اهمیت «شخصیتپردازی» برای تولیدات ویژه کودکان در شبکه امید
دبیر شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر عمقبخشی به مفاهیم امید اجتماعی، هویت و انسجام اجتماعی که در این دوره از شورا در دستور کار است در عین حال بر اهمیت «شخصیتپردازی» برای تولیدات مرتبط با کودکان در شبکه امید تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، عاطفه خادمی در این نشست ظرفیتهای رسانه ملی و مأموریتهای شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اهمیت شخصیت پردازی در حوزه فرهنگ، اظهارکرد: موضوع شخصیت پردازی و خلق کاراکتر آنهم کاراکترهایی منطبق با فرهنگ و ارزشهای ایرانی و اسلامی موضوعی بسیار مهم و اثرگذار است و ما در شورای فرهنگ عمومی اساسا با تمرکز بر این موضوع فعالیتهای خود را آغاز کردیم.
وی افزود: رسانه به عنوان ابزاری پیشران و موثر بر سایر ساحات جامعه، جایگاه بسیار مهم و البته پرقدرتی برای ارتقای حوزه شخصیتپردازی و کمک به خلق و شناخته شدن کاراکترها دارد و ما به واسطه رسانه میتوانیم بسیاری از اهداف فرهنگ را محقق کنیم. البته تحقق اهداف فرهنگی ما در حوزه فرهنگ عمومی محسوس است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: مسائل کلان فرهنگی همچون امید اجتماعی، انسجام اجتماعی و هویت، سه ضلعی بودند که در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گرفته است تا در تعامل با سایر بخشهای فرهنگی و رسانهای و حتی سیاستگذاری مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و تبدیل به کار ویژه شود.
وی مسابقه ملی «پارسآرا» را راه حلی برای توجه و تحقق مسأله هویت، امید اجتماعی و انسجام اجتماعی دانست و گفت: این مسابقه تجربه موفقی بود که در این دوره از شورای فرهنگ عمومی کشور درحال تقویت آن هستیم.
خادمی تاکید کرد: تقویت چرخه شخصیتپردازی منجر به ماندگاری آن چهره خلق شده میشود و مسابقه ملی «پارس آرا» به دنبال این موضوع است تا شخصیتها را ماندگار کند.
در ادامه این نشست، محمدصادق باطنی ـ مدیر شبکه امید و پویا نیز گفت: مسأله جدید ما در شبکه کودک موضوع هویت است و این امر به واسطه شخصیت پردازی و کاراکترها محقق میشود.
وی افزود: شبکه کودک و امید این آمادگی را دارد تا بتواند در راستای اهداف شورای فرهنگ عمومی کشور، بهویژه در حوزه هویت و امید اجتماعی، برنامههای مناسبی را به واسطه شخصیت پردازیهای بومی تولید و به پخش برساند.
باطنی ضمن استقبال از طرحهای منتخب مسابقه ملی «پارس آرا» اظهار کرد: میتوانیم از این طرحها به واسطه مشورت با صاحبانش در شبکه کودک و امید استفاده کنیم.
وی افزود: شبکه کودک میتواند به واسطه کاراکترهایش همچون «نوید» بسیاری از مباحث فرهنگ عمومی را مطرح کند و به تقویت این عناصر همچون امید اجتماعی، هویت و انسجام اجتماعی بپردازد.
در ادامه سیدمحمدهادی میرطاهری ـ دبیر قرارگاه بازار پردازی فرهنگی با اشاره به مسابقه ملی «پارس آرا» گفت: از میان ۱۰۰ طرح ارسالی، ۲۲ طرح انتخاب و مجوز ارائه را گرفتند. همه طرحها توسط راهنماها منسجم شدند و به یک طرح مناسب رسیدند.
وی ادامه داد: یکی از شروطمان برای مسابقه «پارس آرا» این بود که طرحهای ارسالی به دبیرخانه باید دارای محصولات تولید شده باشند. به همین جهت طرحهای منتخب دارای محصولاتی هستند.
میرطاهری تاکید کرد: مسابقه ملی «پارس آرا» در دو دوره یعنی ۱۹ اردیبهشت و ۱۹ تیر برگزار شد که در دوره اول ۱۰ طرح و در دوره دوم ۱۲ طرح انتخاب شدند که مجموعا ۲۲ طرح انتخابی هستند و در نهایت از میان این تعداد، نزدیک به ۱۲ طرح به صورت نهایی پذیرش شدند و برای این طرحها پیشنهاد میشود که شاهد پویشهای رسانهای در شبکه پویا باشیم.
در ادامه سیدامیر آقایی ـ دبیر سابق کارگروه صنایع بازارپردازی شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: از مسابقه ملی «پارس آرا» ۱۰ طرح استخراج شد که کاملا بومی و به دور از اقتباس است. ما این شخصیتها را در این مسابقه کشف کردیم.
وی افزود: یکی از اشکالاتی که بر صاحبان طرح و ایده وارد است این بوده که آنها مالکیت فکری و تجاری را از یکدیگر جدا میکنند، درحالی که این دو باید کنار هم قرار گیرند.
بنابر اعلام روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه مهدی نصیری ـ مشاور مدیر شبکه کودک نیز بیان کرد: امروزه مدل جدیدی مرسوم شده مبنی بر اینکه ایدهپرداز باید خودش به دنبال کسب و کار باشد. البته این نوع مدل در حال آزمایش است.
انتهای پیام
منبع:خبرگزاری ایسنا