علی ملاقلیپور: اگر دنبال پول بودم سریال میساختم نه نماهنگ محرمی
از علی ملاقلیپور که نام می بریم و برای گفت وگو که مقابلش می نشینیم ناخودآگاه خاطرات بسیاری برایمان تداعی می شود؛ از نام پدرش ـ رسول ملاقلی پور ـ کارگردان فیلم های نام آشنای دفاع مقدس همچون «میم مثل مادر» و «سفر به چزابه» گرفته تا هفت سال قبل که جیمی جامپ مسابقه فوتبال تیم ستارگان لقب گرفت و در اعتراض به لغو اکران فیلمش، وسط زمین فوتبال پرید.
خاطرات و شاید بهتر بگوییم اتفاقات اطراف علی ملاقلی پور به همین جا ختم نمی شود. ماجرای سریال توقیفیاش «کتونی زرنگی» در صداوسیما هم در اواخر دهه ۹۰ تا مدت ها خبرساز بود و بعد هم صحبت از ممنوع الکاری اش به میان آمد که البته توسط خود این کارگردان در نشست ایسنا تایید شد. با این همه علی ملاقلی پور این روزها فارغ از تمام شلوغی ها و حاشیه های سال های اخیر، سراغ ساخت نماهنگی برای اباعبدالله الحسین (ع) رفته است که خود تاکید می کند این کار را از روی اعتقاد باطنی انجام داده است و بر نگاه محوری آن که بحث آزادگی، حقیقت جویی و توبه شخصیت «حر» است، تکیه می کند.
علی ملاقلیپور نماهنگ محرمی «مسافران خورشید» را در مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) سازمان هنری رسانهای اوج تولید کرده است. کارگردانی و نویسنده خودش بوده و محمدجواد آشتیانی هم تهیهکنندگی را عهده دار بوده است.
در ادامه تماشاگر بخش هایی از این نماهنگ باشید:
این کارگردان با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره موضوعات مختلفی از نماهنگ جدیدش تا ماجرای توقیف سریال «کتونی زرنگی» صحبت کرده است که در بخش نخست این گفتوگو صحبتهای ملاقلی پور درباره نماهنگ جدیدش را میخوانید.
کاری که جذاب باشد را انجام میدهم
ملاقلی پور در ابتدا درباره نماهنگ جدیدش با اشاره به این نکته که کار او کارگردانی است، میگوید: «کاری که جذاب باشد را انجام میدهم. نماهنگ نیز اگر کار جذابی باشد، که به آن اعتقاد داشته باشم و اثرگذار باشد، انجام میدهم. همواره احساس میکردم در نماهنگ نیز باید کشمکشی وجود داشته باشد؛ یعنی صرفا یک مشت رنگین کمان تصاویر به درد مخاطب نمیخورد یا حتی برای تیزر تبلیغاتی هم فکر میکنم تماشاگر قصه را دوست دارد. ما همیشه از بچگی قصه دیده و شنیدهایم و با قصه بزرگ شدیم و با آن عجین هستیم. همین حالا هستند فیلمهای سینمایی که خوب قصه میگویند. مردم قصه را دوست دارند. حالا هرچقدر این قصه مستقیم یا غیر مستقیم پیوند داشته باشد، من فکر میکنم گیرایی بیشتری دارد و اصطلاحا فیلم یقه تماشاگر را خواهد گرفت.»
حُر وقتی به وجود میآید که محبت وجود دارد
او درباره نماهنگ «مسافران خورشید» بر اساس شعری از سید حمیدرضا برقعی، توضیح میدهد: «در جلساتی که برگزار کردیم، آقای برقعی شعری نوشته بودند که من فکر کردم به لحاظ تصویری کار خوبی خواهد شد. ما چون سینمایی هستیم، در کل تصویر برایمان اهمیت دارد. در نماهنگ البته شعر و آهنگ نیز اهمیت دارد. این داستان غیرمستقیم به ماجرای حُر باز میگردد و یک توبه در آن هست؛ در قصه به اندازه نماهنگ یک کشمکش درونی و بیرونی وجود دارد.»
ملاقلیپور همچنین اظهار میکند: «به نظر من این بد است که با خود بگوییم من یک کار تاریخی ـ مذهبی میسازم که در تاریخ بماند. ما در دورهای هستیم که برای مثال دزدی ـ چه در مقیاس کوچک و چه کلان ـ به چشم می خورد و دیدم که حُر و توبه ای که می کند، بیشتر به درد جامعه ما میخورد؛ البته قصه ما راجع به حُر نیست و به صورت مستقیم به شهیدان و آزادههای کربلا بازنمیگردد بلکه تداعی کننده این ماجرا است. در اصل ماجرایی که ما از تاریخ کربلا درباره ماجرای حُر شنیده بودیم، این است که حُر بالاخره سر دسته یزید بوده و چه میشود که این آدم پشیمان شده و یار امام حسین (ع) میشود؟ اگر زمینی بخواهم نگاه کنم عنصر محبت باعث این اتفاق شده است. بی قراری حُر از محبتی که امام (ع) به او کرد، نشأت میگیرد. به نظرم حُر وقتی به وجود میآید که محبت وجود دارد.»
شعر سیدحمیدرضا برقعی به شدت تصویری بود
این نویسنده و کارگردان اضافه میکند: «در این کار هم من به آقای برقعی عرض کردم که شعرشان خیلی تصویری است. بنابراین تصمیم گرفتیم که بر روی نقطه تحول سردسته گروه کنیم و دو سه تا نقطه گذاری کردیم اما بیشتر از این برای یک نماهنگ جا نمیداد. هرچند شاید به لحاظ داستانی بیشتر داشت. درنهایت بعد از رفتن و آمدنها بر سر این شعر توافق شد. کار به جایگاهی رسید که احساس کردم پیوند بین تصویر و شعر محکم شد و قرار شد که آن را بسازیم.»
خیلیها باور نمیکنند نماهنگ «مسافران خورشید» چهار روزه جمع شد
او در پاسخ به این سوال که چقدر از کیفیت بصری کار باتوجه به بودجه راضی است؟ میگوید: «در همان روزی که به توافق رسیدیم، به مسئولان تصمیم گیر در ماوا گفتم که کار تاریخی است و در بخش هایی به تپانچه و شمشمیر اشاره شده، اما خب برای مثال تپانچه متعلق به دوره قاجار است و تصمیم گرفتیم که بنای کار را بر اواخر دوره قاجار بگذاریم، در شعر اشارهای نمیشود اما برای انسجام ذهنی خودمان قرار شد که این کار را انجام دهیم تا بدانیم که بالاخره از نظر طراحی به کدام سمت داریم میرویم.»
این کارگردان ادامه میدهد: «به لحاظ بودجه و شرایط نمیتوان پروژه خیلی فاخری را در نظر گرفت اما مهم این است که بار تصویری و دراماتیک خوب و یاریگر بودند. با آقای آشتیانی و تهیه کننده جلسه گذاشتیم و به نظرم کار خیلی خوب جمع شد. وقتی میگوییم این نماهنگ چهارروزه جمع شده، خیلیها باور نمیکنند اما واقعیت این است که چهار روزه جمع شد؛ البته یکی از دلایل آن هم این بود که ما عوامل حرفهای داشتیم؛ برای مثال طراح گریم ما طراح گریم سینما بود یا مثلا محسن غلامی طراح صحنه و سمانه حسینی طراح صحنه فیلم و سریال بودند و این مقداری کمک کرد.»
ملاقلیپور اضافه میکند: «بسیاری از نماهنگها به دلیل بودجه محدود مجبور هستند کوتاه بیایند. ما در زمینه تولید و برنامهریزی که کار کردیم، سعیمان این بود تا بنای کارمان را بیشتر روی پیش تولید بگذاریم. یعنی شاید دو هفته، خوب پیش تولید کردیم و لوکیشنهای خوبی پیدا کردیم.»
ویژگی چهره محرم زینالزاده در هرکسی پیدا نمی شود
او درباره ویژگیهای محرم زینالزاده به عنوان بازیگر نماهنگ «مسافران خورشید» میگوید: «آقای زینالزاده در چشمهایش یک پختگی دارد و آدمی محسوب میشود که هم آشناست و هم دور. آدمی است که در دهههای ۶۰ و ۷۰ هنرمند پرکاری محسوب میشد و اوج بازیگری ایشان بود. چهرهی دور ـ نزدیکی که می خواستم در صورت ایشان بود. چشمهایشان خیلی مهربان است ولی خب نافذ نیز محسوب میشود و این ویژگی در چهره هر کسی پیدا نمیشود. من صورت میخواستم چون در نماهنگ چهره اهمیت دارد. ایشان آمدند و صحبت کردیم و خیلی هم دوست داشت. هرچقدر بیشتر آشنا شدیم، بیشتر لذت بردیم. واقعیت این است که از اول تا آخر کار انقدر ارتباط ما نزدیک شد که واقعا عجیب بود. ایشان خیلی همراه بودند. در گرمای بیابانی که هیچکس تا به حال به آنجا پا نگذاشته بود، ایشان ما را همراهی کردند. شانس ما بود، قسمت ما بود.»
شاید صدای حماسی یک گوینده حرفه ای بهتر بود
ملاقلیپور درباره انتخاب سید حمیدرضا برقعی ـ شاعر اثر ـ به عنوان گوینده نماهنگ «مسافران خورشید» و اینکه آیا بهتر نبود از یک گوینده حرفه ای با صدایی حماسی تر برای این اثر استفاده می شد؟ چنین اظهار میکند: «دوستان ماوا گفتند که آقای برقعی دوست دارد که گویندگی را خودش انجام دهد. نمیگویم مخالف این کار بودم اما حرفهای تر این بود که از یک صداپیشه استفاده می کردیم اما با این حال فکر می کنم که صدا روی کار نشسته است. شاید اگر صدا حماسیتر بود، بهتر می شد ولی باید این را هم در نظر گرفت، کسی که شعر مینویسد، شاید موارد درونی ای وجود دارد که فرد دوست دارد کار گویندگی را هم خودش انجام دهد. از یک طرف حتما خوانش خود آقای برقعی قناعت به کار بخشیده ولی از طرفی هم انتظار شنیداری تماشاگر این است که صدای حماسی تری بشنود ولی این خوانش مزایایی هم دارد.»
اگر به دنبال پول بودم، سریال میساختم!
این نویسنده و کارگردان در پاسخ به اینکه آیا مسائل مالی در پذیرفتن ساخت نماهنگ «مسافران خورشید» دخیل بوده است؟ می گوید: «هنر من چیست؟ من کارگردان هستم و نهایتا در کنار آن، کار نویسندگی هم انجام دهم. من اول از همه باید از زاویه کار خودم نگاه کنم. بالاخره این اثر بودجه مردم است و قرار است که وقت مردم را بگیرد و باید با یک جماعت بیشتر و زیادتری گره بخورد و آن نمی تواند فارغ از قصه باشد. این نکته مهم بود که اگر نماهنگی را ساختیم، به دنبال این بود که کار اثرگذاری باشد. من فکر می کنم از خود اثر مشخص است که برای دلِ خودم آن را ساختم. اگر به دنبال پول بودم، سریال میساختم!»
او در انتهای بخش نخست نشست با موضوع نماهنگ «مسافران خورشید» اظهار میکند: «فکری که مسوولان ماوا داشتند که این کار باید قبل از محرم آماده و پخش شود، فکر درستی بود. من «مسافران خورشید» را ساختهام و واقعیت این است که به مسیر حضرت اباعبدالله ایمان دارم. این نماهنگ در برنامه «مخاطب خاص» پخش شد و قرار است به صورت متناوب از شبکههای مختلفی پخش شود.»
انتهای پیام
منبع:خبرگزاری ایسنا