالات بابک ایران پور، مدیر مسئول روزنامه سیمای شهر رسید. وی تاکید کرد که از منظر قانونی و نه تبلیغات و تخطئه و تخریب سخن می گوید و توضیح داد: در طول هفته های گذشته که بحث انتخابات مطرح شد، از دریچه قانونی به اساسنامه نگاه کردم و عرض نخست بنده نیز دربارۀ استقلال خانه است. استقلال خانه به معنای این نیست که ما کسی را قبول نداریم. سطر پنجم ماده یک اساسنامه می گوید خانه به عنوان یک موسسه فرهنگی صنفی غیردولتی غیر تجاری و مستقل است.

وی خاطرنشان کرد: بحث بنده اداره کل استان اصفهان نیست بلکه تهران است. چرا تهران می خواهد برای ما مجمع عمومی برگزار کند؟ این کار بر اساس اساسنامه جزو اختیارات هیأت مدیره، بازرس، یک پنجم اعضا برای مجموع عادی و یک سوم اعضا برای مجمع عمومی فوق العاده است، چرا تاریخ مجمع عمومی ما را تهران تعیین می کند و می گوید باید همزمان با هشت استان دیگر برگزار کنید؟ چرا سامانه انتخابات خانه مطبوعات استان اصفهان باید در اختیار تهران باشد؟

ایران پور ادامه داد: به استناد اساسنامه، عالی ترین رکن خانه مطبوعات، مجمع عمومی است. ما در ماده یک اساسنامه استقلال اعلام کردیم و در ظاهر هم هیأت مدیره برای مجمع عمومی آگهی می زند، اما در باطن تهران گفته است که در این تاریخ مجمع برگزار کنید. چرا باید اینگونه باشد؟

مدیر مسئول روزنامه سیمای شهر تاکید کرد که اگر استقلال خانه مطبوعات حفظ شود جایگاه هیأت مدیره نیز تقویت می شود.

وی افزود: هیچ جای اساسنامه ذکر نشده که سامانه باید در تهران باشد.

ایران پور یادآور شد: به عنوان یک خبرنگار پیشنهادات خودم را از دید حقوقی در اساسنامه نوشته ام و به هیأت مدیره پیشنهاد می کنم کمیته ای تشکیل شود تا اعضا نظرات اصلاحی خود را بیان کنند و نهایتا در جلسه مجمع عمومی فوق العاده، اگر اعضا رای بدهند، نقطه نظرات خود را در قالب اساسنامه تغییر دهیم.

به ما اساسنامه ای داده اند و می گویند اجرا کن

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: اساسنامه در استان اصفهان تنظیم شده و بنده از مدیر کل ارشاد استان اصفهان درخواست می کنم تکلیف ما را مشخص کنند. به ما اساسنامه ای داده اند و می گویند اجرا کن. تهران هم تاریخ انتخابات را تعیین می کند. البته در شورای شهر هم تهران تاریخ انتخابات را به صورت کشوری تعیین می کند. اما آیا ما می توانیم به تنهایی خودمان باشیم؟

زندآور تصریح کرد: هیأت مدیره فعلی خانه مطبوعات استان اصفهان همراه اداره کل ارشاد است. خیلی ها دوست دارند خانه مطبوعات جدای از ارشاد باشد اما ما همگام هستیم. نمی شود در یک استان همگامی را خدشه دار کرد. اداره کل ارشاد به ما وظایفی داده که اجرا می کنیم و ارشاد بر آن نظارت می کند. ما در مجمع عمومی کشور حضور پیدا می کنیم. اگر کسی گفت منفک شویم و ما با تهران و ارشاد صنمی نداریم، آیا این شدنی است؟

مدیر مسئول روزنامه سیمای شهر این تفکر مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان را آسیب خواند و یادآور شد: اگر ما خودمان اعتقادی به استقلال خانه نداشته باشیم، دچار مشکل می شویم. ما باید این باور را داشته باشیم که به عنوان هیأت مدیره این اختیار را در اساسنامه داریم. در راستای حفظ استقلال پیشنهادم این است که فراخوانی بدهید تا دوستان اساسنامه را مطالعه کنند و اگر اظهار نظر اصلاحی دارند به صورت مکتوب ارائه کنند.

ایران پور توضیح داد: ابهامات فرایند ثبت تغییرات هیأت مدیره دیگر موضوعی است که لازم می دانم از منظر قانونی در این نشست مطرح کنم. آخرین تغییراتی که در روزنامه رسمی منتشر شده، اضافه شدن یک تبصره به ماده شش اساسنامه است که می گوید مجامع خانه مطبوعات علاوه بر حضوری، می توانند به شکل مجازی و غیرحضوری برگزار شوند. این یکی از همان سفارش های تهران است که بالاجبار در سفره هیأت مدیره گذاشته شده، چون زمان تصویب این ماده (سال ۱۳۹۶) اصلا کرونایی در کار نبوده است.

مجمع الکترونیکی ابزار می خواهد

وی تصریح کرد: مجمع الکترونیکی ابزار می خواهد. برگزاری مجمع عمومی به این صورت است که مقام دعوت کننده از بین اعضا می گوید چه کسانی حاضرند هیأت رئیسه شوند؟ این افراد کسانی هستند که جلسه را در آن یکی دو ساعت اداره می کنند و صورت جلسه را تحویل اداره کل ارشاد و هیأت مدیره برای ثبت تغییرات می دهند، اما در دو سه مجمع الکترونیکی برگزار شده اساسا هیأت رئیسه ای به این شکل وجود نداشته است و به اعضا گفته نشده چه کسی می خواهد هیأت رئیسه شود تا این صورت جلسات را امضا کند و امضای او ذیل اسناد به اداره ثبت ارجاع و آنجا ثبت شود.

مدیر مسئول روزنامه سیمای شهر افزود: متاسفانه دو صورت جلسه تا چهارشنبه هفته گذشته در اداره ثبت ثبت نشده و در روزنامه رسمی هم منتشر نشده که شامل این موارد بوده است؛ یکی تغییر اعضای هیأت مدیره (سه نفری که استعفا دادند و سه عضو دیگر جایگزین آنها شدند) چون هیأت مدیره با چهار نفر رسمیت ندارد و از نظر قانونی تغییر اعضا باید به ثبت می رسید و دیگری افزایش مدت مسئولیت هیأت مدیره.

ایران پور توضیح داد: در قانون تجارت که قانون مادر است مشخصا گفته شده عضویت هیأت مدیره باید دو ساله باشد و بیش از این مجاز نیست، اما این مدت، از دو به سه سال تغییر پیدا کرده و هنوز به ثبت نرسیده است؛ چون اساسنامه مصوب ما در سال ۱۳۹۶ می گوید طول عمر هیأت مدیره دو سال است و بعد از این تاریخ هم هیچ آگهی ای در روزنامه مبنی بر تغییرات انجام نشده چاپ نشده است این مسئله ابهام قانونی دارد.

اساسنامه خانه مطبوعات را در سال اول به ثبت رساندیم

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان در پاسخ به اظهارات ایران پور، گفت: ما اساسنامه خانه مطبوعات را در سال اول به ثبت رساندیم، با توضیحِ اینکه هفت نفر به عنوان اعضای هیأت مدیره و دو نفر به عنوان بازرس هستند. بحث دو به سه سال را مجمع تصمیم گرفت و ما در استان باید ثبت می کردیم. من هم امروز ثبت بودم و می خواستم این مورد قانونی را سوال کنم. دقت داشته باشید که رکن ما مجمع عمومی است، اگر مجمع عمومی تصمیم گرفت و نتیجه ای داشت لازم الاجراست.

زندآور ادامه داد: حجت الاسلام معتمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در نامه ای که به تاریخ ۲۲ خرداد سال جاری به اداره ثبت شرکت ها زده شده با افزایش طول فعالیت هیأت مدیره از دو به سه سال موافقت و اعلام کرده اند که اعضای هیأت مدیره تا پایان بهمن ۹۹ مورد تایید هستند، دستور فرمایید تا نسبت به ثبت تغییرات اقدام شود. اداره ثبت می گفت که ما دستور العملی به نام ثبت الکترونیک نداریم و اگر ۱۰۵۰ نفر در کشور شرکت کرده اند باید امضا بیاورید، اما ما که نمی توانیم چنین کاری کنیم.

 وی تصریح کرد: وقتی مدیر ارشاد موافقت می کنند برای ثبت ارسال می شود. ما هم مرحله اولیه ثبت را انجام دادیم، اسم اعضای اصلی و علی البدل در اساسنامه ثبت شده است و رسمیت دارد. اداره ثبت گفت اگر دچار نقصان امضا می شدید مشکل داشت، اما سه نفری که از هیأت مدیره رفتند و سه نفری که آمدند هیچ کدام دارای امضای رسمی نبودند.

رسم بدی است که باید با پارتی بازی کاری را حل کرد

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان یادآور شد: به خاطر کرونا و به این دلیل که دستورالعمل ثبت الکترونیکی رسمیت نداشت، از ما نمی پذیرفتند. این چه رسم بدی است که باید با پارتی بازی کاری را حل کرد. من امروز با پارتی بازی مورد را حل کردم. یکی از بازرسان شاهد است که ما چند بار به اداره ثبت مراجعه کردیم و در چند صورت جلسه هیأت مدیره تاکید کرده ایم ثبت اساسنامه انجام شود.

 زندآور گفت: اعضای هیأت مدیره در قبال این تغییر مسئولند و مدیر کل ارشاد ما را تایید کرده است پس کوتاهی نکرده ایم. مشکل ایراد ساختاری و اداری بوده و فقط از نظر شکلی اشکال داشتیم وگرنه ما رسمی و قانونی هستیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه جدیدا تهران دستورالعمل الکترونیکی را به اداره ثبت ابلاغ کرده و ما هم کد ۱۹ رقمی را گرفته ایم. تبصره قانونی ماده ۳۳ می گوید اگر ما قصور، استنکاف یا تعلل کرده ایم اداره کل ارشاد استان اصفهان به عنوان میانجی می تواند موضوع را حل و فصل کند که طبق اسناد موجود هیأت مدیره کوتاهی نداشته اند. از کسانی که به این موضوعات حساسیت نشان داده اند، تشکر می کنم چون در جهت توسعه و بالندگی خانه گام برمی دارند اما قفل زدن درِ خانه مطبوعات توهین و جسارت است.

اینکه اصغر و تقی مخالف بودند توجیه است

بعد از ایراد این سخنان، نوبت به حسین صادق زاده، مدیر پایگاه خبری مفتاح نیوز و وکیل پایه یک دادگستری رسید. وی گفت: بنده نامه ای خطاب به مدیر کل محترم ارشاد استان اصفهان رونوشت به سازمان بازرسی و شورای فرهنگ عمومی استان نوشتم مبنی بر اعتبار هیأت مدیره محترم خانه مطبوعات و ذیل همین اعتبار در نظر گرفتن بعد قانونی آن. در ادامه دوستان بیانیه ای در سه صفحه نوشتند و به امضای ۴۸ نفر از اعضای خانه مطبوعات رسید. نامه بنده با بیانیه کاملا متفاوت بود و امیدوارم مدیر خانه مطبوعات بین این نامه و آن بیانیه تمیز قائل شوند.

مدیر پایگاه خبری مفتاح نیوز تصریح کرد: ماده ۱۰۹ قانون تجارت، به صراحت اعلام می کند هیأت مدیره تا دو سال می تواند به تکالیف خود عمل و بعد از آن در مجمع عمومی نسبت به انتخابات و مسائل دیگر اقدام کند. ماده چهارم اساسنامه هم به صراحت اعلام می کند که اعتبار اساسنامه به تایید ارشاد و ثبت در اداره ثبت شرکت هاست؛ اینکه اصغر و تقی مخالف بودند توجیه است. موارد ثبتی کاملا مشخص است و در بیانیه هم ذکر شده.

وی افزود: در ماده ۱۷ قانون اساسنامه خانه مطبوعات مصوب سال ۱۳۹۶ که خانم والی پور نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها اقدام کرده، عمر هیأت مدیره دو سال اعلام شده. بعدا در ماده ۱۷ و ۲۱ تغییری ایجاد و عمر هیأت مدیره از ۲ به ۳ سال افزایش پیدا کرده است. می طلبید که این تغییر هم از طریق اداره ثبت شرکت ها به جهت اعتبار بر اجرا ثبت شود، اما این عمل انجام نشد. با این فرض یعنی دو سال را مبنا قرار می دهیم.

صادق زاده خاطر نشان کرد: ماده ۲۸ اساسنامه اعلام می کند اگر مجمع عمومی تا یک ماه پس از انقضای مدت هیأت مدیره برگزار نشود، مدیر محترم، هیأت مدیره و بازرسان حق حضور در انتخابات پیش رو را نخواهند داشت و حالا آقای زندآور می گوید ما ثبت را پیگیری کردیم و بحث مجازی را پیش می کشد که این توجیه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدیر خانه مطبوعات، عضو شورای شهر و مبادی آداب قانونی است باید بداند که عمل نکردن به این قانون یک ایراد کلی است. ایشان نباید این مسئله را در مقابل حق عضویت قرار بدهد و بگوید چون اعضا حق عضویت را پرداخت نمی کنند، پس هیچکدام عضو خانه مطبوعات نیستند. اگر معتقدند که برای ۲۰ هزار تومان حق عضویت به خبرنگاران فشار نمی آورند چطور انتظار دارند خبرنگاران ماهانه ۲۱ میلیون تومان، قسط مسکنی که برای آنها در نظر گرفته اند بپردازند؟

مدیر پایگاه خبری مفتاح نیوز یادآور شد: برای اعضای هیأت مدیره احترام قائلم، اما طبق قانون این افراد به عنوان اعضای قانونی هیأت مدیره نیستند. تشکل خانه مطبوعات بیش از ۲۷ سال سابقه دارد.

زندآور از صادق زاده پرسید که براساس چه بندی از اساسنامه ما رسمی نیستیم؟ و وی پاسخ داد: بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه ناظر بر ماده ۱۷ و قانون تجارت.

امیدوارم دوستان از سایه بیرون بیایند

صادق زاده گفت: تشکل خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است و از طریق اداره ثبت شرکت های استان اصفهان ثبت شده است. چرا می گویند مجمع عمومی ۸ استان باید با هم برگزار شود؟ چرا اصفهان جزو الباقی استان های دیگر که مجمع عمومی جداگانه برگزار نکرده اند نبوده است؟ آقای کواکبیان مدیر خانه مطبوعات تهران، رئیس حزب مردم سالاری و آقای زندآور مدیر خانه مطبوعات اصفهان نماینده حزب مردم سالاری در اصفهان هستند و تصمیم دارند ایشان این کار را انجام بدهند.

وی ادامه داد: امیدوارم دوستان از سایه بیرون بیایند. خانه مطبوعات تشکلی ریشه دار است، از اعضای خانه مطبوعات خواهش می کنم برای حفظ کیان همین خانه نکات را مطرح کنند.

مدیر پایگاه خبری مفتاح نیوز به مدیریت جلسه توسط زندآور انتقاد کرد و گفت: یکی از ۱۲۴ کاری که اعضای هیأت مدیره در گزارش عملکرد خود منتشر کرده اند رفتن به منزل دکتر فضل الله صلواتی و بازدید از ایشان بوده است، اما این کارها را می توان به عنوان خروجی عملکرد نوشت؟

۱۰۰ عضو باکیفیت و اهل خبر بهتر از ۵۰۰ عضو است

صادق زاده دربارۀ تفاهم نامه مسکن خبرنگاران، توضیح داد: تفاهم نامه مسکن ۱۲ دی ماه صورت جلسه شده و اعتبار آن ۱۵ روز یعنی تا ۲۷ دی ماه است؛ درست سه روز بعد از گذشت اتفاقات ۲۴ دی ماه! یکی از امضاهای ذیل تفاهم نامه تاریخ ۹ دی ماه را دارد و یکی ۱۰ دی ماه و این سوال ایجاد می شود که آیا این امضاها روی برگه سفید زده شده؟ متن تفاهم نامه هم مشکل دارد چون هیچ قیمتی در آن نیست.

وی یادآور شد که عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات اعلام کرده ماهیانه ۲۱ میلیون تومان قسط این مسکن است و گفت: حتی بنده هم که در کنار کار رسانه وکیل پایه یک دادگستری با ۱۴ سال سابقه کار هستم شاید نتوانم این مبلغ را تامین کنم. پس اگر می خواهید کاری انجام بدهید، کاری کنید که بشود.

 مدیر پایگاه خبری مفتاح نیوز خطاب به مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان تصریح کرد: اینکه می گویید چون تعیین انتخابات شورا از سوی تهران است، انتخابات خانه هم می تواند از سوی تهران باشد تمیز قائل نشدن بحث شورای شهر با خانه مطبوعات است و شوخی ای است که جای آن در جلسه جدی امروز نیست.

صادق زاده گفت: بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه معیار عضوگیری تعداد اعضای خانه مطبوعات بوشهر است و چون آنها نزدیک ۲۰۰ عضو دارند، ما هم باید داشته باشیم، اما باید بگویم ۱۰۰ عضو باکیفیت و جسور و اهل خبر بهتر از این است که ۵۰۰ عضو داشته باشیم و مسئول دفتر یا نگهبان اینجا و آنجا را هم شامل شود.

وی از مدیر خانه مطبوعات خواست که شأن خبرنگاران را حفظ کند و از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز درخواست کرد که پاسخ سوالات او را قانونی بدهند.

ما هنوز از کسی ۲۱ میلیون ماهانه نگرفته ایم

زندآور با بیان اینکه دکتر صلواتی یکی از وزنه های ارزشی این شهر در رسانه است و ما به دیدن او افتخار می کنیم، سخنش را آغاز کرد و در پاسخ به دیگر اظهارات صادق زاده گفت: تفاهم نامه ای که برای مسکن تنظیم شده، حرکتی برای خبرنگاران بوده و ما تا این حد موفقیت بدست آوردیم. خود شما در این ۱۶ سال برای مطبوعات چه کرده ای؟ به جز اینکه همیشه مانع تراشی کرده ای؟ بگذار دو کار برای اینها انجام شود بعد بهانه بگیر. ما هنوز از کسی ۲۱ میلیون ماهانه نگرفته ایم. این کارها را نکنید. پا به بخت اصحاب رسانه نزنید. بهانه گیری بی جا نکنید. ما پیشنهاد می دهیم اگر دوستان امکانش را نداشته باشند، انجام نمی دهیم.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان تصریح کرد: شما چه کار مثبتی در مطبوعات انجام داده ای؟ من خانه مطبوعات در خانه امیر قلی امینی را به اصحاب رسانه برگرداندم. شما شوی تبلیغاتی داری. اگر آدمی مثل شما توانست به اینها خدمت کند من اسمم را عوض می کنم.

وی دربارۀ مشکل ثبت تغییرات اساسنامه، توضیح داد: برای بنده فرقی نمی کرد ۲ سال عضو هیأت مدیره باشم یا سه سال. نه حقوق داشتم نه مزایا و همین امروز هم ۳۵ هزارتومان کرایه ماشین دادم تا به جلسه امروز بیایم. کاش کینه و حسد و تهمت و دروغ را کنار بگذاریم.

زندآور گفت: تبصره یک ماده ۱۸ اساسنامه می گوید در صورت وجود سیاست های محلی بومی و منطقه ای هر استان خانه می تواند نسبت به تهیه و تنظیم دستورالعمل اجرای امور پس از تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند. ما هم با نظر اداره ارشاد کارها را قانونی کردیم. ما خلاف قانون انجام نداده ایم.

زندگی و آبرویم را برای خانه مطبوعات گذاشته ام

وی افزود: بنده خانه مطبوعات را با ۲ میلیون تومان گرفتم و با ۱۰۶ میلیون تومان تحویل نفر بعدی می دهم. چشم داشتی هم به کار در خانه ندارم. افتخارم این است که هویت و جایگاه خانه را با کمک اداره کل ارشاد در این دوره بالا بردم. استاندار اصفهان جلسه هیأت دولت را تعطیل می کند تا برای معرفی هیأت مدیره به جلسه خانه مطبوعات برسد. من زندگی و آبرویم را برای خانه مطبوعات گذاشته ام. شغل من خدمت به مردم است.

یکی از طراحان روزنامه و نشریات نسبت به نادیده گرفتن عوامل یک تحریریه در خانه مطبوعات انتقاد کرد و گفت رسانه فقط خبرنگار نیست و در بحث عضوگیری خانه مطبوعات نباید مانعی برای این عوامل تراشید.

فضای نقد منصفانه هم بایستی فراهم شود

بعد از این اظهارات، حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان شروع به صحبت کرد. او بعد از قرائت دعای فرج، گفت: هر دوره ای که کسی هیأت مدیره خانه مطبوعات می شود زحماتی می کشد که باید زحماتش ارج نهاده شود اما فضای نقد منصفانه هم باید فراهم شود تا افرادی که در عضویت خانه هستند بتوانند مطالب شان را بیان کنند. نقد منصفانه است که ما را به جلو حرکت می دهد و توانمندی های ما را افزون می کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با برشمردن سوابق رسانه ای خود، ادامه داد: خیلی از صحبت هایی که مطرح شد باید از طریق تهران دنبال کنیم و نتیجه را به سمع و نظر شما برسانیم. بعضی موارد هم در استان و برخی در خانه باید دنبال شود. همه باید دست به دست هم دهیم و کار کنیم.

معتمدی تصریح کرد: امروز بحث اساسنامه و انتخابات پیش رو مطرح شد. در بحث اساسنامه بخشی به خود اعضا برمی گردد تا جامع نگر باشد و بخشی به مجمع عمومی. در بحث انتخابات پیش رو نیز ماده ۲۲ اساسنامه می گوید احراز شرایط، صلاحیت و نظارت بر انتخابات به عهده اداره کل ارشاد است ما هم سعی می کنیم قانونی به وظایف خود عمل کنیم . از بابت انتخابات دغدغه نداشته باشید سعی می کنیم به وقت خود و با سلامت برگزار شود.

اگر می خواهید حاشیه بسازید، بفرمایید

وی دربارۀ مسالۀ افزایش طول فعالیت هیأت مدیره از ۲ به ۳ سال، گفت: این ها چیزی نیست که بعد از گذشت سه سال بخواهیم به آن بپردازیم و موشکافی کنیم، اما اگر قانون به ما اجازه بدهد در وقت مقرر انتخابات برگزار خواهد شد و اگر اجازه ندهد به وقت دیگری موکول می کنیم که مسائلش قانونی شود تا از همه ظرفیت ها بتوانیم استفاده کنیم.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان از حاضران خواهش کرد بعد از ترک جلسه توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان حضور داشته باشند و انتقادهای خود را بیان کنند. حسین قلع ریز عضو خانه مطبوعات نیز از حاضران خواست جلسه را ترک نکنند و سپس الهه کارپناه، سرپرست یکی از روزنامه ها پشت تریبون رفت.

کارپناه گفت: آقای زندآور شما به آقای صادق زاده فرمودید که برای خانه مطبوعات چه کرده ای.

در این لحظه زندآور صحبت او را قطع و اظهار کرد: اگر می خواهید حاشیه بسازید، بفرمایید. شما از طرف خودت حرف بزن. آقای صادق زاده به شما چه ربطی دارد.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان با بیان اینکه جلسه غیررسمی است مانع فیلمبرداری خبرنگار ایسنا شد و حاضران نیز سالن را ترک کردند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا