شرایط عضویت اصحاب رسانه در خانه مطبوعات خراسان رضوی



ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از اصحاب رسانه جهت عضویت در خانه مطبوعات استان دعوت کرد و شرایط و نحوه عضویت را تشریح کرد.

افشین تحفه‌گر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شرایط و نحوه عضویت در خانه مطبوعات و رسانه‌ها، اظهار کرد: کلیه شاغلان مطبوعات، پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها، نمایندگی‌ها و سرپرستی‌های روزنامه‌های سراسری  که در بخش تحریریه و در قالب شغل اصلی و به صورت مستمر یا پاره وقت فعالیت می‌کنند؛ اعم از گزارشگر، مترجم، عکاس خبری، نویسنده، تنظیم کننده اخبار، کاریکاتوریست، گرافیست، خبرنگار، دبیر گروه،‌ معاون دبیر گروه،‌ معاون سردبیر، عضو شورای سردبیری، سردبیر، مدیرمسئول و صاحب امتیاز که واجد شرایط باشند، می‌توانند به عضویت خانه و یا هیأت مدیره درآیند.

وی ادامه داد: اقامت داشتن در حوزه فعالیت خانه مطبوعات یا واقع بودن دفتر مرکزی رسانه متبوع در استان مربوطه، برخورداری از حداقل یک سال سابقه اشتغال اصلی و مستمر بیمه‌ای رسانه‌ای یا بیمه صندوق هنرمندان (منتهی به هر مجمع عمومی) در یکی از نشریات چاپی یا الکترونیک، نمایندگی روزنامه‌های سراسری، خبرگزاری‌ها و نیز ارائه پروانه فعالیت دفتر برای نمایندگی یا سرپرستی رسانه‌های سراسری از جمله شرایط عضویت درخانه مطبوعات و رسانه‌های استان است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: همچنین قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و مصوبات قانونی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور و نیز امضاء میثاق‌نامه اخلاق حرفه‌ای ضروری است.

تحفه‌گر درخصوص متقاضیانی که بیمه غیررسانه‌ای دارند یا بیمه ایشان توسط صندوق‌های بازنشستگی پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: معرفی‌نامه رسانه به همراه مدارک مربوط به بیمه و تأیید اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کفایت می‌کند.

وی تعداد سهمیه افراد برای رسانه‌های مختلف را این‌گونه اعلام کرد: ۶ نفر در روزنامه‌ها، ۴ نفر برای دفاتر سرپرستی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، ۴ نفر برای هفته‌نامه‌ها و پایگاه‌های خبری و ۲ نفر در سایر نشریات.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان بیان کرد: خبرنگارانی که مدیران مسئول رسانه آنها، مایل به عضویت در خانه نیستند، با تایید اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان در شرایطی می‌توانند ” به عنوان خبرنگار آزاد” به عضویت خانه در آیند.

تحفه‌گر اضافه کرد: همچنین افراد شاغل یا بازنشسته مشاغل مرتبط با رسانه، از جمله چاپ، توزیع، فروش، خدمات فنی، بازاریابی و همکاران اداری (تا تشکیل رسمی صنوف تخصصی) با تصویب هیأت مدیره می‌توانند عضو افتخاری خانه مطبوعات‌ و رسانه‌ها باشند. به علاوه شرط بیمه برای صاحب‌امتیاز، مدیر مسئول و سرپرست دفاتر نمایندگی نشریات سراسری الزامی نیست.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که طبق آئین‌نامه، حداقل مدرک تحصیلی برای عضویت کارشناسی است؛ افزود:  در صورت نداشتن مدرک تحصیلی کارشناسی یا معادل آن، به ازای هر 5 سال فعالیت رسانه‌ای با معرفی خانه مطبوعات و رسانه‌های استان و تأیید اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، یک مقطع تحصیلی برای فرد متقاضی محسوب می‌شود.

تحفه‌گر درخصوص طریقه ثبت‌نام و تأیید عضویت خاطرنشان کرد: ثبت‌نام و تائید عضویت به صورت کاملا الکترونیکی و از طریق سایت خانه مطبوعات و رسانه‌ها به نشانی http://www.khanehmatbooat.ir انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: خانه مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان یکی از تشکل‌های صنفی رسمی، مسئول پیگیری مسائل و مطالبات دست‌اندرکاران خط مقدم جبهه آگاهی‌بخشی به مردم است و قوام و اقتدار آن به حضور و فعالیت همه اعضاء و دست اندرکاران رسانه استان است و حضور تک تک اصحاب رسانه درخانه مطبوعات استان برای مشارکت در سرنوشت رسانه‌ای استان مورد انتظار است.

تحفه‌گر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی را به عنوان تشکل صنفی رسمی تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان عنوان کرد و ادامه داد: من خواستار مشارکت جامعه رسانه‌ای استان در مجموعه متعلق به خانواده رسانه‌ها هستم.

انتهای پیام 


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا