اینها مسیر هنر را برای انقلاب انتخاب کردند


برنامه «جان وطن» در جدیدترین فصل خود با موضوع دهه فجر روی آنتن خواهد رفت. این برنامه ترکیبی در هر قسمت میزبان افرادی است که اتفاقی را در دوران انقلاب تجربه کرده‌اند؛ افرادی نظیر پزشک، دانشجو و حتی هنرمندانی‌ که مسیر هنر را برای مبارزه انتخاب کردند.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، فصل دوم برنامه ترکیبی «جان‌وطن»، تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره، به کارگردانی علی فراهانی‌صدر، سردبیری جاوید مختاری و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای برای پخش درایام دهه ی فجر در حال تولید است.

این برنامه در فصل دوم به سراغ قصه‌های ناگفته و برآمده از مردم درباره حوادث و مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی رفته است. این برنامه ترکیبی در هر قسمت میزبان کسانی‌ است که اتفاقی را در دوران انقلاب تجربه کرده‌اند؛ این افراد از قشرهای مختلف نظیر پزشک، دانشجو و حتی هنرمندانی‌ هستند که مسیر هنر را برای مبارزه انتخاب کردند.

امیر مهریزدان ـ مدیر مرکز مستند سوره ـ با اشاره به اینکه فصل دوم برنامه ترکیبی «جان‌وطن» به تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی و کارگردانی علی فراهانی‌صدر در روزهای پایانی تصویربرداری قرار دارد، درباره ساخت سری جدید این برنامه توضیح داد: ما از روز اولی که برای ساخت «جان‌وطن» برنامه‌ریزی کردیم، نظرمان بر این بود که برای مناسبت‌ها برندی را ثبت کنیم و نوع روایت‌هایمان هم با نوع روایت تحلیلی که در صداوسیما باب است، متفاوت باشد. به همین دلیل به الگویی رسیدیم که اولا کار مبتنی بر تحلیل و چند مهمان بودن نباشد، تک راوی داشته و جنس برنامه، قصه‌گو باشد. پس بعد از پخش این برنامه در هفته دفاع مقدس برای اولین بار، دهه فجر را برای پخش فصل دوم آن برگزیدیم.  

وی بر این باور است که «جان‌وطن» قرار است بِرندی برای قصه‌گویی مردمی باشد و در این زمینه توضیح داد: به دنبال این هستیم که به سراغ مقام و جایگاه رسمی نرویم و روی روایت‌های ناگفته مردمی متمرکز شویم که طبیعتا نگاه ما به حوادث تاریخ معاصر است. اگر بتوانیم اینگونه برای برنامه برندسازی کنیم، با تاکید بر فضای قصه‌گویی و مردمی بودن تحولی ایجاد می‌شود، که فقط مناسبتی نباشد.  

مدیر مرکز مستند سوره درباره بازخوردهای فصل اول «جان‌وطن» بیان کرد: زمانی که این برنامه ترکیبی را برای افراد صاحب نظر به نمایش گذاشتیم، اکثر مخاطبان کار را پسندیدند اما متاسفانه نتوانستیم بازخوردهای مردمی را دریافت کنیم؛ چراکه پخش «جان‌وطن» مصادف حوادث اخیر شد و این مساله روی بازخورد نگرفتن تاثیرگذار بود. در حقیقت با وجود برنامه‌ریزی‌ها و تولید متریال تبلیغاتی ناگهان با فیلترینگ فضای مجازی و برهم ریختن کنداکتور شبکه پخش‌کننده به دلیل پوشش آشوب‌های به وجود آمده و حضور مردم در صحنه برای دفاع از انقلاب اسلامی مواجه شدیم و آن انتظاری که داشتیم محقق نشد.  

اینها مسیر هنر را برای انقلاب انتخاب کردند

مهریزدان درباره موضوع فصل دوم «جان‌وطن» عنوان کرد: در فصل دوم بر اساس مشورتی که با مدیران داشتیم،  به این نتیجه رسیدیم که درباره انقلاب اسلامی بحث کنیم و بهتر آن است که درباره تاثیر انقلاب ایران روی سایر کشورها هم برنامه‌هایی را در قالب «جان‌وطن» تولید کنیم. خوشبختانه در زمان کم توانستیم با سه غیرایرانی از کشورهای فلسطین، لبنان و عراق ارتباط بگیریم و درباره تاثیر انقلاب و نگاهشان به آن صحبت کنیم.

وی درباره فرم برنامه و رفت‌وبرگشت‌هایی که از استودیو به مکان‌های بازسازی شده اتفاق می‌افتد، گفت: با تیم تولید به این نقطه رسیدیم که اگر کار بخواهد در استودیو متمرکز باشد باتوجه به فضای گفتگومحور ممکن است حوصله مخاطب سر برود و جذابیت داستانی تحت الشعاع فضای کم‌تنوع این برنامه قرار بگیرد. پس رفت‌وبرگشت‌هایی از استودیو به بیرون اتفاق می‌افتد که به سرحال و جذاب بودن روایت کمک می‌کند.

مهریزدان ادامه داد: در حقیقت تلاش ما بر این بود که جاهایی که کار ممکن است کسل‌کننده باشد با وصل ماجرا به بیرون از استودیو و فضایی که راوی داستانش را در آن فضا نقل می‌کند، این مشکل را حل و به اصطلاح به سرحال شدن روایت کمک کنیم.  

مدیر مرکز مستند سوره با بیان اینکه این مرکز چند رویکرد جدی و مهم در ساخت برنامه‌های تلویزیونی دارد، مطرح کرد: اولا برنامه به لحاظ اجرایی باید به دور از زرق و برق باشد، ثانیا شبیه برنامه‌های دیگری که تولید شده و می‌شوند، نباشد و نقطه هدفی را بزند که در فضای ماموریت حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره تعریف می‌شود.

مهریزدان در پایان گفت: با جمیع این سه نکته سعی‌مان بر این بوده است که به سراغ ساخت برنامه‌هایی که متناسب با این سه هدف است، برویم. همچنین تلاش داریم به لحاظ پخش و تامین مالی با خود شبکه‌های سیما مراوده داشته باشیم که در این برنامه صحبت اولیه با مدیر محترم یکی از شبکه‌ها شد که به زودی نام آن اعلام می‌شود.  

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا