رسانه؛ حلقه موفقیت سند چشم‌انداز/ فقدان پیوست رسانه‌ای در اسناد توسعه گلستان



ایسنا/گلستان یک کارشنای رسانه در گلستان رسانه را عامل موفقیت سندچشم‌انداز استان برشمرد و گفت: از نقاط ضعف سند استان می توان به غفلت از حوزه رسانه در بخش ها اشاره کرد.

احمد ملاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه سند چشم انداز و اسناد بخشی آن سبب شناخت کلی از استان و رویکردهای آن می‌شود، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته این سند ایجاد تداوم تصمیم‌های مدیریتی کلان در استان است.

وی با بیان اینکه تغییر دولت‌ها، خطر عدم تداوم، عدم تکمیل و در نهایت عدم ثمربخشی طرح‌های استان را در پی دارد، اظهار کرد: این سند تاحد زیادی از هدر رفت انرژی استان در تغییر دولت‌ها جلوگیری می‌کند؛ در حال حاضر نیز سند چشم انداز می‌تواند از عناصر وفاق استانی باشد.

این کارشناس رسانه با تأکید براینکه اختلاف نظرها درقبال سند چشم انداز باید در روش‌ها باشد نه در اصل ماجرا، تصریح کرد: مورد نقد و ایراد گرفتن اصل سند موجب هدر رفت فرصت‌های استان و جایگزین شدن بحث و جدل با کار و پیشرفت در میدان خواهد شد.

ملاشاهی با اشاره به اینکه توان مدیریتی باید صرف کار و خدمت شود، ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی متعلق به مراکز دانشگاهی است و نباید جلسات و وقت مدیران اجرایی صرف مباحث اولیه شود.

وی با بیان اینکه تهیه سند یک کار اولیه بوه است که حال باید به نحوه اجرا و تحرک بخشی آن در میدان بپردازیم، افزود: گام بعدی برنامه‌ریزی در راستای عملی کردن این سند است.

این کارشناس ارشد رسانه با اشاره به اینکه دانشگاهیان و نخبگان می‌توانند در تدوین سندچشم‌انداز متناسب با شرایط مسیرهایی را پیشنهاد بدهند که به‌روزتر، کم هزینه‌تر و دارای بهره وری بالاتری باشد، افزود: جنبه نظارتی نخبگان و دانشگاهیان بر روند پیشبرد سند بسیار مهم وضروری است؛ چرا که لازمه پیشرفت استان پیشبرد سند به صورت علمی است.

ملاشاهی، سندها و چشم اندازه‌ها را از موارد مشترک و وجهه المصالحه استان‌ها برای پیشرفت دانست و گفت: سندچشم انداز سبب گردهمایی و همکاری‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون می‌شود که این خود امیدبخش در مسیر پیشرفت است.

وی شرط عملکرد ادارات و نهادها را منطبق بر سند چشم انداز، مطلع بودن و شناخت کامل سند توسط تمام افراد آن اداره و نهاد دانست و ادامه داد: اگر گفتمان حاکم بر گفتار و رفتار کارمندان هر اداره بر اساس سند چشم انداز بخش خود باشد جهش در کار را مشاهده خواهیم کرد.

این فعال فرهنگی با تأکید براینکه روح حاکم بر یک اداره باید سندچشم‌انداز باشد، توضیح داد: گفتمان حاکم بر ادارات، نظام تشویق و تنبیه و حتی مبنای انتصابات پیشبرد باید سند چشم انداز باشد.

ملاشاهی ارزش‌گذاری به ابتکار عمل‌ها را از موضوعات مهم و مورد توجه در اجرایی شدن سند برشمرد و ادامه داد: لازمه جهش، توجه به ابتکار عمل‌ها و افزایش ریسک‌پذیری مدیران است که لازمه آن حمایت دستگاه های نظارتی از مدیران می‌باشد.

وی یکی از اقدامات مهم برای تحقق بهتر سند را افزایش هماهنگی بین بخش‌ها عنوان کرد و گفت: از اشکالات اساسی بی‌توجهی و بی‌خبری هر بخش از دیگر بخش‌ها است که موجب جزیره‌ای عمل کردن ادارات شده است.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه چه بسا چیزی که تهدیدی است برای یک بخش برای بخش دیگر فرصت باشد، اظهار کرد: به‌طور مثال یک بخش به سیلاب به دید بحران می‌نگرد ولی بخش دیگر امید سالانه‌اش به آمدن سیلاب است؛ اینکه چه کسی هماهنگ کند تا آن تهدید و انرژی صرف یک فرصت شود جای تقویت دارد.

ملاشاهی با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که در سند نیاز به توجه دارد غافل ماندن از پیوست رسانه‌ای هر بخش است، افزود: مشارکت مردم در هر بخش، تعریف و تبیین مسأله، آماده‌سازی و نقد و ارزیابی از مواردی است که به کمک رسانه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از نقص‌های سند بی‌توجهی به رسانه ملی در استان است، تصریح کرد: ضعف دانش رسانه‌ای در تهیه سند حتی در بخش فرهنگ و هنر مشهود است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه رسانه می‌تواند فعال‌کننده همه قسمت‌ها باشد، توضیح داد: رسانه یار دوازدهم میدان است که همه طرح‌ها و رویکردها باید از طریق رسانه اطلاع‌رسانی شوند.

ملاشاهی با تأکید بر اینکه مسولان هر بخش باید آموزش ببینند که چگونه از ظرفیت رسانه برای تبیین، تقویت و پشتیبانی استفاده کنند، ادامه داد: کمتر مسئولی را می‌شناسم که حداقل یک دوره رسانه‌ای برای مصاحبه دادن گذرانده باشد؛ این یعنی بی‌خبری از نقش و ظرفیت رسانه در عصر ارتباطات.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×

سلام هم اکنون پشتیبان آموزشگاه در واتس اپ آنلاین می باشد.

سوالات و پیگیری های خود را هم اکنون با انتخاب پشتیبان شروع کنید...

× گفتگو آنلاین با پشیبان