استاندار خراسان جنوبی پای درد دلهای رسانهای
ایسنا/خراسان جنوبی راه اندازی دانشکده خبر، اقتصادی کردن رسانه و توجه به مشکلات مسکن و معیشت خبرنگاران از مهمترین مواردی بود که در نشست چندین ساعته اصحاب رسانه با استاندار خراسان جنوبی مطرح شد.
سجاد رضایی، مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی، امروز پنج شنبه ۲۰ مرداد در نشست استاندار خراسان جنوبی با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانهای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط شوند.
به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی با بیان اینکه مقام معظم رهبری میفرمایند: «کار تبلیغاتی کار مهمی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم؛ در زمینهی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم»، افزود: اینجاست که اهمیت جهاد تبیین در مواجهه با رسانههای معاند در جنگ تبلیغاتی مشخص میشود.
وی بیان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر نگاه کلان مدیریتی در کشور از نگاه معطوف به غرب به تکیه بر توان داخلی و ظرفیت اقتصاد مقاومتی، تمام رویکرد دستگاه استکباری از حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی به حوزه رسانه ای و تبیین و جهت دهی افکار عمومی معطوف شده است.
رضایی با بیان اینکه دشمن مبالغ هنگفتی هزینه میکند تا بتواند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی را در اختیار بگیرد، تصریح کرد: امروز رویکرد رسانههای ملی و استانی ما نیز نسبت به سال گذشته تغییر کرده و این نیازمند حساسیت زدایی و فضای انگیزشی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.
مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه بر تبیین شرایط فعلی کشور و استان برای خبرنگاران و مدیران رسانهها، بیان کرد: گاهی مشاهده میشود مدیری در جریان مشکلات است اما وقتی رسانه وارد میدان میشود شرایط و مشکلات را نمیبیند و این عدم تفاهم باعث انتقال نادرست شرایط و اطلاعات میشود.
رضایی از تشکیل قرارگاه رسانه در استان خبر داد و گفت: طبق خواسته فرمانده سپاه استان مقرر شده مدیران دستگاههای اجرایی با مدیران رسانهها دیدار داشته باشند و شرایط را توضیح دهند تا رسانهها برای حل مشکلات کمک کنند.
مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی بر ضرورت پشتیبانی از خبرنگاران و مدیران رسانهها تاکید کرد و افزود: رسانههای داخلی باید بیان کننده خدمات نظام و مطالبه گر برای حل مشکلات کشور و مردم باشند.
وی با اشاره به لزوم پیوست رسانهای در دستگاههای اجرایی، بیان کرد: رسانه خارجی اینترنشنال سالانه ۵۰ میلیون دلار، بی بی سی فارسی ۱۸ میلیون دلار و سایر رسانه نیز به همین نحو در بحث رسانه هزینه می کنند لذا دستگاه های اجرایی ما هم می طلبد در راستای حمایت از خبرنگاران که در خط مقدم جهاد تبیین فعالیت دارند، هزینه کنند.
رضایی به اهمیت توجه به حوزه اقتصاد رسانه اشاره و تصریح کرد: تاکنون در این زمینه در خراسان جنوبی کاری انجام نشده است در حالی که با برخی از تدابیر استانی میتوانیم اقداماتی در داخل استان داشته باشیم.
مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی در خصوص مردمی سازی جهاد تبیین و توانمندسازی آنان در این زمینه، گفت: در بحث مردمی سازی درخواست این است که فعالان فضای مجازی و رسانه ای را هم در صنف اهالی رسانه و خبرنگاران بیاوریم.
وی افزود: در بحث توانمندسازی نیز درخواست میشود که از بستر آموزشی که در بسیج رسانه استان فراهم است برای آموزش خبرنگاران و فعالان فضای مجازی استفاده شود که در برخی از شهرستانها این اقدام صورت گرفته است.
رضایی خواستار راه اندازی دانشکده خبر در استان شد و افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی مهد پدر علم ارتباطات است با راه اندازی دانشکده خبر در استان شاهد اتفاقات خوبی در بحث توانمندسازی خبرنگاران خواهیم بود.
افتتاح ساختمان خانه مطبوعات
سمانه سالاری، مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی از افتتاح ساختمان خانه مطبوعات خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت در سال جاری خبر داد و خواستار راه اندازی موزه مطبوعات در بیرجند شد.
وی افزود: خانههای مطبوعات و رسانه در سراسر کشور هیچ بودجه خاصی را ندارند که طی سال برای اهداف خود بتوانند برنامه ریزی کنند.
مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی ادامه داد: برنامههای خانه مطبوعات به صورت تفاهم نامهای با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرا میشود و برای اهداف خود نمیتوانیم برنامه ریزی بلندمدتی داشته باشیم.
وی یادآور شد: با توجه به سابقه درخشان و ارزشمند رسانهها و مطبوعات خراسان جنوبی پیشنهاد میشود با حمایت میراث فرهنگی، موزه مطبوعات در استان راه اندازی شود.
مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی خواستار حمایت از جامعه رسانهای استان و امیدآفرینی و انگیزه سازی برای آنان شد.
غفلت از اقتصادمحور کردن رسانه
محمود حیدری، مدیرمسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی نیز از فعال نبودن بخش اقتصادی رسانه گفت و ادامه داد: ۵۰ درصد رسانههایی که از آن نام برده شد به دلیل مشکلات زیادی که با آن دست به گریبانند تعطیل شدهاند.
وی افزود: اگر قرار است در جنگ نرم دشمن با جهاد تبیین پیروز شدیم پس باید رسانهها را دریابیم، اما اکنون میبینیم که حتی تجهیزات رسانهها بروز نیست.
حیدری با بیان اینکه رسانه و توانمندی رسانه در خراسان جنوبی به رغم کمبودها، در سطح کشور حرف برای گفتن دارد که نباید از آن غفلت کرد.
وی درخواست کرد به بحثهای اقتصادی روزنامهها بیشتر توجه شود و افزود: اکنون قیمت مواد اولیه برای تهیه ۱۰ برابر شده و با این وضع ادامه فعالیت یک روزنامه سخت است.
حقانی، نماینده خبرنگاران شهرستان قاین نیز با بیان اینکه مدیران کارکرد رسانهها را باور نکردهاند، گفت: بهتر است مدیران به خبرنگاران شهرستانی نیز برای آموزشها و یا حمایتها توجه داشته باشند.
خبرنگاران را با حمایت دریابید
ابوالفضل حسن پور، نماینده خبرنگاران نیز در این نشست بیان کرد: پایگاههای خبری نوک پیکان خبرها هستند بنابراین نیاز به حمایت مادی و معنوی دارند.
وی با بیان اینکه لازم است اشتغال و معیشت همکاران خبرگزاریها در برنامهها دیده شود تا شاهد تعطیل شدن خبرگزاریها نباشیم.
حسن پور، ارائه وامهای کم بهره به خبرنگاران، استفاده از امکانات رفاهی سایر ادارات و درنظرگرفتن سهمیهای ویژه برای خبرنگاران در طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان درخواستهای مهم دیگر مطرح کرد.
ضرورت تامین تجهیزات بروز خبری
محمد قربانی، نماینده خبرگزاریها نیز از ضرورت تامین تجهیزات سخت افزاری پایگاههای خبری گفت و ادامه داد: وقتی ۳۶۵ روز سال خبرنگاران جلسات ادارات را پوشش میدهند انتظار میرفت برای یک روز استاندار خراسان جنوبی به مدیران تکلیف میکرد به مناسبت روز خبرنگار که از رسانهها بازدید میکردند.
وی بر لزوم تعیین مشاور رسانهای برای مدیران تاکید کرد و گفت: مدیران با وجود مشاور رسانهای در کنار خود میتوانند برنامهها را بهتر و سریع تر ساماندهی کنند.
اعظم محمودآبادی، نماینده خبرنگاران نیز از نبود ساز و کاری برای درنظرگرفتن بیمه برای خبرنگاران گفت و ادامه داد: توجه به مسکن خبرنگاران امری است که نیازمند حمایت همهجانبه و دیده شدن است.
زهرا سنایی فر، نماینده خانه مطبوعات خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: سرمایه گذاری در حوزه رسانه همان امری است که در این سالها از آن غافل ماندهایم در صورتی که نیروی توانمند رسانه یک سرمایه مهم بوده که باید به آن توجه کرد.
توجه به خبرنگاران توانیاب، توجه به عکاسان خبری و تامین تجهیزات عکاسی، درنظرگرفتن تدابیری برای حضور به موقع اصحاب رسانه در مواقع بحران در محل حادثه و توجه به امکانات رفاهی خبرنگاران از جمله مهم ترین مواردی بود که در نشست بیش از سه ساعته مطرح شد.
انتهای پیام
منبع:خبرگزاری ایسنا