حرکت به سمت تحول تلویزیون با «حسینیه معلی» و چند برنامه دیگر
مجید یراقبافان درباره عملکرد برنامههای این شبهای تلویزیون و همچنین برنامه «حسینیه معلی» معتقد است: تلویزیون در بعد تشویقی و ایجاد انگیزشی میتواند در رشد، بالندگی، بلوغ و به کمال رسیدن جوانها و نوجوانها در حوزه مداحی نقش بیبدیلی داشته باشد که این حرکت را هم شروع کرده است.
مجری برنامههای معارفی تلویزیون در عین حال تاکید کرد که سازمان صداوسیما ضمن اینکه نقش آموزشی دارد، باید در بخشی تربیت هم بکند؛ آن هم پیدا کردن چهرههایی است که قابلیت عرضه مطلب و محتوا در رسانه را دارند.
یراقبافان، مجری تلویزیون که حضور او را اغلب در برنامههای معارفی به خاطر داریم، در گفتوگویی با ایسنا در پاسخ به پرسشی پیرامون پخش برنامههایی چون «حسینیه معلی» و اینکه آیا تلویزیون به عنوان رسانه ملی توانسته در حوزه تربیت مداح جوان و نوگرا موفق باشد؟ عنوان کرد: هنوز برای پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه یک و سال نیم از دوره مدیریت جدید صسازمان صدا و سیما میگذرد، زود است. در این دوره کوتاه نمیشود نظر داد؛ چراکه مدیریت جدید زمان زیادی از ماه رمضان و محرم را پشت سر نگذاشته است و باید قدری صبوری کرد، اما در این مدت کوتاه هم اتفاقاتی افتاده است. اینکه دوربین تلویزیون به یک روستای کوچک و شهرستانی دور میرود، موجب میشود مداحان محله و شهرهای دیگر کشور هم دیده شوند و تلاش کنند خود را قویتر کنند.
در «حسینیه معلی» تغییراتی را شاهدیم
این مجری تلویزیون همچنین به برنامه «حسینیه معلی» در شبکه سه سیما اشاره کرد و گفت: در «حسینیه معلی» و از این دست برنامهها تغییراتی را شاهد هستیم. برای مثال جلسه مداحی حاج محمود کریمی چند سال متمادی است که از شبکه دو سیما پخش میشود اما امسال پرداختن مفصل به موضوع مورد توجه قرار گرفت و جلسه کامل روضه ایشان را پخش کردند. این برنامه هم در شبکه دو سیما یکی از حوزههای تحولی است که شاهد هستیم در بعد ترویجی رخ داده است.
تشویق مداحان جوان با نمایش مقابل دوربین تلویزیون
وی ادامه داد: مداحانی که نسبت به مداحان مطرح و بنام ما فاصله خوانش فراوانی دارند، میبینند که آنها هم سهمی از آنتن دارند و خود این مردم شهرها و روستاها میبینند که مداح محل، مسجد و کوچهشان را تلویزیون نشان میدهد. خود این عمل، گام اول تشویقی و ترویجی رسانه در تربیت مداح است. ما به عنوان سازمان صداوسیما ضمن اینکه نقش آموزشی داریم، باید در بخشی تربیت هم کنیم؛ هرچند که باید بیشتر نقش مشوق انگیزشی و ترویجی را ایفا کنیم.
وی با بیان اینکه همین که مداحان جوانی میبینند در آنتن تلویزیون مطرح میشوند، سعی میکنند خود را تقویت کنند، عنوان کرد: همه صحبتم در این یک جمله خلاصه میشود که تلویزیون در بعد تشویقی و ایجاد انگیزشی میتواند در رشد، بالندگی، بلوغ و به کمال رسیدن جوانها و نوجوانها در حوزه مداحی نقش بیبدیلی داشته باشد که این حرکت را هم شروع کرده است.
یراقبافان در ارزیابی عملکرد سازمان صداوسیما در دوره تحولی پیرامون ساخت و تولید برنامههای مناسبتی ویژه ایام محرم و انتقال فرهنگ عاشورایی به مخاطبانش، معرفتافزایی و ترویج شور و عاطفه را دو بعد مهم این حرکت دانست که تلویزیون با ساخت برنامههایی چون «حسینیه معلی»، «روضه خانگی»، «کلمه»، «علامت» و … به دنبال نوآوری و باز کردن بابی جدید در این عرصه بوده است.
مجری تلویزیون تلاشهای تازه و پردامنه برای گستردن نگاه دوربین اخبار و برنامههای مذهبی و مناسبتی به آیینهای عزاداری محرم در مساجد، هیئات و تکایای محلات و روستاهای جایجای ایران را اقدامی دانست که هویت «ملی» و «مردمی» بودن این رسانه را قوت و قوام میبخشد.
حرکتهایی را در تلویزیون در شاهد هستیم
یراقبافان در پاسخ به این پرسش که آیا صدا و سیما به عنوان رسانه ملی توانسته در دوران تحولی در افزایش آگاهی و معرفت افزایی قیام عاشورا و محرم برای مردم موفقتر از گذشته عمل کند؟ بیان کرد: پیشکسوتان این حوزه در دوران قبل تمام تلاششان را در حوزه معرفتافزایی برای مخاطبان انجام دادهاند و این بدان معنا نیست که در دوران گذشته کاری انجام نشده است؛ اما در دوران تحولی (تحول یعنی از سمت وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب حرکت کردن) حرکتهایی را شاهد هستیم و اتفاقاتی در این حوزه رخ داده است.
«روضه خانگی» ترویج سنتهای ناب قدیمی
وی با بیان اینکه تحول تنها در حوزه معرفت و اندیشهورزی رخ نمیدهد، بلکه چه در بعد تعمیق یعنی معرفتافزایی و شناخت و چه در بعد ترویج شور، عاطفه و احساس، اتفاقات متفاوتی در دوران تحولی نسبت به گذشته در سازمان صدا و سیما افتاده است، اظهار کرد: از جمله برنامههایی که در شبکههای مختلف تولید شده «روضه خانگی» را می توانم نام ببرم که در شبکه یک سیما تولید شده و در حال پخش است؛ برنامه ای که احیاکننده سنتهای ناب قدیمی است و تلویزیون در بعد ترویجی در این زمینه موفق عمل کرده است.
وی افزود: برنامه «روضه خانگی» این سنت روضه خانگی را فقط در شهرهای بزرگ دنبال نکرده، بلکه از دل نخلستانهای خوزستان تا سیاهچادرهای عشایر و تا حوزههای مختلف کشور را پوشش داده. دوربین تلویزیون رفته و روضه های خانگی مردم را در این مناطق به تصویر کشیده است.
وی در ادامه به رویکردهای تحولی در بعد تعمیقی، معرفتافزایی و ایجاد شناخت اشاره کرد و گفت: در این رویکرد نیز شاهد اتفاقاتی هستیم. البته به نظر من همچنان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم. برنامه «کلمه» شبکه یک سیما و برنامه «علامت» شبکه دو سیما از مصادیق موفق این رویکرد هستند. اینها برنامههایی هستند که چه شبکه قرآن سیما و شبکه یک سیما و چه شبکه های دیگر با تولیدشان تلاش میکنند در قالب آنها این دو بال معرفت، شناخت، توجه به سوگواری، عزاداری، احساس تعقل، عشق و عاطفه را ترویج دهند و این یک وجه ممیزه قابلتوجه در این عرصه است.
تلویزیون به سمت کل کشور حرکت کرده است
یراقبافان اضافه کرد: وجه ممیزه دیگر همانطور که درباره «روضه خانگی» هم به آن اشاره کردم این است که در دوران تحولی شاهدیم که تلویزیون از مرکز یعنی تهران و شهرهای بزرگ قدری فاصله گرفته و به سمت کل کشور حرکت کرده و این رسانه، «ملی بودن»ش را با توجه به اینکه کل کشور علاقهمندند سهمی از آنتن رسانه ملی داشته باشند، در برنامه های مختلف جلوهگر کرده است.
وی در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی برای ورود مجریان جوان و خلاق به حوزه برنامههای مناسبتی و معارفی دارید؟ عنوان کرد: تربیت مجریان جدید حتماً باید اتفاق بیفتد و افرادی شناسایی و تربیت شوند. البته این امر زمانبر است و باید برای آن زمان گذاشت تا بتوان مجریانی را شناسایی و تربیت کرد تا به مرحله ای برسند که بتوان آنتن رسانه ملی را در اختیارشان گذاشت.
این مجری با اشاره به اینکه البته رصد، شناسایی و ظهور و بروز مجریان جوان دارای آنِ اجرا در این یک ساله و نیمه دوره تحولی در حال انجام بوده و ما حتی شاهد حضور برخی از آنها در این مدت کوتاه روی آنتن هستیم، تأکید کرد: اما اینکه باید همچنان چهرههای بهتر و بیشتری شناسایی، تقویت و به آنتن رسانه ملی برسند حرفی کاملاً منطقی است.
ببینیم نظر مخاطب درباره تحول رسانه ملی چه بوده
یراقبافان افزود: در حوزه مجریان و اینکه ما چهکار میتوانیم برای بهتر شدن کنیم، نکته مهمی که همواره ذهنم را به خودش مشغول کرده، این است که ما باید از ظرفیت خودمان استفاده کنیم، اما خودمان را جای کُل نگذاریم. یعنی اینکه ما اتفاقاتی را که افتاده از منظر مخاطب تلویزیون در قالب یک پروژه پژوهشی کاملاً علمی بررسی کنیم. نیازها، علایق و سلایق مخاطب را بهمعنای عام مخاطب از دل سیاهچادرهای ایلیاتی بختیاری گرفته تا مرکز تهران بررسی کنیم و ببینیم نظر مخاطب درباره این اتفاقی که در دوران تحولی رسانه ملی افتاده، چه بوده و نقاط ضعف را مبتنی بر نظر مخاطب و منطبق بر سیاستهای کلان سازمان و نظام، رفع و نقاط قوتمان را تقویت کنیم.
وی تصریح کرد کرد: به نظرم گامهای اول درست برداشته شده؛ اما در این حوزه باید اتفاقات مبارکی بیفتد که اینها محصول نظرسنجیها، ارزشیابیها و ارزیابیهای علمی است که آن در گذر زمان به دست میآید.
پیدا کردن چهرههایی که قابلیت عرضه مطلب و محتوا در رسانه را دارند
این مجری تلویزیون تأکید کرد: مدیران شبکهها در تهران میبایست ارتباطشان را با مدیران استانی صداوسیما تقویت کنند و آنها هم باید مکلف بشوند برای رصد و شناسایی در همه حوزههای نخبگانی، دانش بنیانی، قرآنی، رصد و پیداکردن چهرههایی که قابلیت عرضه مطلب و محتوا در رسانه را دارند، اقدام کنند. البته این وفاق در حوزه خبر و سیما شروع شده و زمانی که این وفاق بین مرکز و استانها نیز بیش از این تقویت شود، ما شاهد این اتفاق مبارک خواهیم بود.
یراقبافان در پایان بیان کرد: باید بیش از پیش بین تهران و مراکز استانها ارتباط برقرار شود تا این سهمداشتن مردم شهرها و روستاهای کشور از آنتن رسانه ملی از سوی استانهای مختلف به یک باور تبدیل شود و اگر این اتفاق رخ دهد ما ثمره آن را بهتر خواهیم دید.
انتهای پیام
منبع:خبرگزاری ایسنا