امیدآفرینی در جامعه یک موضوع سیاسی نیست، لازمه اجتماعی است



ایسنا/همدان نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه رسانه باید در توسعه سه نشانه کرامت در جامعه شامل داشتن اخلاق نیکو، کنترل خشم و غضب و گذشتن از خطای دیگران تلاش کند، اظهار کرد: امیدآفرینی در جامعه یک موضوع سیاسی نیست بلکه لازمه اجتماعی است.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی دوشنبه یکم خردادماه در دومین جلسه اخلاق رسانه در باغ موزه همدان، با اشاره به کرامت که نشانه عظمت و بزرگی است، اظهار کرد: هم تکوین و حقیقت وجودی انسان با کرامت است و هم از نظر اختیار و قدرت کنترلی که انسان دارد می‌تواند به مقام بالای کرامت دست پیدا کند.

وی بیان کرد: ما انسان‌ها فارغ از اینکه در عرصه انتخاب خود چگونه‌ایم و فارغ از اینکه کافر هستیم یا مؤمن دارای کرامت هستیم؛ کرامتی که ذاتی بشر است و این کرامت نیز از ظرفیت بشر نشأت می‌گیرد چراکه هر موجودی سطحی از ظرفیت را در خود دارد.

امام‌جمعه همدان با طرح این پرسش که فرق روح با اعضای بدن چیست؟ توضیح داد: روح تمام ظرفیت‌های بیرونی را یک جا دارد به طوریکه درک می‌کند اما اعضای بدن تنها دریافت کننده هستند؛ به عنوان مثال اگر صحبت‌های کسی را می‌شنویم در اصل روح است که آن را می‌شنود نه گوش، آن شنیده‌ها و کلام در نفس اثر می‌کند و در کل دیدن و شنیدن کار نفس است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آیه ۷۰ سوره اسراء هر چه استعداد در عالم بوده، خداوند یک جا به انسان داده است، همه موجودات و اشیاء درک و شعور ذاتی دارند اما تمام استعداد و ظرفیت کرامت به انسان عطا شده از این‌رو تنها موجودی که گاهی در شرایطی شعور خود را از دست می‌دهد، انسان است، شعور به معنای درک واقعیت‌ها و متوهم نشدن است.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه اسلام به معنی واقعی کلمه قائل به حقوق بشر و یا همان کرامت انسانی است، به کرامت اختیاری انسان اشاره کرد و گفت: یک حیوان نمی‌تواند اهل شکر باشد از این رو کرامت فقط ویژه انسان است، اگر لطفی به حیوانی صورت بگیرد او نمی‌تواند شکرگزاری کند چراکه تابع غریزه و وهم محض است، یعنی درکش در حد خاص و مشخصی است و از آن تعدی نمی‌کند، از این رو انسان‌هایی که احساسات بالای خود را خرج حیوانی می‌کنند، احساساتشان بیهوده هزینه می‌شود چراکه حیوان درک آن لطف را ندارد.

وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) برای همه کسانی که در ذمه حکومت دسته بندی می‌شود، کرامت قائل است حتی برای خوارج که علیه ایشان بودند، تصریح کرد: کرامت اختیاری یا اکتسابی با دین و عقل به دست می‌آید حتی ملائکه هم این اختیار را ندارند. لئیم در مقابل کرامت قرار دارد.

امام جمعه همدان به نقش رسانه‌ها در ایجاد کرامت اختیاری اشاره و مطرح کرد: یک دولت باید کریمانه باشد چراکه مردم بیشتر شبیه مسئولان خود هستند تا پدر و مادر خود. یکی از قسم‌های خداوند قسم به قلم است، قلمی که در دست شما خبرنگاران است چراکه آنچه می‌نویسید می‌تواند سرنوشت جامعه را تغییر دهد و یا در کریم شدن جامعه مؤثر باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) اظهار کرد: سه چیز نشانه کرامت در جامعه است، رسانه باید در توسعه این سه اصل تلاش کند؛ داشتن اخلاق نیکو، کنترل خشم و غضب و گذشتن از خطای دیگران، در این روایت تمام موارد در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌کند و هر سه مورد مقوله اجتماعی بوده و در اصل این حدیث امیرالمؤمنین(ع) بیانگر کرامت در عرصه اجتماع است.

شعبانی‌موثقی افزود: اگر رسانه‌ای توانست خشم عمومی را کنترل کند به این رسالت خود عمل کرده است، این رسالت فقط در حکومت اسلامی حائز اهمیت نیست بلکه در یک حکومت غیراسلامی رسالت ما باید این باشد در ضمن این موضوع یک مسأله سیاسی نیست بلکه این نکات در عرصه اجتماع مطرح می‌شود.

وی با طرح این سوال که رسانه چگونه می‌تواند به خوش اخلاقی کمک کند؟ گفت: نباید با عصبانیت در مقابل کسی که اشتباهی داشته در جامعه برخورد کنیم، امیدآفرینی در جامعه یک موضوع سیاسی نیست بلکه لازمه اجتماعی است، از رویدادهای مثبت و خوب هم باید سخن گفت و در رسانه به آن پرداخت؛ به عنوان مثال از ظرفیت خوب گروه‌های جهادی، بسیج سازندگی و فعالان مردمی مؤسسات خیریه که در حاشیه‌های شهر در حال تلاش هستند و در عرصه‌های مختلف کار می‌کنند، استفاده شود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا