وقتی فردوس کاویانی نقش فخیم‌زاده را بازی کرد


فردوس کاویانی حدود یک دهه پیش بود که آخرین بار در سریالی در تلویزیون به ایفای نقش پرداخت. «هفت‌سین» یدالله صمدی آخرین همکاری او با صداوسیما محسوب می‌شد؛ سریالی که کاویانی در آن جایگزین مهدی فخیم‌زاده شده بود که پس از یک هفته بازی نقشش را رها کرده و از این سریال رفته بود.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، امروز (چهارم مهر ماه) سالروز تولد فردوس کاویانی است؛ هنرمندی که سال گذشته چند روز پس از تولدش ۹ مهر ماه از دنیا رفت. به بهانه‌ سالروز تولد این بازیگر آخرین حضورش در تلویزیون و گزارشی که همان سال‌ها از پشت صحنه سریال «هفت‌سین» داشته‌ایم را مرور می‌کنیم.

۱۱ سال پیش کاویانی در سریال نوروزی تلویزیون به کارگردانی یدالله صمدی به ایفای نقش پرداخت. آخرین حضور مرحوم کاویانی در سریال طنز «هفت سین» زنده یاد یدالله صمدی بود که نوروز ۱۳۹۲ از شبکه پنج سیما پخش شد. فردوس کاویانی در این سریال در کنار مرحوم سیروس گرجستانی، جواد عزتی، ستاره اسکندری، مهران رجبی، سمیرا حسن پور و … ایفای نقش کرد.

در آن سال که سریال «هفت سین» به تازگی کلید خورده بود، مهدی فخیم‌زاده از جمله بازیگران اصلی این سریال بود که بعد از یک هفته بازی مقابل دوربین به دلیل دیدگاه هنری که به کار داشت، تصمیم گرفت تا در این سریال حضور نداشته باشد و همین اتفاق منجر به این شد تا پیشنهاد نقش او را به زنده‌یاد فردوس کاویانی بدهند.

وقتی فردوس کاویانی نقش فخیم‌زاده را بازی کرد

یادآوری صحنه‌ای از فردوس کاویانی در «هفت سین»

در پشت صحنه‌ی سریال «هفت‌سین»  با حضور فردوس کاویانی این صحنه ضبط شد:

«درب یکی از واحدهای مجتمع مسکونی گل یاس باز است و داخل می‌شوم، ناگاه صدای فردوس کاویانی را می‌شنوم که بلند داد می‌زند:

«حقتونه …! از بس‌ ما رو بازی دادین، هر روز یه بامبولی سر ما آوردین، چند روز ما رو علاف خودتون کردید. یک روز خوش توی این عید ندیدیم آخه ما چه گناهی کردیم؟ اینم از مرده شدن و زنده شدنتون توی عید! حقته که سُر خوردی! از بس که ما رو بازی دادی»

پس از این صحبت‌ها بود که یدالله صمدی کات می‌گوید و اعلام می‌کند تا اینجای کار همه چیز مرتب است.

این سکانس مربوط به بازی فردوس کاویانی بود که ضبط شد، نزدیک ظهر بود و گروه این مجموعه تلویزیونی برای نهار و استراحت دقایقی از کار دست کشیدند.

در این حین فردوس کاویانی را می‌بینم که خود را برای رفتن به صحنه آماده می‌کند به طرفش می‌روم و او استقبال می‌کند، اما زمانی که خواستم با او مصاحبه‌ای داشته باشیم نمی‌پذیرد. وقتی علت را از او جویا می‌شوم، می‌گوید: «از اهالی رسانه گله‌مندم به جهت اینکه که حرف‌هایی از من منتشر کرده بودند که متعلق به من نبود.»

وقتی فردوس کاویانی نقش فخیم‌زاده را بازی کرد

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، فردوس کاویانی، هنرمند مطرح کشورمان که شامگاه یکشنبه، ۹ مهر ماه ۱۴۰۲در سن ۸۲ سالگی از دنیا رفت. در این سال‌ها در مجموعه‌های تلویزیونی زیادی هنرنمایی کرد اما یکی از صادقانه‌ترین و شیرین‌ترین بازی‌هایش متعلق به «آقا کمال» سریال «همسران» است که از این کاراکتر یک نوستالوژی ساخت که تا مدت‌ها از خاطره‌ها فراموش شد.

بازیگر پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سوم مهرماه سال ۱۳۲۰ در شهر کرمان به دنیا آمد. او بازیگری را ابتدا با تئاتر از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۴۹ اولین فیلم سینمایی‌اش را بازی کرد. اگرچه از فردوس کاویانی به عنوان بازیگر تئاتر یاد می‌شود و اولین حضورش در بازیگری با تئاتر رخ داد اما بیشتر به‌واسطه حضورش در سریال خاطره‌انگیز «همسران» بیژن بیرنگ در نقش آقا کمال بود که شناخته شد.

مجموعه «همسران» ساخته بیژن بیرنگ و مسعود رسام در سال ۱۳۷۳ از شبکه دو سیما پخش می‌شد و فردوس کاویانی به همراه مهرانه مهین ترابی، فرهاد جم و الهام پاوه نژاد در کنار هم ایفای نقش کردند.  

سریال قدیمی «آژانس دوستی» هم یکی دیگر از آثاری است که مرحوم کاویانی در آن خوش درخشید و در خاطره ها ماند. «آژانس دوستی» اولین بار در سال ۱۳۷۸ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و بازیگرانی چون اصغر همت، حمید لولایی، پژمان بازغی، سحر جعفری جوزانی، زویا امامی و زنده‌یادان: حسین پناهی و اسماعیل داورفر در کنار فردوس کاویانی ایفای نقش داشتند.

اولین حضور فردوس کاویانی در قاب تلویزیون مربوط به مجموعه‌ای با عنوان «محله برو بیا» ساخته داریوش مودبیان است که در سال ۱۳۶۲ برای شبکه دوم ساخته شد.

همچنین «محله بهداشت» به کارگردانی حسین فردرو و داریوش مودبیان یکی دیگر از آثار قدیمی این هنرمند است که بلافاصله پس از «محله برو بیا»، در سال ۱۳۶۳ در آن نیز حضور پیدا کرد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان