مستند در لبنان جایگاه بالاتری از سینمای داستانی دارد


رضوان مرتضی در کارگاه تخصصی خود در جشنواره صبح گفت: مستندساز توانمند کسی است که دسترسی خوبی به سوژه‌ها دارد، چراکه در مستندسازی، ارتباطات حرف اول را می زند. 

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه به نقل از روابط عمومی جشنواره، کارگاه تخصصی «روایت در مستندسازی بحران» با حضور رضوان مرتضی مستندساز لبنانی در سومین روز از جشنواره بین المللی رسانه ای صبح برگزار شد. 

در ابتدای این کارگاه، رضوان مرتضی ضمن معرفی خود گفت: سال ها کار روزنامه نگاری می کردم و شغلم خبرنگاری بود اما از جایی به بعد احساس کردم که با این کار نمی توانم به خوبی با مردم ارتباط برقرار کنم، به همین دلیل آن را رها کردم و سراغ مستندسازی رفتم و تاکنون بیش از ۴۲ فیلم مستند ساخته ام. علاقه ام به ساخت فیلم های مستندی است که موضوعات چالشی و هیجانی دارند. تاکنون درباره موضوعاتی نظیر مواد مخدر و گروه های قاچاق آن، اختلافات بین شیعه و سنی، تروریست ها در منطقه خاورمیانه و قاتل های سریالی فیلم مستند ساخته ام که در جشنواره ها حضور پیدا کرده و برنده جوایزی شدند.

وی با اشاره به اهمیت روایت در مستندسازی تجربی گفت: وقتی شما تصمیم می‌گیرید که مستندسازی تجربی کار کنید، باید در میدان تحقیق و پژوهش بروید؛ خیلی از چیزها را ببینید و تجربه کنید تا بتوانید ضمن موشکافی دقیق آن موضوعات، بهترین تصاویر را برای مخاطبان خود به ارمغان بیاورید. از سویی دیگر، همیشه تلاش کردم مرز بین مستندسازی، خبرنگاری و یک نیروی امنیتی جاسوسی را رعایت کنم. معتقدم من به عنوان یک مستندساز حرفه ای نباید اطلاعاتی را که به دست می آورم در اختیار دستگاه های امنیتی قرار بدهم. 

این مستندساز خاطرنشان کرد: حتی خاطرم هست یکی از فرماندهان گروه‌های تروریستی از من درخواست مصاحبه داشت. در همان زمان یکی از نیروهای امنیتی به من زنگ زد و درخواست ملاقات کرد. من فهمیدم که هدف او از این ملاقات چیست و بلافاصله آن مصاحبه با فرمانده را کنسل کردم. دقت داشته باشید که در لبنان، قدرت خبرنگار در لبنان بالاتر از بسیار از مشاغل و حتی جایگاه های دولتی است. خاطرم هست یک روز ارتش می‌خواست مرا دستگیر کند و از آنجا که من کارمند تلویزیون بودم، یک پخش زنده برگزار کردم و حرف زدم. همین موضوع باعث شد تا از دستگیر کردن من منصرف شوند. 
رضوان مرتضی در پاسخ به سوالی درباره سختی‌های تولید مستند گفت: وقتی سراغ موضوعات حساس می‌روید، سختی‌های تولید چندبرابر می شود. حتی خاطرم هست که چندباری تهدید به مرگ شدم. فیلم ساختن درباره موضوعاتی مثل 

وی درباره جایگاه مستند در لبنان گفت: فکر می کنم خبرنگاران لبنانی خودشان را به منطقه شناسانده اند و به همین دلیل در لبنان، سینمای مستند از سینمای داستانی جایگاه بالاتری دارد. بسیاری از مستندسازان لبنانی با رسانه های مشهور دنیا مثل BBC ، CNN و … کار می کنند و آزادی عمل فراوانی دارند. 

مستند در لبنان جایگاه بالاتری از سینمای داستانی دارد

او هم چنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ملاک های مستندسازی شاخص گفت: به نظرم قبل از هر چیز باید دسترسی خوبی به سوژه ها داشته باشید تا مستندساز خوبی بشوید. در حقیقت، ارتباطات حرف اول را در مستندسازی می زند. به عبارت دیگر، در کار رسانه اولین قدم داشتن ارتباطات قوی و ایجاد شبکه های ارتباطی متعدد است. از سویی دیگر، ساخت برخی موضوعات سخت تر است. برای مثال شما می توانید به راحتی درباره موضوعات آرام مثل موسیقی، فرهنگ و … فیلم بسازید اما ساخت فیلم درباره موضوعی مثل مواد مخدر پیچیده تر است. 

وی تاکید کرد: من با ساخت همین موضوعات سخت‌تر توانستم خودم را متمایز کنم. هم درآمد بیشتری دارد و هم اعتبار بیشتری را برای مستندساز به همراه می آورد. علاوه براین، توجه به سوژه های بین المللی اهمیت ویژه و اعتبار بیشتری دارد. از سویی دیگر، باید به اهمیت نوع روایت گری اشاره کنم. زاویه دید مستندسازی هر چه قدر جدیدتر باشد، مخاطبان بیشتری جذب مستند می شوند. علاوه براین، یادگیری زبان های جدید بسیار کمک کننده خواهد بود و می توانید با سوژه های بیشتری ارتباط بگیرید. خاطرم هست زمانی که مستندم درباره مواد مخدر پخش شد و در دل گروه های توزیع کننده مواد مخدر رفتم، از شبکه های مختلف سراغ من آمدند تا درباره موضوعاتی شبیه به آن برایشان فیلم بسازم. 

دومین جشنواره بین المللی رسانه ای «صبح» از ۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد به دبیری محسن یزدی در سه بخش «اصلی»،‌ «معاونت برون مرزی» و « فلسطین» برگزار می‌شود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا