آستان قدس مسئول محرومیت‌زدایی نیست


ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت : آستان قدس مسئول نیست. در احکام مقام معظم رهبری هیچ جایی واژه محرومیت‌زدایی به کار برده نشده است.

حجت‌الاسلام احمد مروی ۱۹ مرداد ماه در نشست گرامیداشت که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: باید توجه داشت ساخت خانه برای بی‌خانمان‌ها وظیفه آستان قدس نیست. چرا چیزی را بگوییم که نمی‌توانیم عمل کنیم؟ دولت مسئول محرومیت‌زدایی است نه آستان قدس رضوی. در مورد مساله رسیدگی به نیازمندان و با مقام معظم رهبری صحبت کرده‌ام و ایشان هم فرمود «در مناطقی که آستان قدس رضوی موقوفه دارد، بخشی از درآمد موقوفه که با بخشنامه آن سازگار است، برای فقرای منطقه هزینه شود».

وی بیان کرد: اگر امکانات در اختیار باشد، تمام فقرای عالم را می‌پذیریم اما باید امکانات را بسنجیم و توقع بی‌جا ایجاد نکنیم. در این سال‌ها ظرفیت زائرسرا و زائرشهر آستان را ۲ برابر کرده‌ایم اما نمی‌توانیم به تمام زائران جا بدهیم. در حال حاضر امکان اسکان در حرم مطهر فراهم شده ولی همین موضوع هم مشکلاتی ایجاد کرده است.

مروی عنوان کرد: موضوع دیگر محوریت آستان قدس رضوی در حوزه مدیریت شهری است. نوروز هر سال جلساتی با محوریت آستان قدس رضوی در این زمینه برگزار شده است. به عقیده بنده مسئولان در حد توان خویش تلاش می‌کنند و مشتاقند زائر سفر مطلوب و آرامی به مشهد داشته باشد. از همین رو باید بیشتر تلاش کنیم و به سمت جلب رضایت حداکثری زائران گام برداریم.

تولیت آستان قدس رضوی با گرامیداشت مناسبت روز تصریح کرد: اگر به معنای واقعی کلمه بخواهیم روزی را به عنوان روز خبرنگار اعلام کنیم، هر روز روز خبرنگار است. حالا روز خاصی را به خبرنگار اختصاص دادند که از این طریق بتوانیم به تبیین رسالت، آسیب‌ها، آفت‌ها و تاثیرات مثبت پیشه خبرنگاری بپردازیم و جهت رشد رسالت خبرنگاری صحبت کنیم و گام برداریم.

وی افزود: در این چند سال به علت شرایط بهداشتی و محدودیت‌های اجتماعی این گردهمایی‌ها برگزار نشد. با بهتر شدن شرایط بهداشتی امید است بتوانیم جلسات متعدد و مکرر و نه صرفا تشریفاتی و کلیشه‌ای بلکه کاری و فعال را که هم برای آستان قدس رضوی و هم برای مفید باشد، برگزار کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: قلم به عنوان یکی از مولفه‌های تبیین سخن به حساب می‌آید. با قلم، علم و دانش است که جامعه هدایت می‌شود. معجزه پیامبر(ص) نیز مرتبط با قلم است زیرا قلم ماندگار است. معجزه پیامبران دیگر برای عصر خودشان ارزشمند است اما پیامبر اسلام(ص) معجزه‌ای آورد که برای همه اعصار و انسان‌ها تا روز قیامت کارآمد خواهد بود و آن قلم است. از همین رو است که قرآن ماندگار شده است.

آستان قدس رضوی در کار ‌ای قوی نیست

مروی در پاسخ به این سوال که خدمات آستان قدس رضوی به حرم مطهر محدود شده، گفت: این سخن صحیحی نیست. از جایی که آستان قدس رضوی در حوزه اطلاع‌رسانی قوی نیست، نتوانستیم فعالیت‌های اجتماعی را که به برکت امام رضا(ع) و تحت نام مبارکشان صورت گرفته است، به جامعه منتقل کنیم.

وی بیان کرد: با تمام تلاش‌هایی که در این راستا انجام شده، هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم. نتیجه چنین شرایطی این می‌شود که یک عضو فعال رسانه‌ای از فعالیت‌های آستان خبر ندارد. در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌هایی که در سطح شهر و کشور انجام می‌دهیم، رسانه‌ای نشده است.

وی ادامه داد: اینجا همه چیز برای امام رضا(ع) است و همه چیز باید با نام آستان قدس رضوی رسانه‌ای شود نه یک شخص. این کار نوعی ترویج و نشر معارف دین و خدمت‌گذاری برای امام رضا(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: فعالیت‌های ما بر اساس امکانات ماست. اینکه در مشهد با وجود مرقد شریف نباید فقیری باشد، سخن زیبایی است اما آستان تا این اندازه امکانات ندارد که تمام فقرا را بتواند تحت پوشش خویش گیرد. مگر ما چه قدر امکانات داریم؟

وی بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «نون و القلم و ما یسترون» خدا در این آیه سه قسم می‌خورد؛ قسم به نون، قسم به قلم و قسم به آن‌چه با قلم نوشته می‌شود. همیشه خداوند برای بیان مطالب مهم در قرآن به مخلوقات و پدیده‌هایی که از نظر خدا بزرگ و محترم است، قسم می‌خورد.

مروی گفت: خدا قسم به قلم می‌خورد که متناسب با شخصیت پیامبر اکرم(ص) است. خود قسم هم باید متناسب با موضوع باشد. در واقع پروردگار برای اثبات حقانیت پیامبر(ص) به قلمی سوگند می‌خورد که بزرگ است. خداوند برای بیان عظمت پیامبر(ص) و دور کردن ایشان از دشنام دشمنان باید به مقدس‌ترین پدیده قسم بخورد. اینجاست که ارزش قلم مشخص می‌شود.

مصداقی از حقانیت قلم

مروی ادامه داد: بهترین مصداق اهمیت قلم ماجرای عاشوراست. تا قبل از شهادت امام حسین(ع) همه چیز به نفع یزید بود. آن زمان هم ‌رسانه فعال بود و هم افکار عمومی اهمیت داشت. در واقعه عاشورا تاریخ‌نویس و وقایع‌نگار در سپاه عمر سعد حضور داشت تا وقایع را به نفع خودشان بنویسند اما بعد از جریان اسارت حضرت زینب(س) رسانه به میدان آمد و خود حضرت به همراه امام سجاد(ع) به عنوان رسانه به میدان آمدند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: پس از عاشورا کسانی که جماعت توابین را تشکیل می‌دادند، زمان عاشورا در کوفه بودند اما اینکه چگونه نظر این جماعت تغییر یافت، باید علت موضوع را در رسانه جستجو کرد. ثاثیر این رسانه کار خون امام حسین(ع) را تمام کرد. سلیمان صرد خزائی علی‌رغم دعوت از امام در کربلا حضور نیافت. علت این موضوع ترس از جان نبود بلکه مساله اصلی اینجاست که برای وی ماجرای سفر امام حسین(ع) به کوفه تبیین نشده بود و این‌ها نتوانستند مساله را به درستی تشخیص بدهند.

وی تصریح کرد: خطبه‌های زینب(س) و امام سجاد(ع) بود که بیدارشان کرد. اگر آن خطبه‌ها و افشاگری‌ها نبود، توابین و جریان مختار شکل نمی‌گرفت و جریان افکار عمومی به نفع امام حسین(ع) تغییر نمی‌یافت. درآن شرایط چنان خطبه امام سجاد(ع) موثر افتاد که نظر بسیاری از افراد جامعه تغییر کرد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: قلم به عنوان نماد آگاهی‌بخشی به جامعه، تبیین و روشنگری به حساب می‌آید. در آن عصر کسی اهل بیت(ع) را نمی‌شناخت و اهل بیت(ع) غریب بودند. شناخت کنونی نتیجه ده‌ها سال کار است.  با قلم حضرت زینب(س) و خطبه‌های امام سجاد(ع) نقشه‌های یزید نقش بر آب شد. این تاثیر قلم، تبیین و روشنگری است. امروز نیز خبرنگاران و رسانه‌ها این وظیفه را بر دوش دارند.

مردم طالب حقند

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: فعالیت ژورنالیستی حول ۲ رویه می‌چرخد. نخست اینکه باید بدانیم مردم طالب خبر هستند. طالب خبر بودن فطرت انسان است و تمایل به دانستن و خبر گرفتن در همه مخلوقات وجود دارد. همین حس کنجکاوی انسان‌هاست که ترغیبشان می‌کند بپرسند و علل وقایع و حوادث را بدانند.

وی افزود: رویه دوم بر عهده خبرنگار است. کار خبرنگار این است که بتواند غریزه دانستن را اقناع و اشباع کند. امروز اگر مردم به رسانه‌ای اعتماد ندارند، این موضوع به معنای از دست دادن فطرتشان نیست بلکه دنبال رسانه‌ای دیگر رفته‌اند. باید توجه داشت روشنگری، تبیین مسائل و ایجاد امید کار خبرنگار است. مقام معظم رهبری نیز بر ایجاد امید در جامعه بسیار تاکید دارند. نباید از یاد برد که بین نقد کردن و ایجاد امید یک فضای قابل تبیین و خط‌کشی شده است که می‌توان هر ۲ را با یکدیگر جمع کرد.  

نبود نقد و امید عامل مرگ جامعه است

وی ادامه داد: اگر نقد در جامعه‌ای نباشد آن حکومت، حکومت مردگان است نه زندگان. جامعه بدون نقد مرده است و جامعه‌ای که امید ندارد هم مرگی تدریجی را طی می‌کند و نهایت هر ۲ نابودی است. دشمن امروز روی ناامید کردن مردم خصوصا نسل جوان، دانش‌آموختگان و نخبگان سرمایه‌گذاری کرده و تا حدودی موفق هم بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: دشمن از نقاط قوت ما با زیرکی به ضررمان استفاده می‌کند. دشمنی که در حوزه رسانه زیاد کار کرده و پایبند اصول اخلاقی نیست، نقاط قوت ما را تبدیل به پاشنه آشیل‌مان کرده است. مثلا امروز در حوزه‌های نظامی، موشکی و هسته‌ای پیشرفت داشتیم اما دشمن همین‌ موارد را تبدیل به پاشته آشیل‌مان کرده است.

وی افزود: این کار رسانه است که با منطق و استدلال و نه شعار و هیجان در مقابل چنین جریانی بایستد. در برخی از موقعیت‌ها هیجان کار می‌کند اما ممکن است مانند سیل ویرانگر هم باشد. خبرنگار باید پشتوانه معنوی جامعه را تقویت کند که این وظیفه سنگینی است. باید توجه داشت حرفه‌ خبرنگاری و روزنامه‌نگاری رسالت الهی و انسانی است نه فقط یک حرفه یا شغل.

قلم مقدس است

مروی با بیان اینکه قلم مقدس است، عنوان کرد: از همه مهم‌تر در فعالیت رسانه‌ای باید باید رضای خدا را در نظر گرفت. روز قیامت باید درباره آنچه می‌نویسیم، پاسخ دهیم. رسانه‌ها دقت کنند بیخود کسی را بزرگ یا تحقیر نکنند و بی‌جهت آبروی کسی را نبرند. حب و بغض‌های شخصی و جناحی نباید روی قلم مقدس موثر باشد.

وی افزود: قلم را پاکیزه نگه دارید چرا که خدا به آن قسم خورده است. دین و دیانتتان را به میدان بیاورید. قرآن می‌فرماید «حتی با دشمنتان پا را از مسیر انصاف و عدالت بیرون نگذارید»، با دشمنتان هم از موضع انصاف رفتار کنید. این‌ها کار ما و رسالتمان را سنگین می‌کند.

مروی تصریح کرد: ما در آستان قدس رضوی امیدواریم که همکاری مستمر، فعال و پویایی با رسانه‌ها داشته باشیم. هیچ چیز نباید مانع این همکاری شود. آستان قدس رضوی هم به رسانه‌های استان و به حضور اهالی رسانه در حرم نیاز دارد. نگاه و دیدگاه شما ممکن است مشکلاتی را ببنید که ما نبینیم.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: ما اینجا خادم زائریم. حرم متعلق به همه مردم است؛ بنابراین از شما درخواست می‌کنم هر انتقاد و پیشنهادی در جهت رفع نواقص یا معرفت‌افزایی دارید، به آستان قدس رضوی منتقل کنید. ما از همه این‌ها استقبال می‌کنیم. ‌

خبرنگار باید ذائقه مردم را هدایت کند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: شهر امام رضا(ع) باید همه چیزش امام رضایی باشد؛ از همین رو رسانه‌ این شهر نیز باید امام رضایی باشد؛ یعنی رسانه‌ای که اخلاق، انصاف، دیانت، وجدان و خدا را در نظر بگیرد. ما باید الگو باشیم. در کار ژورنالیست امام رضایی باید صداقت، ایمان و پاکیزگی اخلاق دیده شود.

مروی بیان کرد: در کار ژورنالیستی خبرنگار باید ذائقه مخاطب را هدایت کند. اگر خبرنگار به دنبال ذائقه مخاطب باشد، نقش هدایتگری ندارد. اگر به این حرفه به عنوان رسالت نگاه می‌کنیم، یعنی باید بتوانیم مردم را هدایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت ژورنالیستی نیز می‌تواند بدون پیرایه و ضعف باشد، بیان کرد: رسانه‌ها باید مطالبات زائران را دنبال کنند. از همین رو باید نقد منطقی بنویسند و درباره امکاناتی که دولت و مسئولان موظفند در اختیار مردم بگذارند، صحبت نمایند. از طرف دیگر رسانه باید مردم را نیز نقد کند.

مروی در خصوص محوریت حرم در مدیریت شهری و مشهد گفت: این موضوع را باید خبرنگاران مطالبه کنند. با نگاهی به نقشه مشهد در می‌یابیم که حرم در حاشیه قرار گرفته است. اگر همینطور پیش برود، شاهد شکل‌گیری یک مشهد قدیم و جدید خواهیم بود. مشهدی که در اصل به خاطر حرم مطهر شکل گرفته، حالا جدا از حرم رشد می‌کند.

وی گفت: در قدیم مشهد را ارض اقدس می‌گفتند. باید روی چنین عبارات و تعابیری کار کرد و این واژه‌ها را بیان نمود. مشهد توریست ندارد، زائر دارد. زمانی که حرم مطهر تعطیل بود، چه تعداد زائر به مشهد آمد؟ مردم به مکان‌های دیگر سفر می‌کردند اما چرا مشهد نیامدند؟ در مشهد همه جا تعطیل شد زیرا حرم تعطیل شد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا