الزامات رسانه در روز قدس



ایسنا/خراسان رضوی پس از ۲۲ بهمن از اهمیت بسزایی برخوردار است و اصحاب ، خصوصا رسانه ملی برای حضور مردم در صحنه باید برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای داشته باشد.

محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در یادداشتی با عنوان الزامات رسانه در روز قدس آورده است:

《نقش‌آفرینی اصحاب رسانه به‌ویژه صداوسیما در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در کشور و منطقه، این روزها بیش‌ از پیش موردتوجه است. راهپیمایی روز قدس از جمله رویدادهایی است که تولید و ارسال پیام مناسب، موجب همراه‌سازی مخاطبان می‌شود. چه‌بسا برگزاری راهپیمایی روز قدس پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی، کمی حساس‌تر از قبل می‌نماید.

  از ابتدای انقلاب و در طول سال دو راهپیمایی بسیار مهم و ثابت وجود دارد که حضور پرشور و یا کم‌رنگ مردم در آن‌ها می‌تواند معانی مثبت و منفی برای کشور عزیز ایران به‌ دنبال داشته باشد و تحلیل‌ها نیز معطوف به آن خواهد بود. روز قدس پس از ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است و اصحاب رسانه، خصوصا رسانه ملی برای حضور مردم در صحنه باید برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای داشته باشد. باید برای روز قدس مانند روز ۲۲ بهمن برنامه‌های لازم را پیش‌بینی کرد و صرفا به یک روز قبل و روز قدس اکتفا نشود. 

برنامه‌های گذشته نشان می‌دهد که برای حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس بیشتر از شیوه‌های ترغیبی و تهییجی استفاده شده تا اقناعی. هرچند برای حضور باید از هردو شیوه استفاده کرد ولی استفاده از پیام های که متکی به منطق، استدلال و عقل است پایدار تر و تاثیرگذار تر خواهد بود.

باید برای بهره‌برداری مناسب از هردو شیوه بازه زمانی مناسب تعریف کرد. شیوه ترغیبی مناسب روزهای منتهی به روز راهپیمایی و همان روز است. برای اقناع مخاطب باید نگاه روندی و تاریخی به موضوع داشته باشیم. همچنین برای افزایش قدرت اقناع‌سازی می بایست در رسانه ملی از افراد باسواد، مشرف، جذاب، خوش‌چهره، اقناع‌گر و از اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استفاده کرد.

به هر میزان که بتوانیم اهمیت روز قدس را در نظر مخاطب نخبه افزایش دهیم، همراهی مخاطب عام آسان‌تر خواهد بود. چرا که آن‌ها به‌عنوان گروه مرجع تبدیل به مبلغ خواهند شد. بنابراین شیوه اقناع‌سازی مقدم بر ترغیبی خواهد بود. در این امر تجزیه و تحلیل کارشناسی و تخصصی به منظور اقناع مخاطب ضروری‌ است. با توجه به دین‌دار بودن جامعه ما، یاد آوری اجر و پاداش‌های معنوی در ترغیب مخاطب بسیار موثر خواهد بود. همچنین برای ترغیب مخاطب باید سود و زیان را برای او تشریح کرد. به‌عنوان مثال با ملموس کردن زیان هایی که رویکرد سلطه‌طلبی رژیم صهیونیستی برای منطقه دارد می‌توان این حس را به مخاطب القاء کرد که مشارکت در راهپیمایی می‌تواند ضمن جلوگیری از زیان‌ها سودبخش نیز باشد.

یکی از آسیب‌هایی که برنامه‌های روز قدس دارد، این است که پیام‌ها بیشتر به‌ صورت مستقیم و تلقینی بیان می‌شود که کم اثر خواهد بود. پیام‌ها باید بیشتر به شکل غیر مستقیم رمزگذاری شوند تا تاثیرگذار باشد. به صورتی که پیام‌ها هم رویکرد ایجابی داشته باشد و هم رویکرد سلبی. ایجابی به صورت امید افزایی و امید بخشی، بیان توانمندی‌های جبهه مقاومت، ترسیم آینده درخشان از مقاومت، ترسیم گذشته درخشان از مقاومت و مقابله با صهیونیسم. هرچقدر افراد دیدگاه مثبتی در مورد یک موضوع داشته باشند و استدلال‌های کافی در این باره به آن‌ها ارائه شود، مقاومت بیشتری در رویکرد فکری و رفتاری روی خواهد داد. رویکرد سلبی نیز باید به صورت اشاره به ناامنی، اشاره به توطئه خارجی و تهدیدها انجام شود. 

پیام ها نباید صرفا معطوف به مخاطب عام باشد بلکه باید تمام مخاطبان مدنظر قرار بگیرند و توزیع مناسب صورت بگیرد. همچنین بهتر است در برنامه‌های مناسبتی قدس موضوعاتی مانند هویت ملی و همبستگی، وحدت مسلمانان در مقابل دشمنان، نمایش حضور، ایستادگی و مقاومت، نمایش قدرت سخت و قدرت نرم، بیان آرمان‌های انقلاب، بیان آرمان‌های مردم منطقه، بیانات امام  راحل، رهبری معظم انقلاب و سایر اندیشمندان، پیام شهدا به‌ویژه سردار دل‌ها، فوائد جبهه مقاومت برای مردم منطقه، توطئه صهیونیسم و آمریکا نسبت به مسلمانان و تصاویر جنایات دشمنان در منطقه برجسته شوند.

در این امر باید از قالب‌های مستند خبری و غیرخبری برای اقناع‌سازی بیشتر استفاده شود و برای باورپذیری بیشتر روایت‌ها به سایر رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های خارجی نیز ارجاع شود. همچنین گرفتن مصاحبه از قشرهای مختلف مردم در همراهی و تایید اهمیت روز قدس به‌ویژه نخبگان در صنف‌های مختلف و استفاده از ظرفیت گروه های سرود نوجوانان و جوانان حائز اهمیت است‌. همچنین مصاحبه و هم‌خوانی در صحن قدس حرم مطهر رضوی، ارتباط تصویری با کارشناسان لبنانی و فلسطینی، گفت‌وگو با دانشجویان خارجی و طلاب غیر ایرانی مقیم مشهد در خصوص اهمیت روز قدس و جنایات رژیم صهیونیستی نیز تاثیرگذار است‌.

لزوم ایجاد و تقویت کنشگری جمعی در روز قدس از سوی اصحاب رسانه و خصوصا صداوسیما و توجه به وجه نمایشی پیام‌ها در رسانه ملی – به‌صورت هنرمندانه- برای ترغیب مخاطبان به همراهی در راهپیمایی روز قدس، تشویق به شرکت در راهپیمایی از نظر اجتماعی و فرهنگی، یادآوری پاداش معنوی در یاری مظلومان، نگاه تاریخی و روندی به‌ روز قدس و مسئله فلسطین و تمرکز بر تاریخ فلسطین قبل از ورود اسرائیل در برنامه‌های تبیینی و ارتباط بزرگداشت قدس و امنیت ملی کشور نیز از موارد دیگری است که باید در رسانه مدنظر قرار گیرد.

برجسته کردن موضوع قدس به لحاظ نماد «وحدت مسلمین»، «مبارزه با اشغالگری»، «مخالفت با نژادپرستی»، «مخالفت با جنگ و جنایت»،  پرداختن به بحث جنایات رژیم جعلی اسرائیلی از بُعد «حقوق بشری» و رعایت اصول کنوانسیون ژنو و مصوبات کمیته حقوق بشر نه صرفاً از وجه «مسلمان بودن» نیز حائز اهمیت بسیاری است.

طی سال‌های گذشته اصحاب رسانه بیشتر بر وجه مجاورت فرهنگی مذهبی بین ایرانیان و فلسطینیان در برنامه‌سازی و تهییج افکار عمومی استفاده می‌کرده است، اما این موضوع تنها نسل گذشته و سنتی را تحت تأثیر می‌گذارد. بهتر است پس از این بر وجه انسانی اشغال فلسطین بیشتر تأکید شود تا بتوان بخش خاکستری و نسل جوان را هم همراه کرد. همچنین رسوا کردن سران مرتجع منطقه و خائنان به آرمان فلسطین مانند عربستان، امارات، بحرین و مصر و عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی و تکنولوژی در خدمت صهیونیسم و بیان خیانت صاحبان تکنولوژی‌های روز دنیا به مردم فلسطین مانند گوگل‌مپ که در نقشه‌ها اسم کشور فلسطین را از روی نقشه جهان پاک‌ کرده و به‌جای آن اسرائیل را نوشته‌اند باید بیان شود.

تبعیض رسانه‌ای شدید میان جنگ اوکراین و فلسطین و اینکه چه تفاوتی بین کودکان، زنان و درمجموع مردم اوکراین با مردم فلسطین برای کشورهای غربی یا کشورهای مدعی حقوق بشری است نیز باید برجسته شود.》

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا