واکنش پاکستان به گزارش "روزنامه‌نگاران بدون مرز" درباره عمران خان



پاکستان گزارش ناظر رسانه های بین المللی درباره اینکه نخست وزیر این کشور را در فهرست بدترین ۳۷ حاکم جهان درباره آزادی رسانه قرار داده، قاطعانه رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این واکنش خشمگینانه از سوی دولت پاکستان در پاسخ به گزارش روز دوشنبه “خبرنگاران بدون مرز” با عنوان “گالری شکارچیان آزادی مطبوعات-مستبدان قدیمی، دو زن و یک اروپایی” مطرح شد.

به گفته این گروه ناظر بین المللی رسانه‌ها، از زمان روی کار آمدن عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان در پی انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸، موارد مربوط به سانسور گسترده رسانه‌ها بسیار زیاد شده است. در دوران نخست وزیری وی، انتشار و توزیع روزنامه‌ها با اختلال ایجاد شد، رسانه‌های خبری با قطع سرمایه گذاری تهدید شدند و سیگنال‌های تلویزیونی را نیز دچار اختلال کرده‌اند.

این ناظر رسانه‌های بین الملل همچنین در گزارش خود آورده است:‌ روزنامه نگارانی که از “خطوط قرمز” رد شوند، مورد تهدید، شکنجه و ربوده شدن قرار می‌گیرند.

وزارت اطلاع رسانی پاکستان در بیانیه‌ای این اتهامات را رد کرده و گفت، “دولت اسلام آباد به آزادی بیان و استقلال رسانه‌ها باور دارد.”

این وزارت خانه در بیانیه خود همچنین آورده است، “شگفت انگیز است که گزارشگران بدون مرز به این نتیجه رسیده‌اند که رسانه‌ها در پاکستان تحت اقدامات سانسور بیرحمانه و سختگیرانه دولت هستند. دولت تمامی اقدامات ممکن را برای ایجاد یک محیط و شرایط مناسب و درخور برای روزنامه نگاران انجام داده است.”

وزارت اطلاع رسانی پاکستان همچنین نوشت: به نظر می‌رسد که این گزارش با هدف تخریب نماینده منتخب مردم پاکستان آن هم بدون ارائه شواهد مناسب و درست منتشر شده است. امیدواریم که این گروه ناظر در آینده از چنین لحن “غیرمسئولانه‌ای” پرهیز کند.

منتقدان می‌گویند، پاکستان مدت‌هاست که به مکانی مرگبار برای روزنامه نگاران بدل شده است. در ۲۰۲۰، جایگاه این کشور در “شاخص سالانه مجازات جهانی کمیته حفاظت از روزنامه نگاران”، نهم بود؛ این کمیته به ارزیابی کشورهایی می‌پردازد که خبرنگاران در آن به صورت منظم به قتل می‌رسند و قاتلان آنها، آزاد می‌شوند. اگرچه پاکستان می‌گوید حامی آزادی بیان است،‌ اما فعالان حقوق بشر اغلب ارتش این کشور و آژانس‌های آن را به ایجاد ارعاب و حمله به روزنامه نگاران متهم می‌کنند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا