توجه به افکار عمومی در حال شعاری شدن است



سینا قربانی گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای جهان شاهد تلاش‌های بی‌ثبات کننده به‌منظور به‌هم‌ریختن نظم اجتماعی و نظام‌های مشروع حکومتی بوده‌اند.

وی افزود: کنشگران این تلاش‌ها سازمان‌های اطلاعاتی، بازیگران دولتی یا غیر دولتی داخلی یا خارجی هستند که هدف اصلی آنها تخریب اعتماد شهروندان نسبت به فرایندهای مردم‌سالار، تشدید قطبی سازی‌های سیاسی و اجتماعی و اشاعه ابهام در خصوص موضوعات گوناگون بوده که در قالب راهبردهای متعدد نرم شده است.

این کارشناس حوزه رسانه، افزود: از جمله این راهبردها می‌توان به کاربست کمپین‌های «دروغ‌پراکنی و کژآگاه سازی» به عنوان مولفه‌ای برای ایجاد فشار اشاره کرد که به عنوان بخشی از نبرد ترکیبی و در قالب تهدیدات مرتبط با امنیت افکار عمومی اعمال شده و بدون نیاز به ابزار سنتی جنگ، موجب تضعیف و تخریب نقاط هدف در یک کارزار سریع و کم‌هزینه می‌شود که نمونه‌های متعدد از این کارزارها در ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ در شبکه‌های اجتماعی به طور وسیع دیده شد.

قربانی با اشاره بر ارکان جدید در حوزه جنگ ترکیبی، اظهار داشت: بهره‌گیری از فناوری‌های جدید حوزه ارتباطات و هوش مصنوعی برای تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی، بسترسازی برای ایجاد تردید و ابهام درباره مسائل مهم کشور و نهایتاً تحریک دسته‌های اجتماعی به‌منظور حضور میدانی، ارکان نوین جنگ ترکیبی است.

وی، تصریح کرد: با نگاهی ساده به ادبیات تعداد زیادی از مسئولان اجرایی به‌طور واضح مشاهده خواهید کرد که توجه به افکارعمومی صرفاً یک شعار در تریبون‌های مطبوعاتی است و برای اثبات این مدعا نیز می‌توان به تعداد پرحجم مصادیق وارونگی‌های افکار عمومی در استان، بی توجهی به امور فضای مجازی و بسترهای حوزه عمومی اشاره کرد.

این کارشناس مسائل رسانه با انتقاد به عدم توجه دستگاه‌های اجرایی به حوزه جنگ ترکیبی، افزود: زمینه کارزارهای کژآگاه‌ساز، بهره گیری از موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است و از همین جهت مسئولان اجرایی در حوزه جنگ ترکیبی نقش بسزایی دارند، نقشی که متأسفانه به آن بی توجهی می‌شود و صرفاً به عنوان یک شعار از آن استفاده می‌کنند.

این کارشناس رسانه، گفت: با یک بررسی بسیار ساده در برخی از دستگاه‌های اجرایی می‌بینید که با ده‌ها روش برای زیباسازی، نوسازی ساختمان‌ها، رویدادهای کم‌اثر، تشریفات و… هزینه می‌کنند، اما به محض آنکه صحبت از توجه به زمینه‌ها، ابزارهای حوزه عمومی، اطلاع‌رسانی، جنگ‌ترکیبی و فضای مجازی می‌شود، مدعی نبود ساختار و قوانین هستند، اما در مقابل برای موضوعات صدرالااشاره که اتفاقاً در بسیاری از موارد قانون‌گذار ممنوعیت ایجاد کرده با صدها روش برای تشریفات، زیباسازی، رویدادهای کم‌اثر، جلسات تشریفاتی و… میلیاردها تومان هزینه می‌کنند.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا