جزئیات راه‌اندازی و فعالیت زیست‌بوم رسانه مشهد



ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد به تشریح طرح زیست‌بوم که به تصویب رسیده پرداخت.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب طرح زیست‌بوم رسانه در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص آن اظهار کرد: امسال طرحی در رابطه با تحول رسانه تدوین و در کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد تصویب شد. همچنین در کمسیون تلفیق شورا نیز برای آن بودجه در نظر گرفته شد. در نتیجه این مصوبات مجموعه شهرآرا در سال ۱۴۰۱ کاری بیش از فعالیت‌های خبری درگیر سایر فعالیت‌های فرهنگی خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه عنوان این طرح زیست‌بوم رسانه است و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده، افزود: تمام فعالیت‌هایی که در قالب رسانه قرار می‌گیرد، در زیست‌بوم رسانه‌ای مزبور تعریف می‌شود. این طرح کار جدید، متمرکز و کارآمدی است و روابط عمومی و سازمان فرهنگی شهرداری مشهد که در زمینه رسانه فعالیت می‌کنند، پشتیبان زیست‌بوم رسانه‌ای می‌شوند.  

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه زیست‌بوم رسانه با هیات امنایی متشکل از هنرمندان شهر و دستگاه‌های ذی‌نفع تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: استودیو شهر، باغ‌موزه و شهرک سینمایی، رسانه شهر یا رویدادهای روایت‌ شهر، هاب رسانه مشهد و باشگاه عکس شهر که به صورت پلتفرم‌های تعاملی زمان، مکان و شخصیت است، بخش‌های مختلف این زیست‌بوم را شامل می‌شود. رسانا مدرسه رسانه نیز بخش دیگری از زیست بوم‌رسانه است که رویداد مربوط به شتاب‌دهی رسانه‌های محلی است‌ و فعالیت آن در راستای پیشرفت و مطرح شدن رسانه‌های خرد محلی است.  

منصوریان با اشاره به اینکه مدرسه رسانه در واقع پاتوقی برای آموزش‌ها، پیشرفت‌ها و دیده شدن رسانه‌های کوچک است، خاطرنشان کرد: پاشنه آشیل مسائل هنری و رسانه‌ای مشهد این است که علی رغم حضور هنرمندان فاخر در شهر، امکان دیده شدن آن‌ها در شبکه‌های سراسری وجود ندارد. این وظیفه شهرداری مشهد است که به هنرمندان کمک کند تا در جایگاه خود قرار بگیرند. در این مسیر برخی به آموزش‌های بیشتر احتیاج دارند و برخی به حمایت؛ خدمات رسانا نیز در این راستا بر اساس درجه‌بندی آثار و هنرمندان به آن‌ها ارائه خواهد شد.  

دنبال سهم هنرمندان مشهدی در سریال‌های شبکه‌های سراسری هستیم 

وی با بیان اینکه بخش دیگر زیست‌بوم رسانه قصه شهر است که مربوط به مجموعه‌ سریال‌ها و فیلم‌های تولید هنرمندان مشهدی است، گفت: ما به دنبال سهم هنرمندان مشهدی در سریال‌های شبکه‌های سراسری هستیم. هنرمندان فاخری در مشهد فعالیت دارند که به دلیل اینکه نتوانسته‌اند اثری برای شبکه‌های سراسری تولید کنند، گمنام مانده‌اند.  

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: فرهنگسرای رسانه نیز بر همین زیست‌بوم متمرکز شده و برای آن ساختمان و بودجه مناسبی در نظر گرفته است. برای اجرایی شدن این طرح بایستی سازمان‌هایی مانند حوزه هنری با ظرفیت هنرمندانش، بسیج رسانه با ظرفیت‌هایی که دارد و خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه به کمک شهرداری مشهد بیایند.  

منصوریان اظهار کرد: هرچه که در فضای رسانه‌ای قابل تصور است، از طرح ایده حمایت و… همه در زیست‌بوم رسانه‌ای تعریف شده و این زیست‌بوم به اصحاب رسانه نگاهی متمرکز دارد که این نگاه با نگاهی که خانه هنرمندان و فرهنگسراها داشت، متفاوت است.  

برگزاری جشنواره فیلم مشهد ذیل زیست‌بوم رسانه مشهد 

وی با اشاره به اینکه مجوزهای بخش‌های بسیاری از زیست‌بوم اخذ شده و تفاهم‌نامه‌هایی برای اجرایی‌شدن کارها تنظیم شده است، در خصوص برنامه‌های آینده این زیست‌بوم گفت: یکی از برنامه‌هایی که در این زیست‌بوم طراحی شده، حضور یک اثر در جشنواره فیلم فجر به عنوان نماینده مشهد است. یکی دیگر از برنامه‌هایی که به دنبال اجرای آن در این زیست‌بوم هستیم، برگزاری جشنواره فیلم مشهد است.  

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه معیشت هنرمندان همیشه دغدغه بوده، اضافه کرد: اگر در این زمینه تمرکز داشته باشیم، می‌توانیم مواجهه چهره به چهره با هنرمند داشته باشیم. کسانی که در بخش‌های مختلف رسانه‌ای شهر مانند تئاتر، هنرهای تجسمی یا حوزه خبر مشغول فعالیت هستند، همیشه به بخشی از شهرداری مراجعه می‌کردند و معلوم نبود که مشکل آن‌ها حل شده یا نه و در برخی موارد بخش‌های مختلف، آن‌ها را به یکدیگر ارجاع می‌دادند و در نهایت کاری پیش نمی‌رفت. با توجه به این موضوع اگر پاسخگویی به هنرمندان در یک محیط متمرکز شود، پیگیری مسائل و رفع آن‌ها ساده‌تر می‌شود.  

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا