آشنایی با شغل خبرنگاری

خبرنگار شخصی است که با استفاده از منبع های خبری موثق، گزارش های تصویری، مکتوب و صوتی تهیه می کند و در اختیار مردم قرار می دهد. هم چنین می تواند برای تلویزیون، روزنامه و رادیو از راه دور گزارش تهیه کند.

خبرنگار در واقع با گردآوری و تحلیل واقعیت های مهم با استفاده از تحقیق و مصاحبه گزارش هایی تهیه آماده می کند و در رسانه های مختلف منتشر می کند.

خبرنگار باید شخصی خوش ذوق و با استعداد در زمینه گردآوری اطلاعات و بدست آوردن خبرهای مهم باشد. هم چنین از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو و تلویزیون اقدام به ارائه خبرهای جمع آوری شده می کند.

خبرنگار باید سلیقه مخاطب خود را بشناسد و بتواند خبر را به صورت جذاب و حساس البته بدون تغییر و تحریف در آن به مخاطب برساند. هر چقدر شناخت خبرنگار نسبت به مخاطبان خود بیشتر باشد می تواند موفقیت بیشتری در نوع رساندن خبر داشته باشد. وی باید از استعداد در خلاقیت برخوردار باشد تا بتواند در لحن خود متناسب با خبر تغییر ایجاد کند.

2. وظایف خبرنگار

یک خبر نگار باید حتما وقت شناس باشد و بتواند در زمان دقیق در محل حادثه حاضر شود. مهارت در برقراری ارتباط با افراد مختلف را داشته باشد تا بتواند به صورت حضوری ارتباط برقرار کند و خبر های دقیق و درست را تهیه کند. علاوه براین باید خبرهای خود را اولویت بندی کند.

در کنفرانس ها و رویداد های مهم شرکت کند و با دریافت بروزترین اطلاعات خبر تهیه کند. این افراد با استفاده از مصاحبه ها و صحبت های ضبط شده، یادداشت برداری ها و خلاصه نویسی ها به تهیه گزارش های جلسات می پردازند. با پیگیری و دنبال کردن حادثه های جدید برای مخاطبان خود خبر خوب تولید کند.

3. مهارتها و توانایی شغل خبرنگار

یک خبرنگار برای موفق بودن در کار خود لازم است مهارتها و توانایی هایی داشته باشد اگر شما جزء افرادی هستید که به شغل خبرنگاری علاقه دارید می توانید بررسی کنید که آیا دارای این توانایی ها هستید یا خیر. اگر شما به عنوان یک خبرنگار فعالیت می کنید می توایند با بررسی این مهارتها آنها را در خودتان تقویت کنید. ما در ادامه به مهارتها و توانایی های لازم می پردازیم.

دارای مهارت ارتباط برقرار کردن

توانایی حل مسئله

دارای روحیه خستگی ناپذیر در پروژه های طولانی مدت

مهارت نوشتاری و گفتاری به منظور تهیه خبر و بیان آن

شفافیت در گفتار و نوشتار در زمان منتشر کردن خبر

دقت به جزئیات و توانایی درک آنها

سلامت جسمانی و سیستم تنفسی سالم

دارای بیانی جذاب و صدای زیبا

توانایی بداهه گویی

توانایی گفتگوی مناسب و پرسیدن سوال های خوب

مهارت گوش دادن

توانایی نوشتاری شفاف و واضح

4. سختی های شغل خبرنگار

این روزها خبرنگاری جز مشاغل پر خطر محسوب می شود. خبرنگاری زیرگروه های شغلی بسیاری دارد مانند گزارشگر رادیویی و تلویزیونی، روزنامه نگاران، دبیران و تصویر برداران. خبرنگاری جز مشاغل پر استرس است اما در عین حال شغلی جذاب برای علاقه مندان این حوزه می باشد.

در واقع شغل خبرنگاری به بررسی مشکلات جامعه می پردازد و در آن زمینه گزارشی تهیه می کند. گاهی به بررسی واقعیت های تلخ جامعه می پردازد و مسائل و نیاز های جامعه را بررسی کند و در واقع رابطی بین مسئولین و مردم است.

این افراد خود را در قبال خبرهای منتشر شده مسئول می دانند و دقت و توجه داشتن در این شغل مورد نیاز می باشد. در واقع هیچ کدام از اقشار جامعه نمی توانند صدای مرم را به گوش مسئولین برسانند یا مردم را از خبرها و اتفاقات پیش آمده در دنیا با خبر کنند.

5. تحصیلات مورد نیاز شغل خبرنگار

افراد علاقه مند به شغل خبرنگار باید در رشته علوم ارتباطی یا رشته خبرنگاری که در دانشگاه های سراسر کشور وجود دارد تحصیل کنند. برخی از آموزشگاه ها دوره های مختص خبرنگاری مانند فن بیان و… را ارائه می دهند که می توان در زمینه خبرنگاری کسب مهارت کرد.

این نکته حائز اهمیت است که در سراسر دنیا در شغل خبر نگاری رقابت تنگانگی وجود دارد. افراد علاقه مند می توانند از یک روزنامه های شبکه های محلی و یا داشتن حساب کاربری در شبکه های اجتماعی فعالیت خود را آغاز کنند و با کسب تجربه به درجه های بهتر برسند.

6. افراد مناسب شغل خبرنگار

افرادی مناسب شغل خبرنگاری هستند که از جستجو و پیگیر بودن هیچ گاه خسته نمی شوند و ذاتا افرادی جستجوگر و پرسشگر هستند. افرادی که تمایل زیادی به کشف حقیقت دارند و برای رسیدن به منبع اصلی خبر تلاش می کنند می توانند افرادی موفق باشند.

شخصت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند یا قصد کار کردن دارند باید خجالتی نباشند و تا رسیدن به هدف عقب نشینی نکنند در واقع پشتکار داشتن از خصوصیات واجب و لازم است. افرادی که در این شغل وارد می شوند باید علاقه داشته باشند زیرا این کار سختی هایی دارد که امکان دارد افراد بدون علاقه را خسته و ناامید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا