با نگاه علمی و دلسوزانه در رسانه نقد کنیم



دکتر حمیدرضا طیبی، رییس سابق در مراسم معارفه سرپرست جدید ایسنا گفت: اگر به عنوان رسانه بخواهیم نقش خود را ایفا کنیم، نباید نسبت به مشکلات بی‌تفاوت باشیم. رسانه وظیفه دارد به مسائل و مشکلات ورود پیدا کند، اما نوع نقد باید به گونه‌ای علمی و کارشناسانه باشد که بوی سیاسی از آن استشمام نشود. آنچه مهم است و باید اثبات کنیم، این است که نگاه ما در رسانه، نگاه علمی و دلسوزانه است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس سابق جهاد دانشگاهی در مراسم معارفه سرپرست جدید ایسنا که ظهر یکشنبه ـ ۱۲ تیر ماه ـ در محل این خبرگزاری برگزار شد، تصریح کرد: در ابتدا به آقای عرفاتی، سرپرست جدید ایسنا خیرمقدم می‌گویم و از تلاش‌های دکتر متقیان در مدت حضور در مجموعه ایسنا تشکر می‌کنم. با دو موضوع مواجه هستیم که باید هوشمندانه به آن بپردازیم. همان‌طور که دکتر دهقانی فیروزآبادی اشاره داشتند، کارهای علمی و فناورانه زیادی در جهاد دانشگاهی انجام می‌دهیم و کارفرمای ما عموماً دولت‌های مختلف، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هستند.

افزود: رسانه وقتی می‌خواهد نقش خود را (برای نقد سازنده) ایفا کند، با مشکل مواجه می‌شود و این موضوع باید هوشمندانه حل شود. واقعاً می‌خواستیم ایسنا، بنگاه تبلیغاتی جهاد دانشگاهی نباشد، اما زمانی که ایسنا خبر یا نقدی را منتشر می‌کند، این موضوع روی کارهای جهاد دانشگاهی اثر می‌گذارد و باید هوشمندانه با این موضوع برخورد و در این زمینه چاره‌اندیشی کرد.

رییس سابق جهاد دانشگاهی تصریح کرد: به هرحال در یک نهاد علمی کار می‌کنیم و تقریباً به مسائل کشور آشنا هستیم. اگر به عنوان رسانه بخواهیم نقش خود را ایفا کنیم، نباید نسبت به مشکلات بی‌تفاوت باشیم. باید نقدهای علمی انجام دهیم و ایفای این نقش دشوار است؛ چراکه نمی‌خواهیم نگاه سیاسی روی ما باشد. رسانه وظیفه دارد به اینگونه مسائل و مشکلات ورود پیدا کند، اما نوع نقد باید به گونه‌ای علمی و کارشناسانه باشد که بوی سیاسی از آن استشمام نشود.

وی افزود: آنچه مهم است و باید اثبات کنیم، این نکته است که نگاه ما، نگاهی علمی و دلسوزانه است؛ باید نقد مسائل را در شرایط فعلی داشته باشیم و راهکارهای مناسب (برای حل مشکلات) ارائه دهیم تا بتوانیم مسئولیت خود را به درستی انجام دهیم. ایسنا باید ارتباط خود را با بدنه کارشناسی جهاد دانشگاهی بیشتر کند و از ظرفیت‌های این نهاد در حوزه‌های مختلف تخصصی استفاده کند. بسیاری از مسائل کشور را به راحتی می‌توانیم نقد علمی کنیم، بدون اینکه بوی سیاسی از آن استشمام شود. بنابراین ارتباط تخصصی با بدنه تخصصی جهاد دانشگاهی باید تقویت و از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

دکتر طیبی خاطرنشان کرد: ایسنا،‌ رسانه‌ متعلق به یک نهاد علمی است و کار این نهاد،‌ تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردمی است و وظیفه داریم از دولت حمایت کنیم، اما حمایت به معنای نقد نکردن اشکالات نیست. به نظرم جایی که بهترین تخصص را برای نقد علمی مسائل کشور دارد، حوزه‌های تخصصی جهاد دانشگاهی هستند.

رییس سابق جهاد دانشگاهی ضمن تشکر از زحمات علی متقیان در دوره حضور در مجموعه ایسنا، برای مهدی عرفاتی، سرپرست جدید این خبرگزاری آرزوی موفقیت کرد و از آمادگی برای همکاری با ایسنا خبر داد.

شایان ذکر است، مراسم معارفه سرپرست جدید ایسنا ظهر امروز (دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱) با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاد دانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس سابق این نهاد، علی متقیان، مدیرعامل سابق این خبرگزاری و مهدی عرفاتی، سرپرست جدید ایسنا، اعضای هیات مدیره سابق و جدید این خبرگزاری برگزار شد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا