اهمیت ارتباط قوی ایسنا با مأموریت‌های جهاد دانشگاهی



رییس جهاددانشگاهی در مراسم معارفه سرپرست جدید ایسنا تأکید کرد: ایسنا رسانه‌ای است که متصل و مولود مجموعه است و این نهاد، ایسنا را از سرمایه‌های قوی خود می‌داند. قطعاً قرار نیست ایسنا، رسانه جهاد دانشگاهی باشد، اما این رسانه باید رگه‌های ارتباطی قوی با جهاددانشگاهی و مأموریت‌های این نهاد داشته باشد که افراد متوجه شوند که این رسانه، ارتباط معنایی با مأموریت‌های این نهاد دارد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، مراسم معارفه سرپرست جدید ایسنا ظهر امروز (دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱) با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس سابق این نهاد، دکتر علی متقیان، مدیرعامل سابق این خبرگزاری و مهدی عرفاتی، سرپرست جدید ایسنا و اعضای هیات مدیره سابق و جدید این خبرگزاری برگزار شد.

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در ابتدای این مراسم تأکید کرد: قلباً به دکتر طیبی علاقه دارم و انرژی مثبتی ایشان، حال انسان را خوب می‌کند. در عین حال از زحمات چندین ساله دکتر علی متقیان در مجموعه ایسنا نیز تشکر می‌کنم. رسانه ایسنا به‌خاطر خاص بودن، برند بودن و حرفه‌ای بودنش شناخته می‌شود؛ طبیعتاً وقتی موجودی بزرگ شود، خودبه‌خود خطاهایش هم بزرگ‌تر دیده می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: اینکه در فضای سخت رسانه‌ای، رسانه‌ی موفقی مثل ایسنا، حرفه‌ای و موفق عمل کند، باید قدرشناس زحمات دوستان بود؛ در درجه اول، باید قدرشناس زحمات دکتر طیبی (رییس سابق جهاددانشگاهی) باشیم که برای حفظ و رشد این نهاد، متحمل هزینه‌های زیادی شدند و در درجه بعدی، آقای متقیان که پدرانه در ایسنا حضور داشتند تا این رسانه به این توفیقات دست پیدا کند.

رییس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: هیچ‌وقت به توفیقات کسب‌شده قانع نیستیم و پیشرفت و توسعه باید همیشگی باشد و ان‌شاءالله ایسنا هر روز رو به توسعه و پیشرفت باشد. از طرف دیگر از آقای عرفاتی برای پذیرفتن مسئولیت در ایسنا تشکر می‌کنم و امیدوارم با حضور ایشان در این مجموعه، اتفاق‌های قوی و خوب این سال‌ها توسعه پیدا کند و اشکالات و ضعف‌ها برطرف شوند و ایسنا کماکان یک رسانه حرفه‌ای و نوآور در عرصه رسانه‌های مستقل کشور باقی بماند.

۳ اصل در شعار ایسنا را همواره مدنظر داشته باشیم

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به نکات اشاره‌شده در حکم انتصاب سرپرست جدید ایسنا، گفت: در نهادهای دانشگاهی و نزدیک دانشگاهی، ویژگی خاص داریم که اگر زمانی در یک دانشگاه یا نهاد دانشگاهی حضور داشتم، هیچوقت این ارتباط قطع نمی‌شود. به این نکته تأکید می‌کنم که ایسنا با در نظر گرفتن سه اصل در شعار این خبرگزاری ـ مخابره اخبار خوب، مفید و امیدبخش ـ باید هم در کیفیت و هم در کیفیت اخبار تولیدی پیشرفت کند. این شعار بسیار مهم است؛ البته شاید نتوان هر سه موضوع را در کنار هم داشت، اما اخبار باید حداقل یکی از این سه موضوع را در بر گیرد.

تصریح کرد: بحث بعدی، ساختار و مدیریت ایسنا است و باید به نحوی ارتقاء پیدا کند که افراد بتوانند در آن بهتر رشد و ترقی کنند؛ ایسنا باید فضای جانشین‌پروری و مدیرپروری هم برای این خبرگزاری و هم رسانه‌های دیگر داشته باشد. از طرف دیگر، ساختارهای انتشار خبر، دسترسی به محتوا و صفحه‌های مختلف در ایسنا مدیریت شوند. بسیاری از اتفاقاتی که می‌افتد ناشی از همین ساختار و مدیریت است وگرنه بعضاً موضوعاتی در سایر رسانه‌ها با تدبیر دیگری منتشر شده‌اند و مانعی هم وجود نداشته است. این توجه به بحث ساختار و مدیریت می‌تواند ایسنا را از بسیاری از مسائل ایمن و مصون کند.

از بسترهای جدید توسعه اخبار و تولید محتوا به خوبی استفاده کنیم

رییس جهاددانشگاهی افزود: مسئله سوم، بحث نوآوری‌های رسانه‌ای است. اگر ایسنا زمانی به توفیق دست پیدا کرد، ناشی از نوآوری در عرصه رسانه بوده است. اگر این اتفاق مجدد تکرار شود و از بسترهای جدید توسعه اخبار و تولید محتوا به خوبی استفاده نکنیم، شاید تا ۱۰ سال دیگر، اثری از رسانه‌های کنونی باقی نماند.

اهمیت ارتباط قوی ایسنا با مأموریت‌های جهاد دانشگاهی

دکتر دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: به هر حال ایسنا رسانه‌ای است که متصل و مولود مجموعه جهاددانشگاهی است و این نهاد، ایسنا را از سرمایه‌های قوی خود می‌داند. این اتصال باید به نحو خوبی پیدا باشد، اما قطعاً قرار نیست ایسنا، رسانه جهاددانشگاهی باشد و در شأن رسانه هم نیست؛ اما این رسانه باید رگه‌های ارتباطی قوی با جهاد دانشگاهی و مأموریت‌های این نهاد داشته باشد که افراد متوجه شوند که این رسانه، ارتباط معنایی با مأموریت‌های جهاددانشگاهی دارد. یکی از مظلومیت‌های جهاد دانشگاهی این است که ایسنا می‌بایست بیشتر و بهتر با روش‌های خاص خودش کمک می‌کرد تا جهاد دانشگاهی، شناخته‌شده‌تر و مؤثرتر باشد.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: از هیات مدیره و مدیرعامل خبرگزاری می‌خواهم که جلسه‌های هیات مدیره ایسنا را به صورت منظم برگزار کنند و سیاست‌گذاری کلان رسانه‌ای در هیات مدیره انجام شود. ‌شاخص‌های اندازه‌گیری کیفیت شامل حفظ استقلال و کیفیت، توسعه بازدیدکننده و …، به شاخص تبدیل شوند و آنچه امروز نتیجه زحمات دکتر متقیان و سایر دوستان است را حفظ و ارتقاء دهیم و بتوانیم در چند سال آینده بگوییم که در همه شاخص‌ها، ایسنا را رشد داده‌ایم. (در این مسیر) از تجربه‌های گذشتگان استفاده کنیم، زیرا تجربه با سختی به دست می‌آید و استفاده از تجربه دیگران، از تحمیل هزینه‌های زیاد جلوگیری می‌کند. باید فضای مثبت‌اندیشی و رشد را نیز روز به روز بیشتر در ایسنا شاهد باشیم.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در عین حال تأکید کرد: ساده‌ترین مرتبه این است که بگوییم رسانه، خبرهای جهاددانشگاهی را پوشش دهد؛ اما ما به هیچ عنوان به دنبال چنین چیزی نیستیم. آنچه به آن تأکید می‌کنم این است که مأموریت جهاددانشگاهی کاملاً مشخص است. جهاددانشگاهی مأموریت نوآوری در همه عرصه‌ها ـ پزشکی، فنی و مهندسی، فرهنگی ـ در کشور را برعهده دارد. از ایسنا انتظار داریم یک جریان‌سازی در راستای مأموریت‌های جهاد دانشگاهی ایجاد کند حتی اگر یک بار هم اسمی از این نهاد  برده نشود. به عنوان مثال، در زمینه نیاز کشور به حمل و نقل ریلی یا قطارهای پرسرعت، لازم نیست نامی از جهاددانشگاهی مطرح شود، اما این جریان‌سازی رسانه‌ای، چشم و گوش مسوولان کشور در دولت، مجلس و وزارتخانه های مختلف را باز می‌کند و زمانی که این جریان‌سازی شکل بگیرد، خود به خود جهاد دانشگاهی منفعت خود را می‌برد.

رییس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: دوستان خوشنامی در مجموعه ایسنا حضور دارند و دکتر متقیان، شخصیتی اخلاقی و با سعه صدر بالا است. اما در بحث تغییرات در هیات مدیره ایسنا تأکید می‌کنم که به همه دوستان حسن اعتماد را داریم،‌ اما لازم است که هرچند سال یک بار جریان تازه‌ای از دل خود جهاد دانشگاهی به هیات مدیره اضافه شود و ان‌شاءالله در نهایت به خیر مجموعه ایسنا ختم می‌شود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا