باید کودکان به‌صورت منطقی در فضای مجازی هدایت شوند


ایسنا/اردبیل یک پژوهشگر رسانه گفت: باید در برابر هر پدیده‌ای از جمله فضای مجازی نسبت به کودکان حساسیت بیشتر داشت و در هدایت و راهنمایی آنها از اصول و قواعد منطقی استفاده کرد.

محمدباقر سپهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باید برای کودکان برنامه‌های منطقی‌تر و حساب‌شده‌تری طراحی شود چراکه علی‌رغم تغییرات شدید، اما وجود فضای مجازی به‌عنوان پایه و اساس کار در آینده خواهد بود و از جمله مواردی که بیشتر نمایان خواهد شد، دورکاری‌ها، آموزش‌های مهارتی و درسی، دیدارهای مجازی و… خواهند بود.

وی اضافه کرد: فضای مجازی در میان همه گروه‌های سنی محبوبیت دارد و هر گروهی از محصولات و تولیدات رسانه‌ای آن به‌صورت منفی یا مثبت بهره‌مند می‌شود که در میان گروه‌های سنی، گروه کودک از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

سپهری ادامه داد: این گروه سنی به نسبت دیگر گروه‌ها هنوز به رشد و بلوغ نرسیده‌اند و در برابر هر پدیده‌ای می‌توانند به‌آسانی ضربه ببینند و آسیب‌دیدگی روحی، روانی، جسمی و رفتاری کودکان می‌تواند تبعات بسیار بدتری در آینده برای آنها ایجاد کند.

این کارشناس رسانه بیان کرد: مزیت‌هایی که فضای مجازی می‌تواند برای کودکان به ارمغان آورد این است که افرادی که دروان کودکی و سنین پایین در چنین فضایی وارد می‌شوند، طبیعتاً با فناوری‌های روز و پیشرفته‌تر شناخت بهتری داشته و قدرت استفاده آنها زیاد خواهد بود بنابراین در دوران بزرگسالی به‌خاطر ارتباط از سنین پایین با تکنولوژی‌ها، در عرصه فضای مجازی باتجربه بهتر و شناخت مناسب‌تر فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند ذهن کودک را بسیار خلاق کرده و در ارائه طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه و نوآورانه مؤثر باشد، ادامه داد: یقیناً چنین افرادی در آینده باسوادتر بوده و آسیب‌های کمتری از چنین فضایی متوجه آنها خواهد شد.

مزایای فضای مجازی برای کودکان

به گفته سپهری، در واقع چون دنیا به‌طرف حاکمیت فضای مجازی می‌رود هرقدر یک نفر در این فضا سواد کمتری داشته باشد و اشراف اطلاعاتی نداشته باشد، خیلی طبیعی است که دیگران و افراد آشنا با فضای مجازی بهتر و بیشتر موفق خواهند شد.

این کارشناس و پژوهشگر رسانه با بیان اینکه مزایای دیگر فضای مجازی در کنار خانواده بودن کودکان است، تصریح کرد: در این شرایط کودکان کمتر به بیرون می‌رود و خیلی از کارها از جمله آموزش مدرسه‌ای را در فضای مجازی انجام می‌دهد که می‌تواند از برخی آسیب‌ها همچون تصادفات و… خلاصی یافته و با آرامش بیشتری در کنار خانواده باشد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی فرصت مناسبی برای کودکان در استفاده و دسترسی راحت و رایگان به همه نوع اطلاعات است، تشریح کرد: کودکان در فضای مجازی در هر موردی که می‌خواهند می‌توانند اطلاعات کسب کرده و پاسخ سؤالات و کنجکاوی‌های خود را دریافت کنند هرچند همه اطلاعات مفید نیستند و حتی می‌توانند بسیار مضر باشند که در این مورد هم‌خانواده‌ها باید در کنار فرزند خود باشند و راهنمایی‌های لازم را به آنها بدهند.

سپهری با اشاره به اینکه در فضای مجازی انتقال اطلاعات با سرعت بیشتر و باکیفیت بهتر انجام می‌شود، بیان کرد: استفاده و تفریح، ایجاد دوستی و تداوم آن، اشتراک‌گذاری علایق و خواسته‌ها، کشف هویت‌های جدید، آشنایی بافرهنگ و آیین‌ها و سنن، گسترش روابط با فامیل و آشنایان از جمله مواردی است که فضای مجازی آن را تسهیل می‌کند.

به گفته این پژوهشگر رسانه، فضای مجازی می‌تواند باعث دستیابی کودکان به سرگرمی‌های متنوع باشد و در کنار آن در پیشرفت تحصیلی و شناسایی ایده‌های تازه در مسیر یادگیری مؤثر است و بعلاوه در آشنایی با زبان انگلیسی و تقویت آن گزینه ایده آلی است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا