تعریف و مفهوم رسانه

تعاریف و مفاهیم رسانه
رسانه ها در فرهنگ ها و منابع مختلف فارسی و انگلیسی تعاریف مختلفی دارد که به چند نمونه آن اشاره می شود.
رسانه در لغت اسم آلت از مصدر”رسانیدن” و به معنای وسیله رسانیدن و در اصطلاح علوم ارتباطات اجتماعی
مقصود از “رسانه” وسیله رسانیدن پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده است.
در فرهنگ عمید به عنوان حسرت، اندوه و افسوس می باشد. در فرهنگ اندیشه نو: رسانه به عنوان اصطلاحی کلی
برای اشاره به سیستم ها یا دستگاه های انتقال اطلاعات یا سرگرمی به کاربرده می شود مانند: روزنامه، رادیو،
تلویزیون، فیلم، کتاب، نوار و غیره.
در فرهنگ بزرگ سخن رسانه به وسیله ای که اخبار و اطلاعات را به مردم می رساند تعریف شده است. مانند رادیو،
تلویزیون، روزنامه، مجله و شبکه های کامپیوتری.
در دانشنامه علوم اجتماعی، رسانه ) رسانه جمعی ( بدین گونه تعریف شده است:
رسانه های گروهی یک نهاد اجتماعی را تشکیل می دهند که به تولید و توزیع دانش و در حیطه فراتر از کلمات
می پردازند و دارای مشخصه ای برجسته و بارز چون استفاده نسبی از فن آوری پیشرفته در تولید و پخش پیام ها
می باشند. نظام مندی و قواعد اجتماعی موجود در این نهاد و سمت و سوی پیام ها، مخاطبین گسترده ای را در بر
می گیرد که برای فرستنده پیام مشخص نیست. در مجموع می توان گفت”واژه رسانه به گردآوری انواع مختلفی از
تکنولوژی های دیداری و شنیداری با هدف ارتباط بر می گردد. انواع مختلف رسانه شامل: متن، صورت، گرافیک،
انیمیشن و انواع شبیه سازی می باشد.
هر ترکیبی از متن، گرافیک، صدا، انیمیشن و تصاویر ویدئویی که از طریق کامپیوتر با سایر تجهیزات الکترونیکی در
اختیار کاربر قرار می گیرد. رسانه نامیده می شود.
جمع رسانه در فرهنگ الفبای زبان فارسی به عنوان مجموع ابزار و روش هایی که برای ارتباط اجتماعی و شخصی
به کار می روند آورده شده است.
از این لحاظ با توجه به نوع ارتباط، به دو گروه تقسیم می شوند:
الف( رسانه های شخصی
ب( رسانه های جمعی
از سوی دیگر، از نظر مفهومی رسانه ها به دو گروه تقسیم می شوند:
)1 رسانه های منطقی: شامل تبلیغات و روابط عمومی، روزنامه نگاری، زبان نوشتاری، زبان گفتاری و …
)2 رسانه های فیزیکی : تلویزیون، رادیو و روزنامه و…

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا