انتقاد تولیت آستان قدس رضوی از کمبود فیلم و سریال در مورد امام رضا(ع)



ایسنا/خراسان رضوی قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: تولیت آستان قدس رضوی نسبت به کمبود کارهای ‌ای از جمله سریال در مورد امام رضا(ع) انتقاد دارد چرا که بسیاری از ظرفیت‌های هنری که می‌توانند امروز به اسم این امام بزرگوار در کشور ما، جهان اسلام و دنیا اثرگذاری و تحول به وجود بیاورند، در حال حاضر تعدادشان محدود است.

مالک رحمتی امروز، هفتم خرداد ماه، در آیین «رونمایی از تولیدات رسانه‌ای مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی» که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات و کار دشوار فعالان این عرصه اظهار کرد: در این دوره نگاه تولیت آستان قدس رضوی نسبت به رسانه و کارهای هنری، نو و خلاقانه یک نگاه تاکتیکی نیست، بلکه یک نگاه راهبردی است و امروز تولیدات رسانه به عنوان یک راهبرد اصلی در آستان قدس رضوی توسط ایشان مطالبه می‌شود.

وی با اشاره به نشست تولیت آستان قدس رضوی با جمعی از کارگردانان معروف کشور گفت: ایشان انتظار دارد و مطالبه می‌کنند که چرا کارهای رسانه‌ای برای امام رضا(ع) کم است؟ چرا سریال‌های متعدد در مورد عالم آل محمد(ص) کم است و چرا بسیاری از ظرفیت‌های هنری که می‌توانند امروز به اسم این امام بزرگوار در کشور ما، جهان اسلام و دنیا اثرگذاری و تحول به وجود بیاورند، کم است؟ ما در آستان قدس رضوی یک مرحله‌ از این مراحل هستیم. امروز با این نگاه وجود و حضور تمام اصحاب رسانه‌ای در حرم مطهر رضوی به راحتی امکان پذیر است و برای همه این ظرفیت‌ها فرش قرمز پهن می‌کنیم.

رحمتی با اشاره به حضور مقامات آستان قدس رضوی در جشنواره رضوی و اهدای سیمرغ رضوی به فیلم «بدون قرار قبلی» بیان کرد: در صحنه‌های فیلمبرداری این فیلم، همه امکانات آستان قدس رضوی با تأیید و حمایت تولیت آستان قدس رضوی در اختیار قرار گرفت. همچنین انیمیشن «بچه زرنگ» و «عطرآلود» در جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر آستان قدس رضوی قرار گرفت. ما وظیفه خودمان می‌دانیم از کسانی که به مسئله امام رضا(ع) پرداختند، تشکر و تقدیر کنیم، لذا در این دوره آستان قدس رضوی از همه کارگردانان، هنرمندان و فعالان فرهنگی هم مطالبه و درخواست می‌کند و هم اعلام آمادگی می‌کند، زیرا نگاه ما به مسئله رسانه یک نگاه راهبردی است.

وی تصریح کرد: اگر امروز از این ظرفیت بی بدیل استفاده نکنیم، روزی مواخذه خواهیم شد که چرا از ابزاری که می‌توانستید با آن دین و معارف الهی را تبیین و ترویج کنید، استفاده نکردید. کسانی که تاریخ انقلاب را مطالعه کردند، می‌دانند که چگونه با هزاران سختی یک سخنرانی امام خمینی (ره) را گوش کنند یا بخوانند. امروز مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده اصحاب رسانه است، امروز ابزار رسانه‌ای در خدمت شماست که می‌توانید از حرم امام رضا(ع) تا قلب نیویورک مطلب بفرستید و بیننده داشته باشید. می‌توانید از حرم امام رضا(ع) لحظه ماندگار و یک زیارت خلق کنید و رابطه عاطفی برقرار کنید.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برقراری زیارت مجازی حرم مطهر رضوی بیان کرد: بابت ظرفیت بی بدیلی که در اختیار ماست، فردای قیامت مؤاخذه خواهیم شد. می‌بینیم که امروز فضای مجازی تحریم‌پذیر و محدودیت‌پذیر نیست، چه اتفاقی افتاده؟ غفلتی که در چند دهه گذشته در جامعه ما اتفاق افتاد و فرصتی که دشمن استفاده کرد و جوانان ما را نسبت به بعضی مسائل دارای شبهه کرد.

فعالیت رسانه‌ای، نقش اصلی در جهاد تبیین دارد

وی خطاب به اصحاب رسانه تأکید کرد: این وظیفه من و شماست که امروز از این ظرفیت بی‌بدیل که به برکت انقلاب اسلامی در کشور ماست و خواسته تمامی دلسوزان این مکتب و اندیشه است، استفاده کرده و شبانه‌روزی جهاد کنیم. فعالیت رسانه‌ای، نقش اصلی در جهاد تبیین دارد، زیرا محدودیت‌پذیر نیست و بسیاری از ظرفیت‌های امروز رسانه را مجالس دیگر ندارند.

رحمتی با اشاره به ذات هنردوست انسان و امتیاز رسانه در این عرصه گفت: فرصت استثنایی دست ما است. اگر در این زمینه کوتاهی کنیم، هیچ بهانه‌ای برای انجام ندادن فرصت استثنایی نداریم.

وی با اشاره به حدیثی از که می‌فریماند «رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد، اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند، از ما پیروی می کردند.» بیان کرد: امروز با رسانه می‌توانیم امر اهل بیت را احیا کنیم و معارف امام رضا(ع) را یاد دهیم. احیای امر با رسانه سریع‌تر اتفاق می‌افتد. با به کارگرفتن زبان هنر، رساندن پیام اهل بیت اثر بخش‌تر می‌شود و این وظیفه سنگینی است.

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: احیای امر و آموزش معارف اهل بیت را از کودکی باید آغاز کرد، کاری که دنیای غرب بر اساس فلسفه خودش در حال انجام آن است. کاری که در رواق کودک امروز آستان قدس انجام می‌دهد و برنامه «منم بچه مسلمان» اجرا می‌شود. بسیار دیر شروع کردیم، یک نسلی را از دست دادیم، به این دلیل که دیر شروع کردیم، فرصت نداریم و باید شبانه‌روزی و جهادی کار کنیم و در این راه باید هزینه دهیم تا اثرش را ببینیم.

وی بیان کرد: برخی چندین دهه در گمراهی به سر می‌برند و تاریخ بسیار از این نمونه‌ها دارد، مانند فضیل ایاز که یک آیه دلش را دگرگون می‌کند. دیدن یک کلیپ، یک نفر را متحول می‌کند و این موضوع به سن و جنس خاصی محدود نیست.

رحمتی با اشاره به گستردگی فضای رسانه، ۲ تکلیف را در مرکز رسانه مطرح کرد: ما نیازمند کارهای هنری هستیم که عواطف را منقلب کند، زیرا با تحریک احساسات می‌توان مطلب منتقل کرد. پس هرچه می‌توانیم در تولید محتوای هنری عاطفی تلاش کنیم که دل‌ها را به امام رضا(ع) گره بزنیم، اما این قدم اول است.  این موضوع خیلی جای کار دارد تا همه استعدادهای هنری را به کار بریم تا یک مستند و یا کلیپ سرشار از احساسات را تولید کنیم تا بتوانیم در عرصه هنری پنجره فولادهای متعددی برای گره زدن دل‌ها درست کنیم.

وی ادامه داد: قدم دوم، تولید آثار معرفتی که در آن عقلانیت باشد، یعنی از احساسات آغاز کنیم و برسیم به منطق و عقلانیت معارف اهل بیت تا ماندگاری داشته باشد و این هنر کار رسانه‌ای است که با یک کار هنری مخاطب را تحریک کند و با یک کار معرفتی او را حفظ و ماندگار کند. سختی کار رسانه در افراط و تفریطی است که ممکن است در هر یک از این دو سویه اتفاق بیفتد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز مرکز رسانه و ارتباطات آستان قدس با حضور هنرمندان و فعالان این عرصه و هیلت‌های اندیشه‌ورزی که تشکیل شده است با همکاری که با مجموعه‌های هنری کشور توانسته این توازن را حفظ کند، البته در ابتدای کار احیای امر قرار داریم تا بتوانیم محاسن سخن اهل بیت را به دنیا برسانیم .

وی با اشاره به تولیدات عربی آستان قدس رضوی و ارادت زائران عربی بیان کرد: از همه کارها واجب‌تر امروز جهاد تبیین در عرصه رسانه است. طبق آمار ۳۰ میلیون زائر به حرم مطهر رضوی می‌شوند، اگر می‌خواهیم رضایت امام رضا(ع) را داشته باشیم در رسانه می‌توانیم برای ۷ میلیارد نفر برنامه تولید کنیم.  نباید محصور به این حرم و کشور باشیم، طبق سخنان امام خمینی(ره) انقلاب و معارف اهل بیت را باید صادر کنیم. ابزار صادرات، رسانه است و در دنیای امروز زیست مجازی بر زیست حقیقی مقدم شده است.

رحمتی بیان کرد: یکی از رویکردها در دوره جدید که تولیت آستان قدس رضوی بر آن تاکید دارند، استفاده از رویکرد مردمی و مردمی‌سازی به ویژه در عرصه رسانه است. حقیقتاً معتقدیم هر زائر یک رسانه است و امروز کارهای رسانه‌ای به اندازه‌ای نیازمند ابتکار و کار خلاقانه است که بعضی اوقات یک دانش‌آموز می‌تواند از یک مدیر ما خلاقانه‌تر فکر کند. ما نیازمندیم که در فعالیت‌های رسانه‌ای از هنرمندان، تشکل‌های مردمی و فعالان فرهنگی استفاده کنیم و امسال به این موضوع توجه بیشتری شده است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا