رشد 170درصدی تخصیص آگهی دولتی در دولت سیزدهم/راهاندازی سامانه جدید اتصال درگاه مجوز تبلیغاتی به درگاه ملی مجوزها
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور درباره عملکرد سه سال اخیر اظهار داشت: در ابتدا در حوزه بازآرایی با حضور نخبگان، اساتید، خبرگان، فعالان حوزه و کارشناسان به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاونت رسانهای، بیش از 15 جلسه بررسی طرح بازآرایی برگزار شد و برنامه عملیاتی این طرح تهیه و تنظیم شد.
وی سرفصلهای چهارچوب اولیه برنامه طرح بازآرایی را تنظیم گری، توانمند سازی و دیپلماسی رسانهای عنوان کرد و افزود: یکی از پایههای حرکتی معاونت در طول سالهای گذشته ماهیت حمایتی و پشتیبانی آن بوده است که در سالهای قبل و بر اساس اقتضائات موجود و بناهایی در موضوعات مختلف همانند اغتشاشات سال 98 و ماجرای بنزین، شهادت شهید سلیمانی و کرونا گذاشته شده بود، بر همین اساس باید قوت تنظیم گری را افزایش میدادیم و هدف کلی و حرکت ما از مسیر حمایت و پشتیبانی به سمت یک نهاد تنظیمگر بود.
معاون رسانهای و تبلیغات کار دوم معاونت را بحث توانمندسازی عنوان و اظهار داشت: برای رفع ضعف، کاستی و اقتصاد حوزهی تبلیغاتی و رسانهای کشور نیازمند قوت بخشی و حمایت از بدنه، از جمله خبرنگاران و کنشگران و ساماندهی و هدایت مناسب در این زمینه بودیم.
وی در ادامه بیان داشت: تلاش کردیم ضمن برگزاری رویدادهای تعطیل شده همانند جشنواره مطبوعات پس از یک دهه و نمایشگاه مطبوعات پس از 6 سال تعطیلی، رویدادهای جدیدی را برای تکمیل چرخه توانمندسازی تعریف و اجرا کنیم.
مهدی پور با ضروری دانستن برگزاری برخی رویدادها، به ویژه رویدادهای دهه فجر گفت: به عنوان مثال در سالروز درگذشت محروم رضا مقدسی رویداد روزنامهنگار تراز انقلاب اسلامی را بنا و اولین دورهی آن را در سال 1402 در اولین روز دهه فجر برگزار کردیم.
وی بخش سوم را بخش دیپلماسی رسانهای عنوان و تصریح کرد: در بخش دیپلماسی رسانهای به طور طبیعی در جنگ جهانی رسانهای علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم که در سال 1401 به اوج خود رسید و ماهیت بحرانی پیدا کرد .
معاون رسانهای و تبلیغات در ادامه افزود: در گذشته کارگروهی به نام دیپلماسی رسانهای وجود داشت، تلاش کردیم آن را با مجموعه اقداماتی نظیر برگزاری دورههای آموزشی و همفکری با حضور فعالان رسانهای سایر کشورها تقویت کنیم و در قالب تفاهمنامه با سایر کشورها رویدادهایی را پیشبینی و اجرا کردیم، همانند رویداد رسانهای خورشید که مهر سال گذشته در مشهد ویژه فعالان رسانهای زن برگزار شد که ادامهی آن بستگی به رویکرد دولت آینده دارد.
وی با اشاره به مطالبه موجود در خصوص چرایی صدور مجوزهای زیاد در حوزهی رسانهها افزود: اولویتهای معاونت رسانهای در بحث تنظیم گری روشن نمودن نسبت رسانهها در کشور بود، در زمان دریافت مسئولیت معاونت، تعداد مجوزهای صادر شده 15 هزار بود و هماکنون با وجود صدور 4000 مجوز در دولت سیزدهم تعداد کل مجوزهای صادرشده کمتر از 15هزار است و این موضوع در راستای حرکت به سوی توسعه کیفی رسانهها است.
معاون رسانهای و تبلیغات با اعلام انجام رتبه بندی خبرگزاریها در سال گذشته، بیان داشت: تعداد خبرگزاریها 40 خبرگزاری بود و اکنون کمتر از 30 مورد خبرگزاری است. امیدوارم بودیم با این رتبهبندی ساماندهی را انجام دهیم و خبرگزاریهای دولتی را ادغام کنیم و یک مورد آن در وزارتخانه اتفاق افتاد. نظارت پسینی و فرا قوهای بر رسانهها از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.
مهدی پور با اعلام اینکه تعداد رسانههای توقیف یا لغو مجوز شده مشخص است، افزود: به نسبت آن چیزی که در التهاب 1401 برآورد میشد تعداد کمتری لغو مجوز اتفاق افتاد و این میزان از دوره مشابه در دولت پیشین، کمتر است، البته هیأت نظارت بر مطبوعات یک نهاد فرا قوهای است که وزیر فرهنگ در آن هیات دارای یک رای است و فقط دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است.
وی در ادامه بیان داست: هیأت نظارت بر مطبوعات فرا قوهای بوده و بیش از 80 جلسه تشکیل داده است و البته کسی که امروز مجوز میگیرد تا سه سال از حمایتها بهره مند نخواهد شد.
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از نمونههای مهم هماهنگیهایی بود که بین هیات نظارت و هیأت منصفه برگزار شد و گفتوگوهای دوجانبه در جهت انجام نظارت دقیق از نظر حق انتشار اطلاعات و آن چیزی که در قانون اساسی آمده است و باید دفاع شود، صورت گرفت.
مهدی پور انجام نظارت پسینی و از طریق یک نهاد فرا قوهای بر رسانهها را افتخار جهوری اسلامی عنوان و تصریح کرد: برای رویدادی که در سوئیس با موضوع تبعیض برگزار میشود، چند نمونه آماده کردیم که از جمله ابلاغیه صادرهای که در همه ی نقاط کشور، موقعیتهای زبانی خاص میتوانند تبلیغات مورد نظر خود را به زبان محلی انجام دهند، در نقطه مقابل چند رسانه مشهور که اقدام به تعرض یا توهین به قومیتها کرده بودند تذکر دریافت کرده و به دادگاه برای انجام اقدامات حقوقی معرفی شدهاند، هر دوی این اقدامات در حوزهی رفع تبعیض و از جنبه حمایت و نظارت صورت گرفته است.
معاون رسانهای و تبلیغات با اشاره به اینکه در هیات نظارت بر مطبوعات صبر و همدلی وجود داشت که تا حد امکان مانع فعالیت رسانهای نشویم، افزود: در فضای کلی حاکم بر رسانهها هم عقلانیت و تدبیر به میزان زیادی وجود دارد. همین اتفاقات چهار ماه گذشته میتوانست در طول 50 سال اتفاق بیافتد که در چهار ماه اتفاق افتاد و جامعه رسانهای کشور در کل عملکرد قابل دفاعی داشت و عقلانیت در آن وجود دارد که میتواند منافع ملی را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن عمل کند.
وی در ادامه افزود: ما بیش از 14هزار رسانه داریم ما با کشورهای همسایه قابل مقایسه نیستیم در یکی از کشورهای همسایه که بعضا با آنها مقایسه میشویم، کل رسانههای آن به 300 مورد نمیرسد در کشور دیگری بازهم کمتر از این عدد وجود دارد.
مهدی پور تصریح کرد: با این تنوع و تعدد در رسانههای ما، طی این چهار ماه جامعه رسانهای با یک ثبات و عقلانیت حرکت کرد، این حرکت چرخه یعنی حرکت نهاد تنظیم گر و نهاد ناظر با یک حلم و صبوری توأم شد که جامعه رسانهای آن را میپذیرد، خیلی از موارد نیازمند متوقف کردن، نشد.
وی با تاکید بر اینکه در معاونت با این عبارت که «هر که آمد عمارت نو ساخت» حرکت نکردیم، اظهار داشت: تلاش کردیم روی شانه تجارب و توانمندی اصنافمان حرکت کنیم تا نقاط قوتشان را تقویت و نقاط ضعف را پوشش دهیم و یا اگر در بخشی از آن به دلایل سیاستی مخالفتی وجود دارد بدون نزاع، آن را متوقف کنیم.
مهدی پور در ادامه با بیان اینکه موضوع شفافیت در معاونت بیش از بیست سال است که در اشکال مختلف وجود دارد، افزود: این زیر ساخت در دولتهای قبل به وجود آمده است ما این زیر ساخت را تقویت و توسعه دادیم، در حال حاضر همهی اطلاعات ما در حمایتها، صدور مجوزها در بخشهای مختلف به روز رسانی و در اختیار صنف قرار میگیرد یعنی اطلاعاتش ماهیت محرمانه ندارد و همهی افراد میتوانند از طریق سامانه این اطلاعات را دریافت کنند، اخیرا سامانهی یکپارچه ایران رسانه را ایجاد کردیم تا تمامی خدمات معاونت یکپارچه انجام شود.
معاون رسانهای و تبلیغات با بیان اینکه شهید رئیسی قبل از ریاست جمهوری و بعد از آن برای این حوزه وقت گذاشتند، جلساتی برگزار شد که کمتر رسانهای شد، افزود: بعد از انتخابات ایشان جلسات اعلامی و غیر اعلامی با اصحاب رسانه داشتند، شهید رئیسی بیشترین جلسات را با اصحاب رسانه داشتند و برخی از موضوعات را به صورت ویژهای پیگری کردند. مهدی پور در ادامه تصریح کرد: شهید رئیسی توجه ویژهای به حوزهای کاغذ داشتند و شخصا موضوع را پیگری کردند در ابتدا کاغذی وجود نداشت ولی در حال حاضر با تدبیر شهید رئیسی این موضوع حل شد و برای چند ماه آینده نیز کاغذ موجود است.
**کاهشی شدن قیمت کاغذ
وی با بیان اینکه قیمت همهی کالاها روبه افزایش دارد ولی قیمت کاغذ رو به کاهش بوده و به میزان کافی کاغذ موجود است، افزود: در بهار امسال مجوزی را از معاونت اول رئیس جمهور دریافت کردیم که واردکنندگان کاغذ و روزنامه و رسانه داران بزرگ بتوانند با ارز تبادلی کاغذ وارد کنند و در شرف انجام است و امیدواریم با این اقدامات در حوزهی مطبوعات این ثبات را داشته باشیم.
مهدی پور درباره اینکه در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال1396با تعداد قابل توجهی از رسانههای منتقد برخورد شد اما در دوره اخیر این تعداد بسیار محدود بود، گفت: درحالی که در دوره اخیر رئیس جمهور در قید حیات نبودند و تعداد ارجاعات انجام و معرفی شده به دادگاه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اقدام مستقیم قوهی قضائیه بسیار محدود بود و از نظر کیفت و کمیت برخوردها قابل مقایسه نیستند. به کمک دوستان هیات نظارت، اطلاع رسانی انجام و تذکراتی داده میشد ولی به عنوان معرفی به دادگاه تعداد خیلی کم بود.
** وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی رحمان و رحیم
وی تصریح کرد: باید صنف و جامعه صنفی و رسانهای را حمایت کنیم این قانون وزارتخانه و مطبوعات است و ما بخش قدرت نرم حاکمیت هستیم و حمایت از اولویتها و وظایفی است که باید انجام بگیرد این حمایت عام است.
معاون رسانهای و تبلیغات تصریح کرد: حمایت خاص از بخشهایی است که به صورت کیفی تر و در چهارچوب رسالت مطبوعاتی در جهت ماده 2 قانون مطبوعات حرکت میکنند و منهیات ماده 6 و مواد دیگر را انجام نمیدهند اعمال میشود.
مهدی پور با اعلام اینکه نظامات رتبه بندی و شیوه نامه پرداخت در نظر گرفتیم و از حوزه کمی به حوزه کیفی تغییر داده و ابلاغ و اجرا کردیم، افزود: در همهی اینها ملاحظات محتوایی لحاظ شد این براساس مفاد قانون مطبوعات و سیاستهای کلی که احیاناً در کشور وجود داشت و هم حمایت عام از رسانه حفظ شود. در دولت سیزدهم اداره خبرنگاران در معاون رسانهای و تبلیغات ایجاد شد.
وی با اشاره به ایجاد اداره خبرنگاران در معاونت رسانهای و تبلیغات افزود: در دولت سیزدهم تعداد خبرنگاران عضو صندوق 150 درصد رشد داشته و حدوداً به 6 هزار نفر رسید یا اعضای عضو سامانه از ۳ هزار به ۱۲ هزار افزایش پیدا کرد، این حمایت حمایت عام برای بالندگی اصحاب رسانه است.
مهدی پور آرمان و هدف معاونت رسانهای را برقراری اتصال بین چرخه حمایت، هدایت و نظارت عنوان و اظهار کرد: اگر تخلفی صورت میگرفت در دریافت آگهی روزنامه محدودیت ایجاد میکرد، میزان عدد آگهی دولتی که در این سه سال به حوزهی رسانه تخصیص پیدا کرده و در حالی که قیمت آگهی حدودا 30 درصد افزایش داشته، با تدابیر صورت گرفته رشد بیش از 100 درصدی داشته است، به دلیل اینکه تنظیمات را جدی گرفتیم و دستگاههای نظارتی را وارد کردیم و این دو کار را در کنار هم پیش بردیم.
معاون معاون رسانهای و تبلیغات در ادامه افزود: در درگاه ملی مجوزها حوزه رسانه و فرهنگ را حوزهی کسب و کار در نظر میگیرند که صحیح نیست و مکاتباتی انجام شده تا خارج از کسب و کار رسیدگی شود و صنفی در نظر گرفته شود چرا که با حمایتهای مستقیم غیر مستقیم روبه رو است و کسب و کار در نظر گرفته نمیشود و این موضوع باید همانند طبابت و وکالت درنظر گرفته شود، نه هم ردیف مجوزهای حوزههایی همانند رستوران و…، اصلاح صورت گرفته است و به صورت کتبی برخی از شقوق و برخی از مجوزها حوزهی رسانهای از این موضوع کسر شده است.
وی تصریح کرد: درگاه مجوز تبلیغاتی به دلیل ماهیت کسب و کاری به درگاه ملی مجوزها وصل شد و سامانه جدیدی برای این منظور رونمایی شد.
مهدی پور با بیان اینکه اقدامات معاونت اموررسانهای و تبلیغات در حادثه غزه با تجلیل از شهدای خبرنگار آغاز شد، اظهار داشت: در حوزه غزه ضمن برگزاری جشنوارهی و مجموعه ای از رویدادهای مختلف را در این حوزه برگزار کردیم، از جمله حمایت از حضور رسانهها در لبنان و سایر نقاط مقاومت، سفر دو روزه یک هیات مفصل رسانهای به لبنان برای همافزایی در این حوزه و تلاشها و ممارستهایی که در این حوزه ادامه داشت.
وی در ادامه بیان داشت: در برخی از مجموعه رویدادها در کشورهای آفریقایی بودیم که اقدامات اولیه صورت گرفت و در راه پیشبرد آنها بودیم و به دلیل تغییرات به پایان و انجام آنها نرسیدیم.
مهدی پور درباره نوع عملکرد روزنامه ها در دوره فناوری های نوین با بیان اینکه به نظر من هیچ فناوری اطلاعاتی، فناوری اطلاعاتی قبل خود را از بین نبرده است، افزود: اگر چاپ، رادیو، تلویزیون و… ایجاد شده است تمامی ابزارهای رسانه به حیات خود ادامه دادهاند، بعضیها کاملا همان شکل اولیه خود را دارند و برخی دچار دگردیسی و همگرایی شده و به شکل جدید در آمدهاند .
** روزنامهها در ایران کارکرد سیاسی و تبلیغاتی دارند
وی با تاکید بر اینکه روزنامهها در ایران به دلیل کارکرد سیاسی و تبلیغاتی مهمی که دارند و باید حفظ شوند، اظهار داشت: حفظ روزنامهها برای جریان سازی ضروری است و فکر میکنم با همه سختیها بقای خود را حفظ خواهند کرد و امروز روزنامه ها از طریق فروش محتوا در فضای مجازی و.. کسب درآمد میکنند و از طریق فروش نسخه کاغذی فیزیکی درآمد آنچنانی کسب نمیکنند و به کلیت جریان سازی و حرکت سیاسی و فرهنگی خود در واقع وفادار هستند، به همین دلیل درایران حفظ خواهندشد، دولت ها به روزنامهها توجه ویژه داشته باشند.
مهدی پور با بیان اینکه در طول دوره سه ساله شیب توجه و حرکت و اظهار نظر رهبر انقلاب در حوزهی رسانه رویه روبه بالایی داشت و در موضوعات مختلفی بیان شد، افزود: تکلیف جهاد تبیین، بازآرایی نظام فرهنگی و رسانهای و گذاره پیوست رسانهای در این دوره مطرح شد و چنانچه یک تحلیل محتوایی از بیانات مقام معظم رهبری داشته باشیم انباشتی از گذارهای متعدد توجه به حوزه رسانه و اهمیت آن دریافت و برداشت خواهیم کرد.