مراکز خرید از ظرفیت رسانه‌ها برای خلق مشتری وفادار استفاده کنند



نشست تخصصی بررسی نقش مارکتینگ و رسانه‌ها در صنعت خرده‌فروشی روز گذشته در حاشیه اولین نمایشگاه این صنعت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این نشست شش نفر از فعالان حوزه بازاریابی، تبلیغات و رسانه و روابط‌عمومی به ارایه نظرات خود پرداختند و به سوال‌های نمایندگان شرکت‌های حاضر در نمایشگاه پاسخ گفتند.

حمید روستا، مسئول توسعه بازار اداره بازرگانی و تبلیغات ایسنا، به عنوان یکی از سخنرانان این نشست، به تغییر الگوهای ارتباطی میان صنعت خرده‌فروشی و مصرف‌کنندگان اشاره کرد و گفت: یک ضرب‌المثل قدیمی در صنعت خرده‌فروشی وجود دارد که می‌گوید «سه اصل موفقیت خرده‌فروشی عبارت است از مکان، مکان و مکان» بر اساس این ضرب‌المثل موقعیت مکانی یک واحد خرده‌فروشی در موفقیت آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد؛ اما در دنیای امروز که ارتباطات و ابزارهای انتقال اطلاعات رشد چشمگیری کرده و در جیب اکثر مصرف‌کنندگان یک دستگاه گوشی هوشمند قرار دارد که به اینترنت پرسرعت هم متصل است، آن ضرب‌المثل قدیمی چندان اعتباری ندارد و باید گفت سه اصل موفقیت خرده‌فروشی در دنیای مدرن عبارت است از ارتباط، ارتباط و ارتباط. به همین دلیل است که می‌بینید تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید معتبر دنیا از تمام ابزارها و شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌کنند تا ارتباط خودشان را با مصرف‌کنندگان حفظ و تقویت کنند.

وی ادامه داد: در صنعت خرده‌فروشی ایران زمانی که سخن از رسانه به میان می‌آید، اکثر افراد توجه خود را به بیلبورد متمرکز می‌کنند. انگار که در این صنعت تنها رسانه‌های محیطی به عنوان رسانه موثر شناخته می‌شوند و سایر گونه‌های رسانه که دست بر قضا موثرتر و ارزان‌قیمت‌تر هم هستند، چندان جدی گرفته نمی‌شوند. این در حالی است که کارکرد بیلبوردها فقط تبلیغاتی است و فعالان صنعت خرده‌فروشی هیچ بهره دیگری از این ابزارها نمی‌برند. در مقابل انواع دیگر رسانه نظیر شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات یا پلت‌فرم‌هایی نظیر آپارات وجود دارند که به مراتب ارزان‌تر، پرمخاطب‌تر، محتوامحور و از همه مهمتر اقناع‌کننده‌تر هستند. جای تعجب است که چرا مدیران مراکز تجاری و مشاوران آنها از ظرفیت این دسته رسانه‌ها حداقل استفاده را می‌کنند.

روستا در ادامه به تحلیل حضور فعالان صنعت خرده‌فروشی ایران در فضای مجازی پرداخت و گفت: مراکز تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر ایران از ظرفیت فضای مجازی کمترین استفاده را کرده‌اند. با تحلیلی که بر وبسایت و شبکه‌های اجتماعی برندهای معتبر انجام شد این نتایج به دست آمد که نرخ تعامل با کاربران بسیار پایین است، میزان پاسخگویی به سئوال‌ها و دغدغه‌های کاربران به جز در مورد تعداد اندکی از برندها، در حد صفر است، روند به‌روزرسانی سایت و شبکه‌های اجتماعی منظم نیست، از نظر محتوایی و گرافیکی آشفتگی زیادی وجود دارد، عمده محتوای اینستاگرام این مجموعه‌ها نیز فقط حول محور تخفیف، مسابقه و جایزه متمرکز است. از همه مهمتر اینکه اکثر پیام‌ها به فروش ختم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مصرف‌کننده وقتی حس کند با ورود به سایت یا شبکه‌های اجتماعی مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فقط با پیشنهاد فروش مواجه می‌شود، چندان میل و رغبتی به مراجعه منظم پیدا نمی‌کند. حال اگر این مجموعه‌ها با نگاهی اخلاقی، به جای تشویق کاربران به مصرف و خرید بیشتر، مهارتهای آنها را برای مصرف اصولی افزایش دهند، نه تنها اعتماد زیادی میان کاربران خود ایجاد می‌کنند بلکه نرخ بازدید رسانه‌های خود را نیز افزایش می‌دهند. مردم همواره نسبت به پیام‌هایی که به آنها آموزش می‌دهد چگونه خرید معقولانه و بهینه‌تری انجام دهند، واکنش مثبت نشان می‌دهند. در میان برندهای معتبر فروشگاه‌های زنجیره تنها یک مورد مشاهده می‌شود که در محتوای شبکه‌های اجتماعی خود به صورت منظم اقدام به تولید محتوا با هدف افزایش مهارت کاربران می‌کند. سایر مجموعه‌ها تاکید زیادی بر فروش محصولات با تخفیف دارند.

روستا در ادامه به اهمیت حضور فعالان صنعت خرده‌فروشی در رسانه‌های خبری اشاره کرد و گفت: انتشار اخبار فعالیت‌ها و رویدادهایی که در این مجموعه‌ها صورت می‌گیرد می‌تواند سطح گسترده‌تری از مخاطبان را درگیر کند اما در این زمینه هم به جز مجموعه افق کوروش سایر برندها فعالیت منظم و هدفمندی را انجام نمی‌دهند. بدون شک اگر مدیران مراکز تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آگاهی بیشتری نسبت به این ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و برندسازی پیدا کنند، می‌توانند با هزینه‌های بسیار معقولانه و به‌صرفه خدمات خود را به طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان معرفی کنند.

مسئول توسعه بازار اداره بازرگانی و تبلیغات خبرگزاری دانشجویان ایران در انتها ضمن معرفی خدماتی که این رسانه به کسب و کارها ارایه می‌دهد، گفت: ارایه هوشمندانه و هدفمند اطلاعات به مصرف‌کنندگان بهترین شیوه جلب اعتماد آنهاست. برندها اگر در کنار فعالیت‌های تبلیغاتیِ پرهزینه خود، بخشی از بودجه را به تولید محتواهای مفید، کاربردی و ارزشمند اختصاص دهند و این محتوا را به خوبی در رسانه‌ها توزیع کنند، به مشتریان وفادار و متعهد بیشتری دست پیدا می‌کنند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا