استفاده از اخبار فضای مجازی در رسانه جذابیتی ندارد



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، فریدون صدیقی، استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری ایران در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات ایران با اعلام اینکه کارکرد رسانه‌ها را می‌توان در سه بخش اطلاع رسانی، دانش افزایی (تحلیلی) و طنز تقسیم بندی کرد، اظهار داشت: امروزه ۹۰ درصد رسانه‌ها بیشتر در حوزه اطلاع رسانی تأخیری دیده می‌شود که جای تأسف دارد.

وی افزود: اخبار پس از اینکه در فضای مجازی منتشر و از سوی شهروندان تولید و تحلیل شد، در رسانه‌ها منعکس می‌شود که دیگر نه می‌توان نامش را خبر اول گذاشت و نه جذابیتی دارد.

صدیقی با بیان اینکه رسانه‌ها باید دنبال تحلیل رویداد و گزارش نویسی بروند، گفت: به تعداد انگشتان دست گزارش نویس در کشور داریم و امروزه خبربیارها جای ها را در رسانه‌ها گرفته‌اند.

استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری ایران با بیان اینکه روزنامه‌نگار قدرت تخیل دارد که به تعقل همراه با عواطف و احساسات گفته می‌شود، اضافه کرد: روزنامه‌نگار بیان روایی و داستانی دارد و می‌تواند تعریف کند و بنویسد و فرق داستان و قصه را می‌داند.

کار خبرنگار تبدیل زغال به الماس است

وی با اشاره به اینکه روزنامه‌نگار باید تخیل قوی داشته باشد، اعلام کرد: کار روزنامه نگار تبدیل زغال به الماس است و باید با حداقل‌ها، حداکثرها را بسازیم.

صدیقی با اعلام اینکه خبرنگار باید کنجکاو باشد، خوب ببیند و بشنود، گفت: پرسش نخستین ویژگی یک خبرنگار است و خبرنگاری که از پیرامن خود سوال ندارد و نتواند سوال طرح کند روزنامه نگار نیست و نمی‌تواند سوژه بسازد. پرسش مشخص می‌کند که با چه کسی مواجه هستیم و دیدگاه ادم ها را با نوع سوال‌ها می‌تواند فهمید.

وی اضافه کرد: روزنامه‌نگار نگاه اتفاقی نسبت به پدیده‌ها ندارد نگاه تحلیلی و چند وجهی باید داشته باشد.

خبرنگار باید ریسک پذیر باشد و کتک بخورد

استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری ایران با بیان اینکه خبرنگار یا باید سرکار باشد یا سر دار (دار قالی)، اعلام کرد: خبرنگار باید ریسک پذیر باشد و کتک بخورد. رسانه‌ها قهرمان نیستند بلکه باید پایبند به اخلاق باشد.

وی گفت: بخش نارسایی رسانه‌ها امروز بخاطر اینکه بخشی از مرجعیت خود را از دست داده‌اند و مدیرمسئولان و خبرنگاران باید از در خارج می‌شوند از دیوار وارد شوند.

صدیقی با اعلام اینکه انسان محصول سوال و جواب است اظهار داشت: پرسش ماحصل تفکر است و اگر اندیشه‌ای نباشد سوال هم در ذهن شکل نمی‌گیرد و اندیشه ماحصل کتاب خواندن است و تا سوال نباشد سوژه هم پیدا نمی‌شود.

وی افزود: رسانه‌ها بر اساس اهداف خود جهت می‌گیرند و سوژه هر رسانه نسبت به خط مشی آن رسانه تعیین می‌شود.

نزدیک به ۸۰ درصد مردم با اخبارجعلی در رسانه‌های اجتماعی مواجه هستند

همچنین حسین بصیریان جهرمی ، مدیر کل نظارت و ارزیابی خبر برنامه برون مرزی صدا و سیما نیز در این کارگاه با اشاره به اخبار جعلی و جایگاه این اخبار در رسانه‌ها اظهار کرد: امروزه رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی اطلاعات در کشورهای جهان هستند و اعتماد به رسانه‌های اجتماعی کمتر از رسانه‌های سنتی است اما اعتماد به رسانه‌های اجتماعی در کشورهای واجد HDI(شاخص توسعه انسانی ) بیشتر است .

وی شاخص HDI یا همان شاخص توسعه انسانی در هر کشوری مبتنی بر میزان اشتغال زایی، تحصیل و امید به زندگی است ، گفت: امروزه از هوش مصنوعی ابزاری برای شناسایی اخبار جعلی و وسیله‌ای برای تولید اخبار است و یک شمشیر دو لبه است.

جهرمی با اشاره به اینکه اخبار جعلی بیشتر بر زندگی سیاسی مردم کشورهایی با HDI کتر تأثیر داشته است، گفت :۷۸ درصد مردم بیشتر اوقات با اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی مواجه هستند.

وی با اظهار اینکه رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی اخبار جعلی در تمام کشورها هستند، ادامه داد: این در حالی است که دولت‌ها و رگلاتورها مسئول اصلی شناسایی و مقابله با اخبار جعلی معرفی شده‌اند.

مدیر کل نظارت و ارزیابی خبر برنامه برون مرزی صدا و سیما سال ۲۰۲۴ را یکی از انتخاباتی ترین سال تاریج جهان نفر در انتخابات جهان معرفی کرد که ۳ میلیارد نفر در جهان حق مشارکت دارند، گفت: ۸۵ درصد مردم نگران تأثیر اخبار جعلی در انتخابات ۲۰۲۴ هستند که دولت‌ها و رگولاتورها باید از پلتفرم‌ها بخواند که در مبارزات انتخاباتی با اخبار جعلی مقابله کنند.

وی گفت: همه بازیگران به طور کلی ودر مبارزان انتخاباتی نقش بسیار مهمی در مقابله با اخبار جعلی دارند.

جهرمی با بیان اینکه اخبار شایعه با اخبار فیک و جعلی دو امر متفاوت است، ادامه داد: شایعه می‌تواند بخشی از آن درست باشد یا تا حدودی درست باشد یا کاملاً اشتباه باشد اما اخبار جعلی تماماً ساختنی و بر پایه دروغ است.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا