رسانه ترمیمی باید آسیب‌ها را از تابو به مساله اجتماعی تبدیل کند



ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: رسانه ترمیمی باید با به رسمیت شناختن آسیب‌ها، آن‌ را از حالت تابو و خط قرمز خارج  و به مساله اجتماعی تبدیل کند.

محمدعلی فرجی‌ها در نشست علمی رسانه ترمیمی، اظهار کرد: تحولات جهانی چند دهه اخیر در زمینه کنترل جرم و ارزیابی بسیاری از مداخله‌های کیفری نشان از آن دارد که این مداخلات به خوبی نتوانسته‌ به اهداف خود برسد.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای عدالت ترمیمی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در جامعه است که بعد از شکل‌گیری دولت‌های مدرن به حاشیه رانده شد، ادامه داد: از ویژگی‌های شهر ترمیمی این است که شهروندان برای انجام امور جاری زندگی خود نیازمند نقض قوانین و مقررات نیستند. پس به تبع آن، مقررات هم باید تنظیم‌گرانه و براساس نیازهای واقعی مردم تنظیم شده باشد و ممر و منبع درآمد عده‌ای از طریق امضاهای طلایی یا رانت و رشوه ایجاد نشده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با یادآوری اینکه امروز با تورم قوانین در کشور مواجه هستیم در حالی که بسیاری از آن مخل کسب و کار و زندگی مردم است، گفت: برخی از سازمان‌ها از این قوانین مانند جریمه‌های راهنمایی و رانندگی یا کمیسیون ماده 100 شهرداری ارتزاق می‌کنند و حتی روی آن به عنوان منبع درآمدی حساب می‌کنند.

وی افزود: با انکار ایدئولوژیک واقعیت‌های مجرمانه به جایی نمی‌رسیم. مسئولان در حوزه‌های مختلف باید وجود آسیب‌های اجتماعی را بپذیرند، تا آن به مساله تبدیل شود؛ در این صورت می‌توان به پیدا کردن راه حل نیز امیدوار بود.

فرجی‌ها با تاکید بر لزوم پرداختن به عوامل زیربنایی جرم و اختلاف، مجرم‌گردانی را در شهرها کاری غیر علمی دانست و گفت: این کار مجرم را از همه پیوندهای عاطفی و شغلی و خانوادگی خود جدا می‌کند تا وی در دور باطل و باتلاق گونه اعمالش فرو برود؛ در حالی که می‌توان به اصلاح وی تحت شرایط خاص و محدودیت‌های لازمه، امید داشت.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های فرهنگی ما نیز ارکان عدالت ترمیمی وجود دارد، افزود: اسلام فرهنگ عدالت  ترمیمی را ترویج می‌دهد و مردم را حتی در هنگام قصاص کردن به گذشت آرامش‌بخش تشویق می‌کند. رسانه‌ها باید این منابع ارزشمند که پر از صلح و سازش است را از دل تاریخ و فرهنگ بیرون کشیده و در جامعه تبیین کنند.

 فرهنگ مسئولیت‌پذیری در کشور کمرنگ است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فرهنگ مسئولیت‌پذیری در کشور کمرنگ است، ادامه داد: در فرهنگی که مسئولیت‌گریز است، مسئولانش از زیر بار پذیرش مسئولیت شانه خالی می‌کنند و رسانه‌ها باید با جدیت برای نهادینه‌سازی فرهنگ مسئولیت‌پذیری تلاش کنند.

وی با نقد شیوه بازنمایی برخی حوادث در رسانه‌ها گفت: فراز و فرود در اجرای قوانین جرم‌زاست و عدالت ترمیمی تا رفع برخی بسترهای بروز تخلفات و جرایم صرفا نوشدارو برای حل برخی مشکلات است.

رسانه‌ها با تاسی از فلسلفه انتظار، اصلاح و امید را در جامعه ترویج دهند

محسن نصرپور، مدیرکل صداو سیمای خراسان رضوی نیز در این نشست در سخنانی با بیان اینکه امروز مهمترین هدف جنگ نرم دشمنان، گرفتن روح امید و اعتماد به نفس مردم ایران است، افزود: رسانه‌ها باید با مهندسی اخبار و اطلاعات، درنظر گرفتن تناسب بین اخبار مثبت و منفی، اجتناب از انتقال احساس ترس و ناامنی و پرهیز از تکرار اخبار منفی، به اعتماد سازی و دمیدن روح امید در جامعه بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ دینی ما فلسلفه انتظار بر اساس اصلاح‌گری و امید، پایه‌گذاری شده است، ادامه داد: رسانه‌ها با تاسی از فلسلفه انتظار باید اصلاح و امید را در جامعه ترویج دهند و باید در اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی، فضای کشور را تلطیف و بانشاط کنند و در این مسیر از کاهش نشر حجم اخبار سیاه و برجسته‌سازی خبرهای موفقیت و پیشرفت کشور دریغ نکنند.

نصرپور با بیان اینکه دشمنان در پی سطحی کردن ذائقه رسانه‌ای مردم هستند، یادآوری کرد: ترویج موارد سطحی و احساسی و بسط سکولاریسم دینی و تبلیغ دین فردی به جای دین اجتماعی به بهانه‌های مختلف مانند کرونا از جمله خط و رویکردهای برخی رسانه‌های معاند در ماه‌های اخیر است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی تصریح کرد: امروزه عنصر اعتماد در رسانه‌ها مهمتر از افزایش مخاطب به نظر می‌رسد و بنابراین باید با ارتقاء سطح آستانه تحمل مردم و تقویت خودباوری فردی و اجتماعی، سرمایه اجتماعی جامعه را تعالی بخشید.

رسالت رسانه‌ها مبتنی بر مسئولیت اجتماعی عدالت نگاری مشفقانه است

مجتبی محمودی، مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی هم در این نشست، مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها را مبتنی بر مسئولیت اجتماعی، حق‌بینی و عدالت‌نگاری مشفقانه با ارتقاء سطح امید در جامعه دانست.

وی افزود: به نظر می‌رسد با وجود اینکه در تعاریف رسانه‌ای خبر بدی که عمق یک فاجعه در آن بیشتر باشد یک خبر خوب تلقی می شود، وقت آن رسیده که رسانه‌ها به جای بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی آسیب‌ها و جذب مخاطب از این طریق به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کرده و ضمن بیان نقدهای منصفانه در صدد نشر اخبار امیدبخش در جامعه  باشند.

به گفته وی، رسانه ترمیمی نه از طریق ارزش خبری که از طریق ارزش فرهنگی و توجه به حقوق شهروندی به تولید محتوا می‌پردازد و تعالی تعامل‌های اجتماعی توام با رعایت اخلاق و تعادل در فضای گفت وگو، ارزشمند است.

حجم زیاد مشهدهراسی در فضای  مجازی از جانب معاندان

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه با حجم زیادی از سیاه نمایی و مشهد هراسی از سوی معاندان در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی مواجه هستیم، افزود: مشهد به خاطر همجواری با امام رضا(ع) که الگوی مناظره و گفت‌وگوی بین ادیان هست باید محور گفت‌وگو و تعامل باشد و نشر این فرهنگ مستلزم ورود رسانه‌ها  به این عرصه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی، وی با اشاره به اینکه مهمترین کارکرد رسانه‌ها ایجاد همبستگی و انسجام عمومی است، ادامه داد: رسانه‌ها با نگاه منصفانه و مصلحانه می‌توانند با بازنشر حقایق به جای بازنمایی اخبار کذب، بذر امید را در دل‌های مردم زنده نگه دارند و به بهبود حال عمومی مردم کمک کنند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا