شهردار مشهد: وقتی مسائل اصلی را گم میکنیم، موضوعات دستهچندم سوژه میشود
[ad_1]
سید عبدالله ارجائی در دیدار اعضای هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی اظهار کرد: فلسفه ذاتی رسانهها و مدیریت شهری خدمت و ارتباط با مردم است. بنابراین رسانهها اصلیترین ساختاری هستند که میتوانند در عرصه مدیریت شهری بیشترین ارتباط را با شهرداری داشته باشند.
وی با بیان اینکه این موضوع ۲ دلیل دارد، ادامه داد: اول اینکه فلسفه ذاتی فعالیت رسانهها و شهرداری خدمت و ارتباط با مردم است چرا که اگر رسانهها مخاطب نداشته باشند، معنایی ندارند. اتفاقا فلسفه وجودی شهرداری هم بدون مردم بیمعناست.
ارجائی گستردگی کار را وجه مشترک کار هر ۲ مجموعه دانست و تصریح کرد: سازمانی به گستردگی شهرداری نداریم. از این جهت شهرداری به نوعی یک ابرسازمان محسوب میشود. حال آنکه رسانهها نیز با سرویسهای متعدد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… همه اخبار را پوشش میدهند که خود نشان از گستردگی فعالیت آن دارد.
شهردار مشهد از رسانهها خواست دست به دست شهرداری کارها را پیش ببرند و خاطرنشان کرد: البته این موضوع به معنای انتقاد نکردن نیست بلکه ارائه راهکار خیلی هم مفید خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد وی با اشاره به اینکه شهر را نمیتوان بهتنهایی ساخت، بیان کرد: برای فعالیتهای مشترک سرفصلهای زیادی وجود دارد، اما آنچه اهمیت دارد، تبدیل این سرفصلها به هدف و برنامه است.
ارجائی با بیان اینکه امروز رسانههای رسمی باید برای بازگشت به جایگاه اصلی خود از زاویه مخاطب تلاش خود را افزایش دهند، عنوان کرد: به نظر من مطبوعات و رسانهها باید آیندهنگر باشند؛ خوب بشنوند، ببینند و ترسیم کنند. نکته بعدی توجه به مسائل اساسی شهر است. زمانیکه مسائل اصلی را گم میکنیم، مسائل دست چندم سوژه میشوند.
علی پاکباز خسروشاهی، مدیر خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی در این دیدار با اشاره به پیشینه این تشکل صنفی مورد تایید و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: خانه مطبوعات خراسان رضوی در سال ۱۳۸۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و به عنوان یکی از خانههای مطبوعات پیشتاز در کشور محسوب میشود.
وی به مشکلات این مجموعه از جمله نبود مکانی مناسب برای استقرار و شکلگیری برنامهها، نداشتن بودجه به منظور برنامههای آموزشی، صنفی و رفاهی اشاره کرد و افزود: خراسان رضوی با وجود تعدد رسانه، هنوز موفق به برگزاری نمایشگاه مطبوعات نشده است و در حوزه رقابت رسانهای هم فقط یک نوبت در سال ۱۳۹۵ اولین جشنواره مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری را داشت و پس از آن همکاران خبرنگار ما همچنان منتظر و متوقع برگزاری چنین رویدادی هستند. حال آن که بسیاری از استانها آمار برگزاری جشنوارههایشان دو رقمی شده است.
غلامرضا بنیاسدی، نایب رئیس خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی از رسانهها و خبرنگاران به عنوان سربازان جبهه فرهنگی انقلاب یاد کرد که برای اعتلای نظام و انقلاب تلاش میکنند.
وی از آمادگی رسانههای استان برای ایجاد امید در جامعه که لازمه همراهی است خبر داد و افزود: خوشبختانه این فرصت به دلیل رسانههای همسو و انقلابی مهیاست.
مجتبی نوریان، دبیر خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی نیز به پیشنهاد طرحی برای ایجاد مجتمع رسانهای از سالیان قبل اشاره کرد و گفت: برخی از استانها توانستند این کار را انجام دهند، اما در استان ما با وجود ایدهپردازی آن و نیز به عنوان یکی از قطبهای رسانهای کشور چنین امکان و فرصتی فراهم نشد و مدیران رسانهها پراکنده و با سختی فعالیت میکنند.
مجتبی محمودی، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی هم با یادآوری شعار جهانشهر برای مشهد در دوره فعلی شورای شهر و شهرداری، گفت: تحقق این شعار، ابزار رسانهای میخواهد و بنابراین لازم است ارتباط با رسانههای کشورهای مختلف به ویژه فارسی زبانان، بیش از این باشد و بدان توجه ویژه شود.
وی همچنین پیشنهاد اختصاص مکان مناسب برای دفاتر افکار عمومی یعنی نشریات و پایگاههای خبری و خبرگزاریها در مشهد، مشابه نمایندگان مردم در خانه ملت، ساماندهی سیستم توزیع نشریات و دکههای مطبوعاتی، تقسیم عادلانه آگهیهای شهرداری به رسانههای مختلف و مطبوعات، برونسپاری برخی ویژهنامهها در موضوعاتی مانند جهانشهر به دیگر رسانهها، آمورشهای عمومی و تخصصی اصحاب رسانه و نیز نامگذاری خیابانها به نام خبرنگاران فقید کرونا را مطرح کرد.
محمد جواد رنجبر، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به خلا جشنواره تخصصی مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری استان، برگزاری این جشنواره را به عنوان فرصتی برای رقابت خبرنگاران و رسانهها یادآور شد و گفت: خراسان رضوی با وجود همه ویژگیها از جمله رسانههای برتر مجازی کشور، روزنامههای سراسری و همچنین رسانههای متعدد و خبرنگاران حرفهای متاسفانه نتوانسته است به این انتظار دیرینه آنان به دلیل مشکلات بودجهای، پاسخ دهد.
توحید آرشنیا، خزانهدار خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی هم رویکرد شهردار مشهد را پاسخگویی دانست و پیشنهاد کرد برای تعمیم این اتفاق به زیر مجموعههای شهرداری، مدیران مجموعه کانال ارتباطی مستقیمی با مردم به ویژه در شبکههای مجازی داشته باشند و در کنار آن، شهرداری برای ایدهپردازی پروژهها به هویتبخشی مکانی توجه داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی، همچنین در این دیدار اعضای هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات و رسانههای خراسان رضوی با بیان مشکلات و چالشهای پیش رو خواستار کمک شهرداری در اختصاص مجموعهای به خانه مطبوعات و دیگر رسانههای فعال استان، مساعدت در برگزاری جشنواره مطبوعات و رسانههای استان، حمایت از این تشکل صنفی برای تامین مسکن خبرنگاران و… شدند.
انتهای پیام
[ad_2]
منبع:خبرگزاری ایسنا