تصاویر و روایت‌های جدید از سقوط بالگرد رئیس‌جمهور + ویدیو



مستند خبری «روایت سانحه» دارای تصاویری جدید از روز سانحه و عملیات جستجو برای یافتن بقایای بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهان است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، این مستند ۱۲ دقیقه‌ای، ساعت ۱۴ از شبکه‌های یک و خبر سیما پخش شد. 
همچنین صدا و سیما اعلام کرد که یک مستند بلند از سانحه برای هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور و همراهان در حال ساخت است.
 

در این مستند آمده است که:

– چند دقیقه بعد از ۷صبح ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ هواپیما حامل رئیس جمهور در فرودگاه شهید مدنی تبریز فرود می‌آید، رئیس جمهور و هیات همراه بلافاصله در سه بالگرد مستقر شده و این سه بالگرد فرودگاه را به مقصد بازدید از جاده مواصلاتی بین ایران و جمهوری آذربایجان موسوم به راه گذر ارس در آذربایجان شرقی ترک می‌کنند. در حدود حوالی ساعت ۸صبح پس از ۴۰دقیقه پرواز و بازدید از منطقه در اطراف روستای کلاله در حدود ۱۶۰ کیلومتری تبریز فرود می‌آیند.

– برای ارائه گزارش از ساخت جاده مواصلاتی و گفت‌وگو با مردم، رئیس‌جمهور نیم ساعت توقف داشته است و آخرین مصاحبه رئیس جمهور با صدا و سیما انجام می‌شود و در حوالی ساعت ۹صبح به سمت روستای کلاله تا سد قیز قلعه سی ترک می‌کنند و مسافت ۶۰ کیلومتری روستای کلاله تا سد را طی می‌کنند و در ساعت ۱۰:۱۰ در مسیر موردنظر برای افتتاح سد فرود می‌آیند.

– افتتاح سد برنامه اصلی این زمان است و در این لحظه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با علی اف و هیات همراه دیدار داشته و با خنده می‌گوید نمی‌دانیم ترک‌ها چه می‌گویند اما ما می‌گوییم آب روشنایی می‌آورد و امیدواریم این آب باعث روشنایی چشم دو دولت و ملت باشد.

– پس از افتتاح سد قیز قلعه سی نماز جماعت به امامت آیت‌الله شهید آل هاشم اقامه شد و در همین حین رئیس جمهور شهید با مردمی که در آنجا حضور داشتند گفت‌وگو کرد و سپس به سمت تبریز رهسپار شد.

– در این مستند با طرح این سوال که چرا رئیس جمهور با خودرو به تبریز بازنگشته است؟ گفته شد: از سد قیز قلعه سی در نقطه صفر مرزی تا شهرستان خدا آفرین مسافتی در حدود ۲۴۵ کیلومتری تبریز است که طی کردن این مسیر با خودرو چهار ساعت به طول می‌انجامد و باتوجه به فشردگی برنامه‌های رئیس جمهور بازگشت از مسیر زمینی ممکن نبود.

– البته نزدیک‌ترین فرودگاه عملیاتی به سد هم فرودگاه پارس‌آباد در ۱۲۰ کیلومتری سد قرار داشت که تا آنجا ۲ ساعت زمان می‌برد. در این شرایط، در حدود ساعت ۱۳:۱۰ سه بالگرد با آرایش پلکانی عازم تبریز می‌شوند و مقصد پالایشگاه تبریز بود که مدت پرواز ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه بوده است. هوا در این ساعت نسبتا ابری است اما خبری از بارش وجود ندارد و طبق اعلام هواشناسی بارش‌ها از عصر همان روز آغاز می‌شد.

– اما در این مسیر چه اتفاقی رخ می‌دهد که بالگرد نیم ساعت پس از پرواز به کوه برخورد می‌کند؟ 

حدود نیم ساعت پس از پرواز، در حوالی معدن مس سونگون، بالگردها به یک توده ابر بر می‌خورند. در این لحظه دستور خلبان بالگرد رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده میدان، این بوده که بالگردها برای عبور از توده ابرها ارتفاع بگیرند. از این رو پرواز حامل رئیس دفتر رئیس جمهور بر فراز ابرها می‌رود و عکسی نیز از فراز ابرها توسط اسماعیلی، رییس‌ دفتر رئیس‌جمهور گرفته می‌شود.

– در حدود ۳۰ثانیه در بالای سر ابرها ادامه مسیر می‌دهد تا اینکه خلبان هلیکوپتر دیگر متوجه می‌شود که بالگرد اصلی که حامل رئیس جمهور شهید بود، نیست و تلاش برای برقراری تماس و یافتن بی‌فایده است. توده ابر موجود دید را کم کرده و دو هلیکوپتر دیگر ساعت ۱۴ تصمیم می‌گیرند در محدوده معدن مس سونگون فرود بیایند تیمی برای جست‌وجوی بالگرد اعزام شود. همراهان پس از رسیدن به آن مکان تلاش می‌کنند تماس بگیرند و موفق می‌شوند با بالگرد مفقوده تماس بگیرند که شماره خلبان مصطفوی توسط آیت الله شهید آل هاشم ساعت ۱۴:۱۸ پاسخ داده می‌شود. محرابیان از آیت‌الله آل هاشم می‌پرسد که که حال شما خوب است؟ بقیه سرنشینان کجا هستند؟ دور و بر شما نیستند؟ شما تنها هستید؟‌ در همین لحظه دستور ردیابی تلفن همراه داده می‌شود اما با یک بی تی اس امکان ردیابی دقیق وجود نداشت با این حال، محدوده روستای اوزی و روستای طویل به عنوان محدوده جستجو تعیین می‌شود. کار جست‌وجو در چندین جبهه از همین مکان آغاز می‌شود.

– در این مستند با چندین نفر از اهالی روستاهای اطراف ورزقان مصاحبه می‌شود، برخی از آنها اذعان دارند که صدای هلی‌کوپتر را شنیده‌اند و ان را دیده‌اند و برخی نیز ندیده‌اند. یکی از اهالی روستا می‌گوید بالگرد زرد رنگ جلو بود و از روستای اوزی دیگر به خاطر مه شدید دیده نشد اما صدایی مبنی بر انفجار هم نشنیدیم.

– پس از آخرین تماس و سه ساعت از زمان گم شدن بالگرد پس از آخرین تماس‌ها در حدود ساعت ۱۷:۱۶، دیگری کسی از سرنشینان پاسخگوی تماس‌ها نیست. 

– سه ساعت پس از مفقود شدن بالگرد، مه شدیدی منطقه را فرا می‌گیرد و طبق پیش‌بینی هواشناسی، سامانه بارشی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

– با فرارسیدن شب، به دلیل نزدیکی به محل حادثه و سرعت در کار، پهبادی از ترکیه به منطقه اعزام می‌شود و نقطه ای را به عنوان محل سانحه مشخص می‌کند اما پس از جست‌و جوها مشخص می‌شود اطلاعات نادرست بوده است.

– پس از ۱۴ ساعت جست‌وجو در ساعت ۵:۳۰ صبح روز دوشنبه، ریز پرنده‌های ایرانی مکان سقوط را مشخص کرده و اولین تصاویر را مخابره می‌کنند و این تصاویر نشان می‌دهد که بالگرد بین روستای اوزی و طویل سقوط کرده و تمام سرنشنیان به شهادت رسیدند. 

بررسی‌های کارشناسی‌ از همان صبح دوشنبه آغاز شده و طبق اعلام نتایج، بالگرد از مسیر تعیین شده خارج نشده است و تا حدود یک و نیم دقیقه قبل از اتفاق، با مرکز در ارتباط بوده و آثار گلوله‌ای هم بر روی بالگرد وجود ندارد.

– تاکنون طبق اعلام نظرات کارشناسی بالگرد در برخورد با ارتفاع دچار آتش‌سوزی شده و سقوط کرده است و در مکالمات با برج پرواز نیز مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

– کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح همچنان در حال بررسی جزئیات سانحه است تا از این طریق مشخص شود که دلیل سقوط چه بوده است.  

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا