سهم خبرنگاران استان مرکزی در طرح اقدام ملی مسکن دیده شده است



ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی از در نظر گرفته شدن سهم خبرنگاران در طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.

سید علی آقازاده 25 اسفندماه در دومین جشنواره مطبوعات استان مرکزی با بیان اینکه امروز مطبوعات شرایط خوبی را تجربه نمی کنند، گفت: فضای مجازی سهم زیادی از اطلاع رسانی را طی سال های اخیر به خود اختصاص داده است، از طرفی، بویژه در سال جاری و شیوع بیماری کرونا، مشکلات مطبوعات نوشتاری بیشتر شد و از این جهت باید توجه بیشتری به این قشر داشت.

آقازاده با بیان اینکه در کشورهای جهان اول مطبوعات نوشتاری همچنان جای خود را در دفاتر کار، خانه ها و اماکن مختلف دارند و امیدواریم که مطبوعات و روزنامه های کشور و استان نیز چنین شرایطی را تجربه کنند و سنت خوب روزنامه نگاری و چاپ روزنامه را به مانند گذشته داشته باشیم، افزود: سه دهه پیش که تجهیزات اطلاع رسانی به مانند امروز رشد نکرده بود، افراد بسیاری منتظر نشر روزنامه های عصرگاهی بودند تا در جریان اخبار قرار بگیرند، اما امروزه صحبت های یک مقام مسئول در یک کشور، پس از چند ثانیه همراه با تحلیل در سطح جهان منتشر می شود و این امر برای مطبوعات کشورهایی همچون ایران مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت نشریات، حمایت دولت و فرهنگ سازی نیاز است، مسلما وجود سایت ها و امکان خبررسانی سریع، برای مطبوعات شرایطی خاص را ایجاد کرده است و حتی به واسطه این وضعیت، برخی روزنامه ها دیجیتالی شده اند تا بتوانند از قافله فضای مجازی دور نمانند.

وی با بیان اینکه علم رسانه و کاربری این علم با دو دهه قبل کاملا متفاوت است، گفت: هر روز شاهد انفجار اطلاعات و عوض شدن چهره رسانه ها هستیم به همین دلیل فعالان رسانه ای استان باید سعی کنند خودشان را با آخرین پیشرفت های علوم رسانه تطبیق دهند چراکه سرعت تغییر در رسانه ها بسیار بالاست و باید با این رشد و تغییر همراه شد.

استاندار مرکزی تاکید کرد: مطبوعات نوشتاری همچنان هر روز مظلوم تر می شوند و اصل انتشار نشریات و مطبوعات کم شده است. در این عرصه نمی توان از هزینه چاپ و نشر ساده گذشت و دسترسی آسان به اخبار باعث شده است که مطبوعات مغفول بمانند. بسیاری از مطبوعات که در سال های گذشته خانه و میز ادارات را تزیین می کرد و نماد روشنفکری بودند، امروز در شرایط بسیار ناگواری قرار گرفته اند و نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند تا از این رکود خارج شوند.

وی با اشاره به کاهش تیراژ روزنامه های برند کشور که مطبوعات استان نیز از این قاعده مستثنی نیست، افزود: تلاش فعالان رسانه ای در سال 1399 با وجود همه مشکلات قابل تقدیر است و همین تلاش ها در بحث کرونا باعث شد که مردم استان مرکزی با اقناع و اطلاع رسانی رفتار مناسب‌تری داشته باشند و این امر حاکی از فرهنگ بالای مردم و عملکرد اجتماعی مناسب رسانه هاست.

آقازاده تصریح کرد: پرسشگری و مطالبه گری رسانه در همه عرصه ها خط ارتباطی بین مردم و مسئولان را زنده نگه می دارد و حاکی از شادابی جامعه است. اگر جامعه ای در فعالیت های خود موفق باشد، بخشی از این موفقیت به تلاش و فعالیت رسانه ها باز می گردد و فعالان رسانه ای استان با وجود همه مشکلات و بد اخلاقی ها در سال های اخیر خوب و حرفه ای و تخصصی عمل کردند و کاری عاری از بغض و تفکرات خاص سیاسی را به منصه ظهور رساندند.

وی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن، سهمیه ای را برای خبرنگاران در نظر گرفته ایم. عملیات اجرایی هشت هزار واحد مسکن جدید را تا یک ماه آینده در اراک آغاز می کنیم که می توانیم از این محل سهمیه ای را برای خبرنگاران در نظر بگیریم که در شورای مسکن نهایی خواهد شد.

استاندار مرکزی با اشاره به انتخابات پیش رو و حساسیت آن، گفت: رسانه می تواند در انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری رای دهندگان نقش تعیین کننده ای داشته باشد، مشارکت رسانه در فعالیت های مهم کشور می تواند مشارکت بالای مردم را رقم بزند، انتخابات پروژه سیاسی کشور و رویداد سیاسی بسیار بزرگی است و رسانه ها نقش تعیین کننده ای در برگزاری هرچه بهتر آن دارند و درخواست داریم که در استان مرکزی رسانه برای حضور حداکثری مردم تلاش کند. این عرصه باید میدان رقابت برابر باشد و رسانه می تواند بازار گرمی از حضور و مشارکت مردم را رقم بزند.

حجت الاسلام عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز اظهار کرد: به مانند بسیاری از رویدادهای فرهنگی در استان، جشنواره مطبوعات نیز در طول سالیان گذشته مورد کم توجهی قرار گرفته و با وجود آنکه امروز باید چندمین دوره جشنواره مطبوعات استان را برگزار می کردیم، اما تازه موفق به برگزاری دومین دوره شده ایم.

وی با بیان اینکه رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، احیای رویدادهای فرهنگی استان مرکزی است و جشنواره مطبوعات نیز یکی از رویدادهای احیا شده است، گفت: 450 اثر به دبیرخانه جشنواره راه یافت که 250 اثر در حوزه رسانه و 200 اثر در حوزه عکس بوده است. این آثار مربوط به سال های 98 و 99 بوده اند و اگر کرونا نبود نمایشگاه مطبوعات را نیز برگزار می کردیم، اما اولویت ما توجه به سلامت است.

دانشی بیان کرد: جامعه رسانه استان مرکزی نقش بزرگی در تحولات فرهنگی استان دارد و می تواند تکیه گاه مقامات و مردم استان در رشد و توسعه این خطه باشد. فقدان منابع مالی و مشکلات و گرانی های حوزه چاپ و نشر دشواری هایی را برای جامعه رسانه به همراه دارد، اما علیرغم این مشکلات، فعالیت حوزه رسانه استان ابتر باقی نمانده است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا