مشکلات جامعه دغدغه من است



ایسنا/قم نفر دوم جشنواره شهریاران کشور گفت: این روزها نشان دادن دغدغه مردم و مشکلات جامعه دغدغه اصلی من است.

احمد ظهرابی، عکاس خبرگزاری ایسنا، پس از کسب حضور در جمع بهترین های جشنواره شهریاران و کسب عناوین مختلف ملی در یک سال گذشته در گفت وگو با ایسنا گفت: عکاسان خبری فرصت نمی‌کنند در جشنواره‌های عکاسی شرکت کنند؛ چون وظیفه اصلی عکاس خبری پوشش اخبار و تهیه محتوا برای خبرگزاری است و این فرصت را محدود می‌کند.

وی بیان کرد: امسال در دو جشنواره شرکت کردم و در هر دو موفق به کسب مقام شدم. در جشنواره شهر ما که شهرداری قم برگزار کرد در بخش ویژه و در جشنواره عکس شهریاران که در استان سمنان برگزار شد رتبه کسب کردم.

وی تصریح کرد: نگاه داوران جشنواره‌ها به تصاویر هنری است و در خبرگزاری‌ها این نگاه کمتر است. کسی که خود را مقید به شرکت در جشنواره‌ها بداند سعی می‌کند این نگاه هنری را حفظ می‌کند تا بتواند در جشنواره‌ها هم شرکت کند. ولی وقتی حجم کار بالا باشد نگاه هنری از دست می‌رود و عکاس بیشتر مشغول تکمیل گزارش و حواشی آن می‌شود. بعضی هم کمتر به عکاسی خبری و تهیه گزارش مستند می‌پردازند تا فرصت عکاسی هنری هم داشته باشند.

عکاس خبری گفت: از ابتدا که وارد عکاسی شدم در حوزه خبری مشغول به کار شدم. موضوع خبر و تنوع سوژه‌ها جذاب بود و باعث شد من در همین مسیر بمانم. تمام بخش‌ها و موضوعات عکاسی خبری برای من جذاب است به جز قسمت‌هایی که اخبار پوششی است.

وی افزود: عکاسی بیش از ۱۴۰ شاخه دارد. یکی از جذابیت‌های عکاسی خبری است که از تمام این شاخه‌ها در کار استفاده می‌شود و جامعیت دارد و در یک گزارش از انواع عکاسی استفاده می‌شود.

ظهرابی اظهار کرد: مدتی در خبرگزاری‌های ایرنا و مهر مشغول شدم و مدتی نیز دبیر عکس خبرگزاری رسا بودم. در مدت حضور در رسا به علت محدودیت موضوعات به حوزه مذهبی فعالیت‌های من نیز محدود شد. ملاک کار خبرگزاری بود و فرصت نبود به فعالیت‌های دیگر بپردازم.

وی عنوان کرد: پس از ورود به خبرگزاری ایسنا توانستم علاقه‌ام را پیگیری کنم. در ایسنا مانعی برای پیگیری سوژه‌هایی که ارزش خبری دارند نیست. می‌شود چندین ماه روی یک گزارش مستند وقت گذاشت و مجموعه‌های خوبی را تولید کرد. همین باعث شد بتوانم مجموعه‌های تاثیر گذاری ایجاد کنم که منتشر شد و به خوبی دیده شد. تولید این مجموعه‌ها برای خبرگزاری هم خوب است.

وی با بیان اینکه پوشش مشکلات مردم و معضلات جامعه دغدغه اصلی‌اش است، بیان کرد: در مدتی که در بخش ویدیو ایسنا مشغول به کار شده‌ام، بیشتر درگیر مشکلات و دغدغه‌های مردم شدم. در این بخش روی موضوعات محیط زیستی و مسائل مربوط به حاشیه شهر هم کار کردم.  تا کنون گزارش‌های ویدیویی تأثیرگذاری تهیه شده است.

ظهرابی در بیان تجربیات خود گفت: گزارشی داشتیم از کارگران فصلی که در دوران کرونا دو ماه کار پیدا نکرده بودند و برای خرج زندگی از کمک‌های مردمی استفاده می‌کردند. بیان ناراحت کننده آن‌ها و شرمندگی‌شان از خانواده متاثر کننده بود.

وی ادامه داد: آتش سوزی شهرک شکوهیه از موضوعات خبری خطرناک بود. تا کنون در بیش از ۵۰ آتش سوزی حضور داشتم اما احساس ترسی که در این مورد تجربه کردم هرگز تجربه نکرده بودم. انفجارها و پرتاپ شدن اشیا به سمت ما وحشت‌زا بود.

وی افزود: این بخشی از عکاسی خبری است و کسی که بخواهد در این زمینه فعال باشد و خبرگزاری محل کارش از دیگر رسانه‌ها عقب نماند باید در هر شرایطی کار کند.

انتهای پیام

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا