اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا برگزار شد


اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای» با محوریت «روایت امید و پیشرفت» به مناسبت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، به مناسب روز خبرنگار رویدادی رسانه‌ای با عنوان «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» امروز یکشنبه (۲۲ مرداد ماه) در سالن همایش‌های پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاددانشگاهی برگزار شد.

از حاضران در مراسم اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» می‌توان به سیدمحمد حسینی (معاون پارلمانی رییس‌جمهور)، حسن مسلمی نائینی(رییس جهاد دانشگاهی)، سپهر خلجی (رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت)، احسان صالحی (دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت)، علی منتظری (عضو هیات علمی و رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی)، حسن فارسی (قائم مقام رییس جهاددانشگاهی و معاون هماهنگی و امور مجلس)، پدرام پاک‌آیین (سخنگوی وزارت بهداشت)، احمد صدری (مشاور معاون هنری وزیر ارشاد و مدیر کمیته‌های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان)، حسن میثمی (مدیرکل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، علی متقیان، سعید پورعلی و ساسان والی‌زاده (مدیر عاملان پیشین ایسنا)، هادی قبادی (رییس امور اطلاع‌رسانی شورای اطلاع‌رسانی دولت)، محمد آیینی (معاون وزیر راه و شهرسازی)، علی نادری (مدیرعامل خبرگزاری ایرنا)، حمیدرضا بیانی (قائم مقام خبرگزاری ایرنا)، محمدمهدی رحمتی (مدیرعامل خبرگزاری مهر)، محمدعلی مقدسیان (مدیرعامل آنا)، محمد محسن غفوریان نادرنژاد (سرپرست معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی)، کاظم اولیایی (مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال)، محمدحسین استادآقا (مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی)، محمدمهدی شیخ صراف (سردبیر خبرگزاری کتاب ایران)، محمدعلی نادعلی‌زاده (مدیرعامل پایگاه خبری جماران)، اعضای جهاددانشگاهی و خبرنگاران ایسنا اشاره کرد.

اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا برگزار شد

پیش از آغاز رسمی مراسم، کلیپی از شهیدان جهادگر برای حاضران به نمایش درآمد. همچنین در بخشی از مراسم روز خبرنگار، کلیپی از خبرنگاران ایسنا پخش شد که در آن از خاطرات، دغدغه‌ها و آرزوهای خود در این عرصه سخن گفتند.

محمدمهدی خیرجو، مدیرعامل ایسنا با اشاره به لزوم پرداخت بیشتر رسانه‌ای به موضوعات مرتبط با امید و پیشرفت در کشور، بر آشنایی مخاطبان و خصوصا نسل جوان با دستاوردهای ایران از طریق رسانه‌های داخلی تاکید کرد. او راه‌اندازی سرویس جدید «پیشرفت» در ایسنا را در راستای همین هدف رسانه‌ای برشمرد.

مدیرعامل ایسنا در مراسم اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» که به همت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، گفت: «امید و پیشرفت» موضوعاتی هستند که حداقل طی دو دهه درباره آنها صحبت می‌شود و نقطه نظرات مختلفی در این زمینه مطرح است. مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به این موضوعات داشتند و در این زمینه تاکیداتی فرمودند.

وی با بیان اینکه «امید و پیشرفت» لازم و ملزوم هم هستند، در توضیح این نگاه اظهار کرد: امید پیشران و موتور محرک و موتور قوه پیشرفت است و از آن طرف پیشرفت است که باعث امیدبخشی به جامعه می‌شود.

خیرجو سپس با اشاره به راه‌اندازی سرویس «پیشرفت» در ایسنا، درباره دلایل این تصمیم، خاطرنشان کرد: با توجه به دستاوردهایی که بعد از انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف در مولفه‌های مادی و معنوی داشتیم، جای آن خالی بود که در یک مجموعه رسانه‌ای، فهرستی را از این دستاوردها و خدمات داشته باشیم تا مردم در جریان آنها قرار بگیرند.

آغاز اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا

مدیرعامل ایسنا با روایت خاطره‌ای از تحقیق میدانی بر روی دانش‌آموزان دهه‌های ۸۰ و ۹۰، تصریح کرد: در ماجرای صعود ۴۰ ساله انقلاب اسلامی که کتابی هم در این زمینه چاپ شد، دوستان ما تلاشی در این زمینه داشتند، مبنی بر انجام کار تحقیقی بر روی دانش آموزان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ که در یک اردوگاه حاضر بودند. ما در مورد مباحث پیشرفت خدمتشان می‌رسیدیم و جمع‌بندی‌هایی هم در این خصوص در وزارت علوم و آموزش و پرورش ارائه شد؛ آنچه احساس می‌شد این بود که عمده این دانش‌آموزان با دستاوردها و پیشرفت‌هایی که در کشور داریم، آشنایی ندارند و نگاهشان این است که پیشرفت چندانی در کشور رخ نداده است. با تبلیغات رسانه‌ای که بعضا انجام می‌شود، اینگونه تصور می‌کنند که در این حوزه دچار عقب‌گرد هستیم و مشکلات برجسته می‌شود. موفقیت‌ها تا جایی که می‌شود، سانسور می‌شود و در مورد آن صحبت نمی‌کنند. حتی ما رسانه‌ای‌ها در یک رودربایستی قرار گرفتیم و آن اینکه اگر به نکته‌ای که خوب و مفید است، اشاره کنیم، جانبداری تلقی می‌شود. در صورتی که ما حقیقت را می‌گوییم و در خیلی مجموعه‌ها و بعضا حتی رسانه‌های داخلی آن پیشرفت و موفقیت‌ها را برجسته نمی‌کنیم. موفقیتی که توسط خود آنها فتح شده است، نشان داده نمی‌شود.

خیرجو در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر با تاکید بر لزوم پرداختن به پیشرفت‌های کشور و راه‌اندازی سرویسی در سایت خبرگزاری دانشجویان ایران با این موضوع، چنین بیان کرد: به نظر می‌رسد ایسنا با عقبه‌ای که دارد و همچنین همکاری‌های خوبی که جهاددانشگاهی دارد، در این حوزه می‌تواند موثر واقع شود و امید را به جامعه تزریق کند و اینکه بخش‌های مختلف را تشویق کند که بیایند و به موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که در کشور وجود داشته، بیشتر بپردازند.

مدیرعامل ایسنا گفت: وقتی در جریان اخبار مجموعه‌های مختلف اعم از دولتی، خصوصی و نهادهای مختلف قرار می‌گیریم، شگفت‌زده می‌شویم اما در رسانه‌های ما چندان این اخبار دیده نمی‌شود و در حوزه تولید خبر دچار نواقصی هستیم. شاید به یک خبر بسنده کنیم و خیلی به محتوا عمیق نمی‌شویم؛ در حالی که یک دستاورد کوچک در دهه‌های قبل آنقدر برجسته می‌شود که بعضا یک عده از جوانان یا یک بخش از جامعه ما، فکر می‌کنند چه دستاوردی در آن دهه‌ها صورت گرفته است اما حالا اتفاقاتی را رقم نمی‌زنیم.

اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا برگزار شد

محمدمهدی خیرجو در بخش پایانی از سخنانش با اشاره به جشنواره «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» که به همت خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، تاکید کرد: ما در ایسنا در فرصت محدود یک ماهه فراخوانی را منتشر کردیم و آثار همکاران عزیزمان در ایسنا را به مناسبت روز خبرنگار جمع‌آوری کردیم که الحمدلله آثار خوبی هم به دست آمد. امیدواریم در سال آینده تعداد آثار به مراتب بیشتر هم باشد. به نظر می‌رسد این رویداد از کارویژه‌هایی باشد که در ایسنا دنبال خواهیم کرد. به همین منظور سرویس «پیشرفت» را به سایت ایسنا اضافه کردیم، تا مخاطبان در سراسر کشور در جریان پیشرفت‌های کشور در قالب این سرویس باشند.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه مرکز «نخستی‌سانان» توسط جهاد دانشگاهی تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: این مرکز بر روی مغز انسان تمرکز می‌کند. مرکزهای محدودی در جهان وجود دارند که در این خصوص فعالیت می‌کنند.

دکتر حسن مسلمی نائینی در رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» که عصر امروز، یکشنبه ۲۲ مرداد در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد، تصریح کرد: آیه «نون و قلم» در قرآن بیانگر جایگاه قلم و خبرنگار است‌.

وی با بیان اینکه دو خبرنگار در کاروان امام حسین (ع) حضور داشتند، اظهار کرد: اگر این افراد نبودند، ماجرای کربلا روایت نمی‌شد. حضرت زینب(س) و حضرت امام سجاد(ع) با موقعیت شناسی توانستند یزید را رسوا کنند و ظلم به اصحاب امام حسین(ع) را بازگو کردند. 

آغاز اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ۱۶ مرداد سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی بود، توضیح داد: زبان من در قبال دستاوردهای جهاد دانشگاهی قاصر است. مقام معظم رهبری همواره کارهای جهاد دانشگاهی را ستوده‌اند. من از شما، مدیران و بازنشستگان جهاد دانشگاهی برای کارهای بزرگ قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه یکی از ثمرات فرهنگی جهاد دانشگاهی را باید خبرگزاری دانشجویان ایران برشمرد، اظهار کرد: پیش از تشکیل ایسنا، ایرنا تنها خبرگزاری کشور بود. ایسنا از پرمخاطب‌ترین خبرگزاری‌های کشور است. از بدو تاسیس خبرگزاری تا به امروز، کارهای بزرگی در ایسنا شکل گرفته است. کار بزرگی که در این خبرگزاری شکل گرفه این است که این خبرگزاری دانشجویی است و سپس خبرنگاران حرفه‌ای تربیت کرده است. من می‌خواهم که ایسنا به همین نحو باقی بماند.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه استکبار جهانی و کشورهای اروپایی با شعار آزادی بیان و بی‌توجهی به حقوق دیگران به خود اجازه می‌دهدند که عده‌ای جیره‌خوار کتاب آسمانی مسلمانان را بسوزانند، گفت: خبرنگاران نقش پررنگی در این راه دارند و با حضور خود می‌توانند تاریخ‌سازی داشته باشند و این مساله را روشن و تبیین حقیقت کنند.

وی ادامه داد: دشمن پس از جنگ نظامی و ترور به جنگ شناختی و ترکیبی روی آورده است. خبرنگاران می‌توانند جهاد تبیین کنند و با ایجاد محیط امیدآفرین به مسؤولیت خود عمل کند. شهید بهشتی، معتقد است که انقلاب با افسردگی تضمین نمی‌شود، اما با نشاط و امید تضمین می‌شود. 

مسلمی با بیان اینکه امید و پیشرفت نسبت مستقیم دارند، افزود: اگر خواهان تمدن نوین اسلامی هستیم، باید به این مؤلفه‌ها توجه کنیم. ایمان، امید و اعتماد به جوانان مورد تاکید مقام معظم رهبری است و این موارد در شعار سال جهاد دانشگاهی لحاظ شده است. 

اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا

وی با بیان اینکه مرکز «نخستی‌سانان» به همت پژوهشگاه رویان توسط جهاد دانشگاهی تا پایان سال تاسیس می‌شود، اظهار کرد: این مرکز بر روی مغز انسان تمرکز می‌کند. مرکزهای محدودی در جهان وجود دارند که در این خصوص فعالیت می‌کنند. راه‌اندازی این مرکز سبب می‌شود که دانشمندان از دیگر کشورها به ایران بیایند و در این خصوص کار کنند. با احداث این مرکز نه تنها از مهاجرت جلوگیری می‌کنیم، بلکه دانشمندان دیگر کشورها را جذب می‌کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه خبرنگارانی در راه اطلاع‌رسانی جان خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: یاد شهید محمود صارمی را گرامی می‌دارم. ایسنا، ایکنا، سیناپرس و بازار کار به عنوان چهار خبرگزاری جهاد دانشگاهی هستند. خبرگزاری ایکنا به ۲۱ زبان زنده دنیا فعالیت قرآنی می‌کند. 

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» که به همت خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، با بیان اینکه عنوان روایت امید و پیشرفت برای این رویداد معنادار است، اظهار کرد: ما در رسانه هم مثل نبرد میدانی با دشمن روبه‌رو هستیم و از این جهت خبرنگاری جهادی سخن درستی است تا بتوانیم در این نبرد رسانه‌ای مقاومت کنیم و به تبیین پیشرفت‌های کشور مشغول باشیم. از این جهت در مسیر جهاد تبیین مورد نظر رهبری انقلاب حرکت می‌کنیم.

وی افزود: نظام اسلامی اگر این خبرنگاران و دوستان رسانه‌ای نبودند و در این راه از جان خود مایه نمی‌گذاشتند نمی‌توانست تا امروز ایستادگی کند و پیش رود؛ بنابراین اگر نقش رسانه‌ها را از نقش مدیران بیشتر ندانیم، نباید آن را کمتر ارزیابی کنیم.

اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با تاکید بر جایگاه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه و نقش خبرنگاران در این روند، اظهار کرد: اهالی رسانه به‌خوبی آگاه هستند که اگر یک خبر به صورت ناقض یا تحریف‌ شده منتشر شود، تاثیر منفی آن تا چه اندازه می‌تواند در ذهنیت مردم و افکار عمومی عمیق باشد.

وی تصریح کرد: امروز شاهدیم که دیگران در تلاش هستند با سیاه‌نمایی و پمپاژ یأس و ناامیدی هم جهانیان و هم افکار عمومی داخل را نسبت به آینده کشور بدبین کنند تا مانع سرمایه‌گذاری‌ و رشد اقتصادی کشور شوند، همانطور که شاهد بودیم هیاهو و جنجال سال گذشته چه تاثیری بر شاخص‌های اقتصادی گذاشت.

حسینی تاکید کرد: نمی‌خواهیم در زمینه اقداماتی که در کشور در حال انجام است، مبالغه‌ای صورت گیرد، اما گفته شود که چه اقداماتی در همین سال‌های اخیر در کشور رخ داده است. ما به هر دلیلی در دهه ۹۰ رشد اقتصادی ناچیزی داشتیم و نرخ تورم تا نزدیک ۶۰ درصد هم رسید.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری یادآور شد: در دهه ۹۰ رشد نقدینگی، رشد پایه پولی و کسری بودجه و کمبود کالاهای اساسی را تجربه کردیم، اما دولت سیزدهم وقتی آغاز به کار کرد با تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی کوشید آن شرایط را تغییر دهد و به بهبود وضعیت کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه امروز دولت بااخلاص و باایمان و جهادگرانه عمل می‌کند، اظهار کرد: در سال اول دولت دائما شاهد برگزاری تجمعات اقشار مختلف از کارگران تا معلمان بودیم که مشکلات فراوانی داشتند و مطالبه رسیدگی می‌کردند. این امور در دولت پیگیری شد و بعد از آن نیز با نهایی‌کردن پروژه‌های نیمه‌تمام فراوانی در کشور مواجه بودیم که از سال‌ها قبل برجای مانده بود و دولت همت خود را بر اتمام آن‌ها قرار داد.

حسینی یادآور شد: اقدام به انجام سفرهای استانی منشاء خیر و برکت است و ادامه خواهد یافت تا یکی بعد از دیگری مشکلات شهرهای مختلف از جمله در امر آب رسانی و سایر مسائل حل و رفع شوند.

اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا برگزار شد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر اطلاع‌رسانی درباره این اقدامات دولت درست انجام نشود دیگران روایت مخدوش خود را از آن ارائه می‌کنند، گفت: دولت اهل توقف در یک نقطه نیست و به پیشرفت و پیشروی در امور مختلف فکر می‌کند. راهکارهایی برای برون‌رفت از مشکلات از جمله پیگیری خودکفایی در تولید برخی محصولات کشاورزی و حتی در سیاست خارجی که غربی‌ها در آن به دنبال در انزوا قرار دادن ایران بودند و برخی هم در داخل می‌گفتند شما زبان دنیا را بلد نیستید، اما دیدیم که رئیس‌جمهوری درهمین مدت دو ساله به ۱۷ کشور دنیا سفر کرد و اقدامات عملی برای ارتقای روابط در دستور کار قرار گفت.

وی ادامه داد: امروز ما با کشورهای جهان از آسیا و آفریقا تا منطقه در ارتباط هستیم و همه این ارتباطات با تبعات اقتصادی همراه است به طوری که بازار وسیعی به روی محصولات ما و شرکت‌های دانش‌بنیان‌مان گشوده شده است.

حسینی یادآور شد: کارهای خوبی در سطح کشور و در استان‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون در حال انجام است. در سیاست خارجی هم آشکار است که اقدامات ما چگونه پیش می‌رود. اگر در آلبانی اتفاقاتی می‌افتد این امر با فعل و انفعالاتی رخ داده و یک‌باره نبوده است. اگر می‌بینیم که گشایش‌هایی در ارزآوری انجام شده با برنامه‌ریزی دولت بوده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: در موضوع فرار مالیاتی، سالیان طولانی افرادی که درآمد سرشاری داشتند اما مالیات نمی‌دادند در کشور وجود داشت که این افراد شناسایی شدند و امروز منابع ناشی از دریافت مالیات برای پیشبرد امور مختلف کشور به کار گرفته می‌شود.

حسینی با اشاره به توجه دولت به سازمان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی پروژه‌های متعددی را آغاز کرده است. یک طرح، پروژه اولین شهر معدنی با هدف توسعه ذخایر هماتیت است، طرح دوم توسعه آزمایشگاه پلاسمای خون و طرح سوم نیز
توسعه فناوری شکاف هیدرولیک برای افزایش برداشت از منابع نفت و گاز کشور است که از جمله مهمترین پروژه‌ها در دستور کار جهاد دانشگاهی با حمایت دولت به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: دولت از هر طرح و ایده خلاقانه که جلوی خام‌فروشی و اتکای ما به خارج از کشور را بگیرد حمایت می‌کند. دولت معتقد است نیروهای حزب‌اللهی، متدین و متخصص باید حمایت شوند و در پیشبرد امور نقش فعال داشته باشند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید بر پذیرش نقد منصفانه و مشفقانه در دولت، تصریح کرد: نقد این‌چنینی یک دستور و فرمان دینی است. اما این کار با تخریب و سیاه‌نمایی متفاوت است. نباید حق و باطل را درهم آمیخت تا تشخیص روشنایی از ظلمت برای مردم دشوار شود.

بر اساس این گزارش، رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» با تجلیل از خبرنگاران جهادی نیز همراه بود و در جریان آن از برگزیده‌های جشنواره‌ای به همین نام تجلیل و جوایزی به آنها اهدا شد.

از میان تعداد آثار ارسالی که شامل ۱۸۷ اثر می‌شود، ۹۳ اثر از دفتر ایسنای تهران و ۷۶ اثر به دفاتر و مناطق ایسنا اختصاص داشت. همچنین ۱۸ اثر مربوط به رسانه‌های دیگر و آزاد بوده است. 

ضمن اینکه از میان آثار شرکت‌کننده با موضوع پیشرفت، ۱۴۳ اثر متنی (در قالب خبر، مصاحبه، گزارش و یادداشت)، ۱۳ متن ترجمه و ۳۱ اثر تصویری بوده است. که در نهایت ۶ اثر شایسته تقدیر و یک اثر به عنوان اثر منتخب معرفی شد.

در این مراسم همچنین متن بیانیه هیات داوران به شرح زیر قرائت شد:

«به نام خداوند لوح و قلم؛ حقیقت‌نگار وجود و عدم
همکاران گرامی؛ مهمانان محترم
پروندۀ نخستین جشنوارۀ «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» با شناختن برگزیدگان خود بسته شد؛ گرچه روایت مسیر پرپیچ و خم روزنامه‌نگاری همچنان پابرجاست و ما نیز چون عنوان جشنواره، امید داریم که «نباشد» که نور امید و حقیقت‌جویی در دل‌ها خاموش شود و «باشد» که روزنامه‌نگاران «پاینده و مقتدر» به عنوان حاملان مشعل آگاهی در این راه گرامی داشته شوند.
و اما جشنوارۀ حاضر با تأکید بر اهمیت موضوع امید، به‌عنوان یکی از درون‌مایه‌های اصلی روزنامه‌نگاری، و نیز پیشرفت و مقولۀ روزنامه‌نگاری توسعه، با هدف بررسی وضعیت این مقوله در اخبار، و نیز آسیب‌شناسی کمی و کیفی این موضوع، با عنایت ویژه به پتانسیل‌های کثیری که در سراسر ایران عزیز وجود دارد، برگزار شد؛ گرچه ضیق زمانی و محدودیتی که عنوان جشنواره به شکل طبیعی ایجاد می‌کرد، موجب شد تعداد آثار رسیده، به‌ویژه در بخش چند رسانه‌ای، کمتر از ظرفیت‌های وسیع موجود باشد.
سرانجام، آثار ارسالی در دو مرحله و با در نظر گرفتن تطبیق موضوعی با شعار رویداد، رعایت اصول و مبانی خبرنویسی و خبرنگاری و نیز دستور زبان فارسی و آئین نگارش، کیفیت پرداخت به موضوع و سبک و نحوۀ ارائه مطلب مورد بررسی قرار گرفتند.
هیئت داوران جشنواره، فروتنانه و  با سپاس فراوان از روزنامه‌نگارانی که با وجود فرصت کوتاه از آغاز کار تا زمان انتخاب آثار، لطف خود را شامل حال اهالی ایسنا داشته و آثارشان را ارسال کردند، تلاش نمودند به اصول اخلاقی و مسئولیت‌های حرفه‌ای خود پاینده بوده و با رعایت انصاف و بی‌طرفی، در دو بخش متنی و تصویری، هفت اثر را به عنوان آثار «منتخب و شایسته تقدیر» از میان ۱۸۷ اثر ارسالی برگزینند.
همچنین، تاکید می‌شود:
همان‌گونه که در بسیاری از جشنواره‌ها و مناسبت‌های مشابه گرد هم آمده‌ایم تا بیشتر از هر چیز، آرمان و راه‌مان را مرور نموده و بنگریم در کجای مسیر ایستاده‌ایم، این بار نیز آنچه در نهایت معرفی می‌شود، به‌ویژه با زمان اندکی که در اختیار بود، معرف همۀ آثار و توان روزنامه‌نگاران نیست؛ نیز «مشت»‌های رسیده و منتخب، نمونۀ «خروار»ها نیست و نخواهد بود؛ چنان‌که در بین آثار رسیده، دستاوردهای ارزشمند بسیاری وجود داشت که به دلیل همسو نبودن با عنوان جشنواره، ناگزیر به کنار گذاشتن آن‌ها شدیم. امید که برای ایجاد زمینۀ حضور بیشتر همکاران جشنواره‌ای با گسترۀ موضوعی وسیع‌تر برپا شود.
در ادامه به استحضار می‌رساند:
هیات داوران در وهلۀ نخست، آثار برگزیده را ذیل عنوان « شایسته تقدیر»  شناسایی کردند اما در نهایت با توجه به شعار جشنواره، تصمیم اکثریت بر این شد که با وجود برخی نقص‌های حرفه‌ای که عمدتاً ناظر بر تنظیم و نحوۀ ارائۀ مطالب بود (چنان‌که بعضاً سوژه‌های در خوری انتخاب شده اما در بخش پردازش دچار کاستی‌هایی شدند) « حفظ انگیزه خلاقه و امید» را در روزنامه‌نگاران محترم، در اولویت قرار داده و دست‌ کم یک اثر را «منتخب» اعلام کنند.
بنابراین، از این فرصت استفاده کرده و به طور ویژه بر ارتقای شاخص‌های حرفه‌ای، به‌ویژه در بخش آثار چندرسانه‌ای، با توجه به اهمیت این فرم در روزنامه‌نگاری امروز، تاکید می‌شود.
در عین حال، آسیب‌شناسی جشنوارۀ حاضر در دبیرخانه آن می‌تواند الگویی برای برگزاری رویدادهای مشابه با گستره و تنوع بیشتر باشد. از این رو، پیشنهاد می‌شود، دبیرخانه نظرات جامعۀ هدف شرکت‌کننده را دریافت و برای رویدادهای آتی استفاده کند.
در پایان، سپاس از انبوه اعتمادها و پوزش برای تمامی قصورها، و با امید به روزهایی روشن‌تر برای روزنامه‌نگاریِ ایران.»

آغاز اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا

بر این اساس اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

اثر منتخب: گزارش «داستان نزول و صعود غول صنعتی خاورمیانه: واگن پارس در آستانه یک رکوردزنی تاریخی/کارگران به شدت مشغول کارند»/ آذر اسفندیاری / دفتر ایسنای استان مرکزی معرفی شد.

در بخش آثار مکتوب شایسته تقدیر:

ـ گزارش «انجماد یک رویا در دمای منفی ۱۹۶ درجه» از پریسا سیدیان  
ـ مصاحبه با مهسا جاور؛ مادری که برای زندگی و دخترش می‌جنگد از آتنا خلیلی

در بخش ویدئو و عکس شایسته تقدیر:

ـ ویدیو سه قسمتی «قربانی کردن تنها تالاب زنده قم» از «احمد ظهرابی» از دفتر قم

ـ ویدئو سه قسمتی «استقرار یگان‌های زرهی نیرهای زمین ارتش، رزمایش اقتدار ۱۴۰۱» از اسماعیل گلرخ

ـ ویدئو «دامن طلایی لرستان» از ترانه بازداری از دفتر لرستان

ـ گزارش تصویری «گردش چرخ تولید در استان یزد» از  محمدمسعود زارع از دفتر  استان یزد

همزمان با برپایی رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» و در مراسمی که با هدف تجلیل از خبرنگاران جهادی برگزار شد، از سرویس خبری «پیشرفت» در سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با حضور سیدمحمد حسینی (معاون پارلمانی رییس‌جمهور)، سپهر خلجی (رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت)، حسن مسلمی نائینی(رییس جهاد دانشگاهی) و محمدمهدی خیرجو (مدیرعامل ایسنا) رونمایی شد.

اختتامیه رویداد «جهاد رسانه‌ای؛ روایت امید و پیشرفت» ایسنا برگزار شد

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا