نکاتی درباره‌ی پژوهش در ارتباطات و دیپلماسی رسانه


ایسنا/اصفهان دو عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات، در وبینار تخصصی «روابط عمومی و رسانه» درباره‌ی پژوهش در ارتباطات و دیپلماسی رسانه، توضیحاتی را بیان کردند.

افسانه مظفری، دانشیار و عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات تهران در وبینار تخصصی روابط عمومی و رسانه که امروز (چهارشنبه_۲۹ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، با تأکید بر لزوم انجام پژوهش در ارتباطات گفت: جامعه‌ی اطلاعاتی جامعه‌ای است که دانش و فناوری‌های مرتبط را برای سرعت بخشی به توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی به کار می‌برد و یکی از ستون‌های جامعه اطلاعاتی ایجاد و گسترش سیستم‌های ارتباطی دوربرد کارآمد با ظرفیت بالاست که از همه‌ی نقاط دنیا قابل‌دسترس باشد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: جوامعی که به‌موقع و با سرعت، اطلاعات موردنیاز خود را تهیه و تجزیه کرده و از نتایج آن به‌درستی بهره گرفته‌اند، همواره موفق‌تر از دیگران بوده و دیگر انسان‌ها و جوامع را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند.

مظفری یادآور شد که تنوع، تکامل و دگرگونی ابعاد ارتباطات و رسانه‌های اطلاعاتی، پژوهشگران را با حجم گسترده‌ای از انواع اطلاعات روبرو ساخته و در رویکرد آن‌ها به اطلاعات، تأثیر شگرفی گذاشته است.

وی افزود: با تعمق در دنیای کنونی اطلاعات، کاربرد فناوری‌های جدید که جایگاه فوق‌العاده‌ای در خدمات جامعه پیدا کرده و انقلابی در انتقال، ذخیره، و بازیابی اطلاعات به وجود آورده‌اند، اجتناب‌ناپذیر است.

عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات تهران پژوهش را مطالعه‌ی آگاهانه، برنامه‌ریزی‌شده و روشمند به هنگام رویارویی با مسئله‌ای پیچیده و مبهم به قصد ایجاد وضوح و رفع پیچیدگی و ابهام از آن مسئله تعریف کرد و گفت: تحقیق و پژوهش به مجموعه فعالیت‌های بدیع، خلاق، نوآورانه، نظام‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده‌ای گفته می‌شود که به‌طورکلی با هدف و در جهت گسترش شناخت مرزهای علمی و کاربرد این دانش برای بهبود زندگی و به‌طور خلاصه در جهت نوآوری و ایجاد فراورده‌ها، فرایندها، وسایل و ابزار، نظام‌ها، خدمات و روش‌های جدید که در پایان منجر به رشد و توسعه می‌شود، صورت پذیرد.

وی، پژوهش را بحث و گفت‌وگو در زمینه‌ی فرایند علم در معارف بشری دانست و اظهار کرد: آنچه در همه‌ی تعاریف فوق مشترک است، سه ویژگی است که فرایندی بودن پژوهش، نظم و استمرار در انجام فعالیت و هدف نهایی که کشف حقیقت با افزایش آگاهی است را شامل می‌شود.

مظفری، با اشاره به اینکه ویژگی سوم به‌خوبی هدف غایی هر فعالیت پژوهشی و جهت آن را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: پژوهش با هدف کشف حقیقت صورت پذیرد و درصورتی‌که این هدف تحقق نیابد، کار پژوهشی ابتر است.

عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات تهران در پاسخ به این سؤال که اهمیت و ضرورت پژوهش در چیست؟ توضیح داد: نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه صنایع کشاورزی، خدمات و … به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد؛ در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه‌ی پایدار در هر کشور به شمار می‌آید.

وی افزود: اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود و همه‌ی آنچه به‌عنوان پیشرفت علوم در دوره‌های گوناگون تاریخ می‌شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته‌اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت‌های پژوهشی آنان بوده است.

مظفری، پژوهش خوب را پژوهشی دانست که هدفمند است و به حل مشکلات در جامعه کمک می‌کند، دارای یک چارچوب مشخص است، بی‌طرفانه است، اعتبار دارد و قابل‌اطمینان است، قابلیت تعمیم به جمع را دارد، شفاف است و می‌توان آن را مختصر کرد، امکان‌پذیر است و قابلیت کنترل دارد و اخلاق علمی در آن رعایت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، فائزه تقی‌پور، دانشیار و مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان نیز با برشمردن انواع دیپلماسی که شامل دیپلماسی رسانه، دیپلماسی سایبر، دیپلماسی مجازی، دیپلماسی فوری و دیپلماسی زمان واقعی می‌شد، گفت: فضای مجازی به‌طور عام و شهر مجازی به‌طور خاص، از یک منطق و زبان خاص برخوردارند. منطق عام شهر مجازی به منطق شکل‌گیری فضای مجازی بازمی‌گردد و به‌نوعی فلسفه‌ی شکل‌گیری و علت به وجود آمدن جهان دوم و یا جهان مجازی را تبیین و چرایی و چگونگی شکل‌گیری این فضا را تفسیر می‌کند.

وی تصریح کرد: بنیادهای معرفتی که مرجع اصلی شکل‌گیری و ساخت جهان مجازی است، معرف منطق فضای مجازی است و این منطق و این نگاه، همچنان در مسیر راه‌یابی برای دست‌یابی به خواسته‌های خود است. فهم منطق فضای مجازی نیز ازاین‌جهت اهمیت دارد که ما را در فهم ظرفیت‌ها و استفاده‌ی صحیح از کاربردهای این فضا یاری می‌کند.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان با بیان اینکه نگاه فرامکانی و دسترسی و سلطه بر جهان، در افسانه‌های زندگی انسان و مدینه فاضله‌های فلاسفه و همچنین در نوستالژی‌های نانوشته‌ی انسان، بخش پررنگی از خواسته‌های بشر را به خود اختصاص داده، توضیح داد: ایده‌ی اینترنت از یک فلسفه‌ی جهان‌نگر برخوردار است و فضای تحقق خواسته‌های جهان‌نگرانه ی انسان را فراهم آورده است. این ایده به دنبال وصل کردن انسان به همه‌ی جهان بوده است و در واقع زبان مشترک فهم جهان مجازی، زبان جهان گرایانه این فضاست. بنابراین مهم‌ترین منطقی که در ورای این فضا وجود دارد، توسعه جهانی انسان و وصل کردن یک نفر به همه و همه به یک نفر است.

وی تأکید کرد که فضای مجازی، یکی از توسعه‌یافته‌ترین و درعین‌حال مقتدرانه‌ترین خواسته‌های انسان بوده و هست.

تقی پور، شبکه‌های اجتماعی مجازی را بر اساس موضوعات به شبکه‌های اجتماعی پروفایل محور، محتوا محور، نامشخص، چند کاربر، همراه، میکروبلاگ و شبکه‌های موضوعی تقسیم کرد با اشاره به سیر تحول وب، گفت: امروز، در حال گذار از وب ماشین محور به وب عامل محور هستیم و پیوستن به این گذار جهانی با ارتقای دانش اطلاعات، یکی از موضوعات مهم دیپلماسی و علوم ارتباطی برای ایران و همه کشورها است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا