اولین جایزه‌ای که «آقای حکایتی» به خانه برد


دانش‌آموزی دبستانی بود که اولین جایزه را از معلم خود گرفت؛ کتاب «اسب سرخ» نوشته استاندال. این جایزه اولین جایزه مردی است که نسل ما، او را به نام «» می‌شناسد؛ بهرام شاه محمدلو.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، برای بچه‌های دیروز، بهرام شاه محمدلو هنرمندی خاطره‌ساز است و برای نسل‌های قبل از ما هم هنرمندی ستودنی که سال‌های سال بی‌حاشیه کار کرده و بارها هم تقدیر شده اما هنوز دوستان و همکارانش دوست دارند قدردانی خود را بابت تمام سال‌هایی که برای فرهنگ و هنر کشورمان گذاشته، ابراز کنند.

با همین نگاه است که این هنرمند روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برای چندمین بار مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

به بهانه بزرگداشت شاه محمدلو توسط ، مرور کوتاهی داریم بر بخشی از کارنامه هنری این هنرمند.

او شوق اجرای نمایش را از همان سال‌های کودکی در خود کشف کرد؛ سال‌هایی که به جای نگارش انشا در دفتر، پیشنهاد اجرای موضوع انشا را در کلاس و در برابر همشاگردی‌ها مطرح کرده بود و معلم انشا که معلمی دلسوز و خلاق بود، با مشاهده ذوق و خلاقیت دانش‌آموز خود، زمینه را برای شکوفایی این توانمندی‌ها فراهم کرد و این چنین بود که آقای حکایتی در دوران دبستان اولین اجراهای خود را برای دوستان و همشاگردی‌هایش اجرا کرد و نخستین جایزه را هم همان زمان دریافت کرد؛ یک کتاب و تشویق سر صف آن هم با حضور مدیر مدرسه.

و این اولین گام‌های او در جاده تئاتر و بازیگری بود که تا به امروز ادامه دارد.

بهرام شاه محمدلو فقط در دوران کودکی دنبال تجربه‌های تازه نبود. این ویژگی در سال‌های جوانی هم همراه او ماند تا جایی که جزو اولین دانشجویانی بود که با همراهی دیگر هم‌کلاسی‌های خود در دانشکده هنرهای زیبا، اولین گروه تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را زیر نظر دان لافون و با همراهی بیژن مفید تشکیل دادند و بعدتر هم با شرکت در دوره آموزشی نمایش عروسکی زیر نظر اسکار باتک به عنوان نخستین جوانانی که آموزش نمایش عروسکی دیده‌اند، کار خود را ادامه دادند.

دیگر نوجویی او برگزاری کلاس آموزشی تئاتر برای نوجوانان نابینا بود که هنوز هم خاطره آن در ذهنش باقی است.

اولین جایزه‌ای که «آقای حکایتی» به خانه برد

بهرام شاه محمدلو که در دوران دانشجویی در آثار نمایشی متفاوتی روی صحنه رفته است، بعد از سال‌ها تجربه‌اندوزی در دهه ۶۰ با ساخت مجموعه «زیر گنبد کبود» که البته بیشتر به عنوان آقای حکایتی شناخته می‌شود، خاطراتی به یادماندنی برای کودکان و نوجوانان آن دوره ساخت.

او در این سال‌ها هر از چندی در اثری نمایشی یا سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش کرده و همچنان هم مشغول آموزش تئاتر به کودکان است.

هرچند خانه تئاتر در یکی دو سال گذشته به دلیل شرایط اجتماعی و تنگناهای مالی برنامه‌ای برای برگزاری اردیبهشت تئاتر نداشت اما برخی از انجمن‌ها برنامه‌های مختصری تدارک دیدند و هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان نیز با همین نگاه تصمیم گرفت به جای برگزاری هر مراسم دیگری، بزرگداشتی برای یکی از بزرگان خود برپا کند.

در این برنامه که ساعت ۱۷ تا ۱۹ روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، بهرام شاه محمدلو با حضور دوستان و خانواده خود که آنان نیز دیگر هنرمندان تئاتر هستند، تجلیل می‌شود.

اولین جایزه‌ای که «آقای حکایتی» به خانه برد

بهرام شاه محمدلو زاده آذر سال ۱۳۲۹ در تهران است که در کارنامه هنری خود سابقه همکاری با بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر ایران و جهان از بهرام بیضایی تا محمد کوثر، پرویز ممنون، احمدرضا احمدی، سعید پورصمیمی، بیژن مفید و … تا دان لافون و اسکار باتک و … را دارد.  

انتهای پیام 


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا