برکناری افراد از تلویزیون باید آخرین مرحله باشد


یک استاد ارتباطات با ناپسند خواندن برخورد سلیقه‌ای رسانه با چهره‌هایش توضیحاتی را درباره شیوه تعامل صحیح یک رسانه با نیروهایش ارائه کرد.

حمید شکری خانقاه ـ مدرس دانشگاه ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نحوه تعامل صدا و سیما با چهره‌هایش توضیح داد: اگر  رسانه‌ای مثل تلویزیون با افراد شاخصی که بزرگشان کرده و اعتباری که از فردوسی‌پورها، حیاتی‌ها و حتی شهریاری‌ها گرفته است، برخورد سلیقه‌ای داشته باشد، آسیب شدیدی به جایگاه و محبوبیت صداوسیما می‌زند. کسانی هستند که صداوسیما را مرکز جناح‌بندی‌های سیاسی خود کرده‌اند و این مسئله چند سالی می‌شود که بر سازمان حاکم شده است.

نویسنده کتاب «برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی» با بیان اینکه شیوه‌ی تعامل در تمام‌ دنیا دارای ضوابط، آیین‌نامه و شاخص است، عنوان کرد: مشکل ما این‌ است که معیارها و شاخصه‌های مشخصی برای این ‌تعامل نداریم. ستاره‌ها و سرمایه‌های صداوسیما را خود رسانه تبدیل به چهره کرده است اما وقتی بزرگ‌ و دارای جایگاهی می‌شوند به خاطر نبود معیارهای مشخص، رسانه در کنترل آن‌ها دچار مشکل می‌شود.
هر کشوری قواعد و قوانینی دارد که هم رسانه باید رعایت کند و هم شخصی که در آن رسانه محبوبیت و  جایگاهی به دست آورده است. نمی‌توانیم بگوییم فقط صداوسیما باید این مسائل را رعایت کند اما برخورد سلیقه‌ای داشتن با افراد صد درصد مذموم و ناپسند است.

او ادامه داد: ما باید شاخصه‌هایی داشته باشیم تا همه بر اساس آن‌ها رفتار کرده و کسی سلیقه‌ای رفتار نکند. برکناری و برخورد جدی آخرین‌ مرحله‌ی واکنش است. در همه مناسبات اداری وقتی فردی خطایی می‌کند اول تذکر داده می‌شود بعد شخص خاطی تنبیه می‌شود و اگر بر رفتار خارج از چهارچوبش اصرار بورزد آن وقت است که برکنار یا طرد می شود.
اتخاذ آخرین تصمیم در همان ابتدا و بدون دادن  فرصت جبران نشانه‌ی سوء مدیریت است.

شکری خانقاه در عین حال گفت: هرچند باید یادآور شد خیلی از افراد مشهور تلویزیونی یا سینمایی هم در مواقعی حرمت‌شکنی‌ کرده‌اند و برخلاف افکار عمومی حرکت کرده‌اند.

این مدرس دانشگاه آسیب‌های واکنش‌های تند صداوسیما در برابر چهره‌ها را اینگونه عنوان کرد: در افکار عمومی این تفکر شکل می‌گیرد که ما برخوردهای سلیقه‌ای داریم و ضابطه‌مند نیستیم و این موجب ناامیدی و افسردگی می‌شود.

او افزود: این واکنش‌ها به جایگاه خود رسانه هم آسیب می‌زند. برای هر رسانه یکی از شاخصه های اعتبارسنجی میزان‌ محبوبیت، مقبولیت و مطلوبیت آن رسانه نزد افکر عمومی است. این مسائل باعث می‌شود کم کم قدرت فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی از تلویزیون گرفته شده و مردم برای کسب اطلاعات سراغ رسانه‌های دیگری می‌روند.

حمید شکری خانقاه

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا