شهرک سینمایی دفاع مقدس ناامن است؛ تلویزیون فکری کند



سازندگان سریال «آتش در گلستان» که به روایت زندگی طاهره دباغ ـ زنی که در پاریس محافظ شخصی خانواده امام (ره) بود ـ می پردازد، در نشستی خبری از دشواری های ساخت این سریال گفتند و نسبت به برخی سختگیری ها گله کردند.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، نشست خبری سریال «آتش در گلستان» امروز ـ شنبه ـ ۳۰ بهمن ماه ـ در ساختمان اداری سازمان صداوسیما برگزار شد.

در نشست خبری سریال «آتش در گلستان» به کارگردانی و نویسندگی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، برخی از عوامل و بازیگران این سریال و همچنین مهدی کریمی ـ قائم مقام مدیر شبکه پنج سیما ـ حضور داشتند.

این سریال که پیش از این «خداحافظ مادر» نام داشت، روایتگر قصه‌ای زنانه و در عین حال حماسی در خطه غرب کشور است که در سال ۱۳۵۸ اتفاق می‌افتد و مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ در شکل‌گیری این قصه احساسی ـ حماسی نقش موثری دارد.  

طاهره دباغ که به او لقب مادربزرگ انقلاب را داده‌اند، چریک مسلح و زندانی سیاسی در زمان حکومت پهلوی بود که در دوران تبعید امام خمینی (ره) در پاریس محافظ شخصی خانواده ایشان بود.   

مرجان قمری، پانته‌آ سیروس، فریدون محرابی، مهران نائل، فرید قبادی، داریوش فائزی، آرزو تاج‌نیا و مهری آل‌آقا از بازیگران سریال «آتش در گلستان» هستند.  

حامد حسینی تهیه کننده سریال «آتش در گلستان»، در این نشست گفت: ما به نقش زنان در تاریخ کشور کمتر پرداخته بودیم. خانم دباغ یکی از زنان تاثیرگذار در تاریخ انقلاب بودند. این ماموریت به ما داده شد و سعی کردیم آنچه بلدیم‌ را آماده کنیم.

او ادامه داد: خانم دباغ مصداق بارز یک قهرمان زن است. زنی که صاحب اولاد است و به شدت پای اعتقاداتش می ایستد. آدمی است که قابل اعتماد یک انقلاب است. در مقاطع حساس امام (ره) به خانم دباغ ماموریت های خاص می دهند. ایشان شخصیت بی نظیری بودند. ساخت سریال و فیلم از این نوع شخصیت ها ماموریت اصلی تلویزیون و بچه های انقلاب است. کشوری که بتواند قهرمانانش را حفظ کند در امنیت بیشتری قرار دارد.

حسینی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه سپاه برای ساخت این سریال کمکی کرده است یا نه؟ گفت: سپاه کمک چندانی به ما نکرد ولی وقتی درباره قهرمان ملی صحبت می کنیم این حرف ها اهمیتی ندارد. شرایط فیلم سازی مان برای قهرمان های ملی خیلی سلامت نیست. فضایی داریم که قهرمان های ملی را می خواهند تصاحب کنند و به عنوان قهرمان جناحی به آنها نگاه کنند و این خطرناک است. ما احساس می کنیم قهرمان جناحی مهمتر از ملی است‌. درباره قهرمانان ملی متاسفانه سخت می توان فیلم و سریال ساخت. آدم ها دنبال تملک اند و احساس می کنند باید بخشی از زندگی شان را که آنها می خواهند بسازیم. در صورتی که مقام معظم رهبری گفته اند ما خالی می شویم اگر فیلمسازهای ما به اینها نپردازند. 

او افزود: در حال حاضر جنگ تولید داریم؛ عده ای کمکت می کنند که بسازی و عده ای مانعت می شوند. بعضی ها دوست دارند درباره خانم دباغ سریال بسازیم و بعضی ها دوست ندارند بسازیم.

نترسیم، جامعه ظرفیتش را دارد

پرویز شیخ طادی، کارگردان و نویسنده با تاکید بر اهمیت و ضرورت معرفی زنان برجسته در مجموعه ها و نیز گله از سختگیری ها برای ساخت سریالش عنوان کرد: وقتی یک گروه دارد حلال و درست کار می کند چرا فشار می آورید که فقط ۱۰ قسمت کار کند؟ مگر متاسفانه هدف فقط سرگرمی نیست؟ این سریال سرگرم کننده هم است. ما دنبال چه می گردیم مدل از کجا می خواهیم بیاوریم. چقدر مردم باید کانال عوض کنند و سریال های بی ریتم ببینند. چرا نباید سراغ شخصیتی مثل مرضیه حدیدچی برویم که زندگی اش از بچگی جذاب و قابل پرداخت است. زندگی این شخصیت پر از عبرت و آموزش است. این مادر و مادران این چنینی، درس اراده هستند.

او افزود: مسیرمان در سریال سازی را باید تغییر دهیم. حرف هایی که قبلا نمیزدیم را بزنیم نترسیم، جامعه ظرفیتش را دارد. من خدا را شکر می کنم دز این کار معجزاتی رخ داد وگرنه اصلا نمی شد ساخت. دو چندانِ تمام سریال ها سختی کشیدیم ولی معجزه وار از آنها گذشتیم. برای تصویربرداری جایی ما را راه دادند که سرتاپایش حفاظتی بود. معلوم است شخصیتی که از او می گوییم روحش حضور دارد. از تصمیم گیران خواهش می کنم در این حوزه جدی باشند به شدت به مادرانِ معتقد و الگو نیاز داریم. مادری که انرژی دارد و جوان پسند است.


شیخ طادی درباره دشواری های ساخت این سریال گفت: چالش ها از پوشش و گریم و ظاهر شروع می شود تا داستان و پرداخت و خیلی گرفتاری دارد. گاهی مسوولان دچار این نگرانی می شوند که آیا می توانند از پس این کار بربیایند یا نه؟ و فکر می کنند حتما باید کارگردان و تهیه کننده را بشناسند. مسئله بعد پذیرشِ مردانی است که در گروه تولید هستند. تیم مردانه یکجور عمل می کند و تیم زنان یکجور. معمولا در بخش تولید خانم ها فعالیت بیشتری انجام می دهند و آقایان فکر می کنند رقیب پیدا کرده اند و این به این خاطر است که عادت نداریم. بقیه مشکلات هم عمومی است مثل گرانی که خیلی بیداد می کند.

او با انتقاد از شرایط شهرک سینمایی دفاع مقدس و رفتار انجمن سینمایی دفاع مقدس با گروه سریال ساز، تصریح کرد: به آنها پول دادیم و آهن قراضه به ما تحویل دادند. شهرک سینمایی دفاع مقدس هم کاملا ناامن است. تلویزیون باید فکر دیگری کند وگرنه نمی تواند چیزی بسازد و به فرمایش مقام معظم‌ رهبری لبیک بگوید.


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا